Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PACKAGE TOUR EXPENDITURES IN TURKEY WITHIN THE SCOPE OF HOUSEHOLD BUDGET SURVEY

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 251 - 264, 30.06.2021
https://doi.org/10.29106/fesa.894083

Öz

After 1980s tourism activities in Turkey are rapidly evolving. At first, tourism was generally perceived as hosting foreign tourists but nowadays many citizens of the Republic of Turkey prefer going on holiday with package tours organized by travel agencies for touristic purposes. Today, the package tour industry continues to grow and differentiate. Therefore, studies on spending behavior and spending levels of tourists in package tour preferences have started to increase. In this study to determine the factors influencing the trend in household spending package tours, 2018 Household Budget Survey data, which is conducted by Turkish Statistical Institute (TURKSTAT) are used. In the literature, studies on micro level about the factors that affect the spending tendency of households are relatively less encountered. As a result, the findings obtained in the study guide the development of an effective marketing approach for travel agencies, and It can be said that it will contribute to the literature in terms of being a source for future research.

Kaynakça

  • AHİPAŞAOĞLU, H. S., & ARIKAN, İ. (2005). Seyahat Endüstrisi İşletmeleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • AKKILIÇ, M. E. (2003). Turizm Pazarlamasında Faydalar ve Bir Turist Tatmin Modeli Önerisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 211-232.
  • ALEGRE, J., & CLADERA, M. (2010). Tourist expenditure and quality: Why repeat tourists can spend less than first-timers. Tourism Economics, 517–533.
  • ALEGRE, J., & POU, L. (2004). Micro-economic determinants of the probability of tourism consumption. Tourism Economics, 10(2), 125-144.
  • BALTA, S. (2012). Seyahat Acentacılığı. İ. Ünlü, & İ. Ünlü (Dü.) içinde, Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü (s. 14-35). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No.2589.
  • BUDEANU, A. (2005). Impacts and responsibilities for sustainable tourism: a tour operator’s perspective. Journal of cleaner production, 13(2), 89-97.
  • CEYLAN, U., & GÜVEN, Ö. Z. (2017). Yerli Turistlerin Satın Aldıkları Yurt Dışı (Outgoing) Paket Turları Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 515-532.
  • CRAMER, J. (2003). Logit Models From Economics and Other Fields. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ÇEVİRGEN, A., & ÜNGÜREN, E. (2009). Yöre Esnafının Her Şey Dahil Sistemine Yönelik Tutumları. Ege Academic Review, 9(2), 637-658.
  • DARDIS, R., SOBERON-FERRER, H., & PATRO, D. (1994). Analysis of leisure expenditures in the United States. Journal of Leisure Research, 26(4), 309-321.
  • DAŞKIRAN, F., & ÖZKOÇ, H. H. (2019). Türkiye’deki Hanehalkının Tatil Harcama Yapısının İncelenmesi: Tobit Model. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1051-1065.
  • EGE, İ., & BAYRAKDAROĞLU, A. (2009). İMKB Şirketlerinin Hisse Senedi Getiri Başarılarının Lojistik Regresyon Tekniği ile Analizi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 139-158.
  • FISH, M., & WAGGLE, D. (1996). Current income versus total expenditure measures in regression models of vacation and pleasure travel. Journal of Travel Research, 35(2), 70-74.
  • FRANKE, G. R. (2010). Multicollinearity. J. Sheth, & N. Malhotra içinde, Wiley International Encyclopedia of Marketing. John Wiley & Sons Ltd.
  • GUJURATİ, D., & PORTER, D. (2012). Temel Ekonometri (Basic Econometrics). (Ü. Şenesen, & G. G. Şenesen, Çev.) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • HACIOĞLU, N. (2002). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Bursa: VİPAŞ A.Ş.
  • HACIOĞLU, N. (2008). Turizm Pazarlaması (6. Baskı b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • HALLOWAY, J. C. (1994). The Business of Tourism (4 b.). Pitman Publishing.
  • HOŞCAN, N. (2017). Seyahat acentelerinde sürdürülebilir pazarlama yaklaşımının kullanımı: Batı Karadeniz destinasyonu örneği. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Çevre Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • HUNG, W., SHANG, J., & WANG, F. (2013). A multilevel analysis on the determinants of household tourism expenditure. Current Issues in Tourism, 16(6), 612–617.
  • İÇÖZ, O. (2003). Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • KUŞLUVAN, S., & KARAMUSTAFA, K. (2002). Türkiye’de Dış Aktif Turizmin Gelişmesinde Yabancı Tur Operatörlerinin Rolü. Pazarlama (16), 18-28.
  • LIN, V. S., MAO, R., & SONG, H. (2015). Tourism expenditure patterns in China. Annals of Tourism Research, 54, 100-117.
  • MEGEP. (2007). Paket Tur Üretimi. Ankara: Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi.
  • MIDI, H., SARKAR, S., & RANA, S. (2010). Collinearity diagnostics ofbinary logistic regression model. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 13(3), 253-267.
  • MIHALIC, T. (2002). Tourism and economic development issues. In . R. Sharpley, & D. J. Telfer içinde, Tourism and development: Concepts and Issues (s. 81-111). Clevedon, UK:: Channel View Publications.
  • MISIRLI, İ. (2010). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • POMERING, A., NOBLE, G., & JOHNSON, L. W. (2011). Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism , 19(8), 953-969.
  • SENAVIRATNA, N. A., & COORAY, T. M. (2019). Diagnosing Multicollinearity of Logistic Regression Model. Asian Journal of Probability and Statistics, 5(2), 1-9.
  • SHARMA, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. New York: John Wiley & Sons.
  • SHELDON, J. P., & MAK, J. (1987). The Demand For Package Tours: A Model Choice Model. Journal of Travel Research, 25(3), 13-17.
  • THRANE, C. (2005). An examination of the Norwegian demand for package tours abroad in the 1990s. Tourism Analysis, 9(4), 343-354.
  • TOPBAŞ, F., & UĞUZ ÇELİK, S. (2017). Turist harcamalarının belirleyicileri üzerine bir yatay kesit analizi. EconWorld2017@Rome Proceedings. 25–27 Ocak 2017 (s. 1-13). Rome, Italy: V. International Conference on Economics.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bütçe Araştırması Tüketim Harcamaları Birleşik Mikro Veri Seti, 2016-2017-2018. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu.
  • ÜÇÖZ, E. (2012). Paket turlarda tüketici hakları ve turist rehberlerine yönelik şikâyetlerin incelenmesi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • WANG, Y., & DAVIDSON, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.
  • YARCAN, Ş., & PEKÖZ, M. (1998). Seyahat İşletmeleri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • YERELİ, A. B., KÖKTAŞ, A. M., & SELÇUK, I. Ş. (2014). Türkiye'de Katastrofik Sağlık Harcamalarını Etkileyen Faktörler. Sosyoekonomi, 22(22), 273-296.
  • ZHENG, B., & ZHANG, Y. (2011). Household Expenditures for Leisure Tourism in the USA, 1996 and 2006. International Journal of Tourism Research, 15(2), 197-208.

HANEHALKI BÜTÇE ANKETİ KAPSAMINDA TÜRKİYE’DE PAKET TUR HARCAMALARI

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 251 - 264, 30.06.2021
https://doi.org/10.29106/fesa.894083

Öz

Türkiye’de 1980’li yıllardan sonra hızlı olarak gelişen turizm hareketleri, başlangıçta genellikle yabancı turist ağırlamak olarak algılanmışsa da artık birçok Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı turistik amaçlarla seyahat acenteleri tarafından düzenlenen paket turlarla tatile çıkmaktadır. Günümüzde paket tur endüstrisi büyümesini ve farklılaşmasını sürdürmektedir. Bu nedenle, paket tur tercihlerinde turistin harcama davranışı ve harcama düzeylerine ilişkin yapılan çalışmalar artmaya başlamıştır. Hanehalkının paket tur harcama eğilimini etkileyen faktörlerin ortaya konulması, makro düzeyde paket tur harcamalarının ekonomiye katkısından çok mikro düzeyde hanehalklarının paket tur harcamalarının nelerden etkilendiğini belirlenmesi konusunda yapılmış çalışmalarla çok az karşılaşılmıştır. Bu çalışmada Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2018 yılı Hanehalkı Bütçe Anketi’nin veri setinde yer alan hanelerin paket tur harcamalarını etkileyen faktörlerin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada elde edilen bulguların seyahat acenteleri için etkili pazarlama anlayışının geliştirilmesinde yol gösterici, sonraki araştırmalara kaynak olması bakımından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • AHİPAŞAOĞLU, H. S., & ARIKAN, İ. (2005). Seyahat Endüstrisi İşletmeleri. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • AKKILIÇ, M. E. (2003). Turizm Pazarlamasında Faydalar ve Bir Turist Tatmin Modeli Önerisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 211-232.
  • ALEGRE, J., & CLADERA, M. (2010). Tourist expenditure and quality: Why repeat tourists can spend less than first-timers. Tourism Economics, 517–533.
  • ALEGRE, J., & POU, L. (2004). Micro-economic determinants of the probability of tourism consumption. Tourism Economics, 10(2), 125-144.
  • BALTA, S. (2012). Seyahat Acentacılığı. İ. Ünlü, & İ. Ünlü (Dü.) içinde, Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü (s. 14-35). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, No.2589.
  • BUDEANU, A. (2005). Impacts and responsibilities for sustainable tourism: a tour operator’s perspective. Journal of cleaner production, 13(2), 89-97.
  • CEYLAN, U., & GÜVEN, Ö. Z. (2017). Yerli Turistlerin Satın Aldıkları Yurt Dışı (Outgoing) Paket Turları Değerlendirmeleri Üzerine Bir Araştırma. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(2), 515-532.
  • CRAMER, J. (2003). Logit Models From Economics and Other Fields. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ÇEVİRGEN, A., & ÜNGÜREN, E. (2009). Yöre Esnafının Her Şey Dahil Sistemine Yönelik Tutumları. Ege Academic Review, 9(2), 637-658.
  • DARDIS, R., SOBERON-FERRER, H., & PATRO, D. (1994). Analysis of leisure expenditures in the United States. Journal of Leisure Research, 26(4), 309-321.
  • DAŞKIRAN, F., & ÖZKOÇ, H. H. (2019). Türkiye’deki Hanehalkının Tatil Harcama Yapısının İncelenmesi: Tobit Model. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 18(71), 1051-1065.
  • EGE, İ., & BAYRAKDAROĞLU, A. (2009). İMKB Şirketlerinin Hisse Senedi Getiri Başarılarının Lojistik Regresyon Tekniği ile Analizi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 139-158.
  • FISH, M., & WAGGLE, D. (1996). Current income versus total expenditure measures in regression models of vacation and pleasure travel. Journal of Travel Research, 35(2), 70-74.
  • FRANKE, G. R. (2010). Multicollinearity. J. Sheth, & N. Malhotra içinde, Wiley International Encyclopedia of Marketing. John Wiley & Sons Ltd.
  • GUJURATİ, D., & PORTER, D. (2012). Temel Ekonometri (Basic Econometrics). (Ü. Şenesen, & G. G. Şenesen, Çev.) İstanbul: Literatür Yayıncılık.
  • HACIOĞLU, N. (2002). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Bursa: VİPAŞ A.Ş.
  • HACIOĞLU, N. (2008). Turizm Pazarlaması (6. Baskı b.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • HALLOWAY, J. C. (1994). The Business of Tourism (4 b.). Pitman Publishing.
  • HOŞCAN, N. (2017). Seyahat acentelerinde sürdürülebilir pazarlama yaklaşımının kullanımı: Batı Karadeniz destinasyonu örneği. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Çevre Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • HUNG, W., SHANG, J., & WANG, F. (2013). A multilevel analysis on the determinants of household tourism expenditure. Current Issues in Tourism, 16(6), 612–617.
  • İÇÖZ, O. (2003). Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi. Ankara: Turhan Kitapevi.
  • KUŞLUVAN, S., & KARAMUSTAFA, K. (2002). Türkiye’de Dış Aktif Turizmin Gelişmesinde Yabancı Tur Operatörlerinin Rolü. Pazarlama (16), 18-28.
  • LIN, V. S., MAO, R., & SONG, H. (2015). Tourism expenditure patterns in China. Annals of Tourism Research, 54, 100-117.
  • MEGEP. (2007). Paket Tur Üretimi. Ankara: Meslekî Eğitim ve Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi.
  • MIDI, H., SARKAR, S., & RANA, S. (2010). Collinearity diagnostics ofbinary logistic regression model. Journal of Interdisciplinary Mathematics, 13(3), 253-267.
  • MIHALIC, T. (2002). Tourism and economic development issues. In . R. Sharpley, & D. J. Telfer içinde, Tourism and development: Concepts and Issues (s. 81-111). Clevedon, UK:: Channel View Publications.
  • MISIRLI, İ. (2010). Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • POMERING, A., NOBLE, G., & JOHNSON, L. W. (2011). Conceptualising a contemporary marketing mix for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism , 19(8), 953-969.
  • SENAVIRATNA, N. A., & COORAY, T. M. (2019). Diagnosing Multicollinearity of Logistic Regression Model. Asian Journal of Probability and Statistics, 5(2), 1-9.
  • SHARMA, S. (1996). Applied Multivariate Techniques. New York: John Wiley & Sons.
  • SHELDON, J. P., & MAK, J. (1987). The Demand For Package Tours: A Model Choice Model. Journal of Travel Research, 25(3), 13-17.
  • THRANE, C. (2005). An examination of the Norwegian demand for package tours abroad in the 1990s. Tourism Analysis, 9(4), 343-354.
  • TOPBAŞ, F., & UĞUZ ÇELİK, S. (2017). Turist harcamalarının belirleyicileri üzerine bir yatay kesit analizi. EconWorld2017@Rome Proceedings. 25–27 Ocak 2017 (s. 1-13). Rome, Italy: V. International Conference on Economics.
  • TÜİK. (2020). Hanehalkı Bütçe Araştırması Tüketim Harcamaları Birleşik Mikro Veri Seti, 2016-2017-2018. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu.
  • ÜÇÖZ, E. (2012). Paket turlarda tüketici hakları ve turist rehberlerine yönelik şikâyetlerin incelenmesi. Balıkesir: Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • WANG, Y., & DAVIDSON, M. C. (2010). Chinese holiday makers' expenditure: Implications for marketing and management. Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(4), 373-396.
  • YARCAN, Ş., & PEKÖZ, M. (1998). Seyahat İşletmeleri. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi.
  • YERELİ, A. B., KÖKTAŞ, A. M., & SELÇUK, I. Ş. (2014). Türkiye'de Katastrofik Sağlık Harcamalarını Etkileyen Faktörler. Sosyoekonomi, 22(22), 273-296.
  • ZHENG, B., & ZHANG, Y. (2011). Household Expenditures for Leisure Tourism in the USA, 1996 and 2006. International Journal of Tourism Research, 15(2), 197-208.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nail Hoşcan 0000-0003-3669-6532

Işıl Şirin Selçuk 0000-0001-9559-1349

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 10 Mart 2021
Kabul Tarihi 21 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Hoşcan, N., & Selçuk, I. Ş. (2021). HANEHALKI BÜTÇE ANKETİ KAPSAMINDA TÜRKİYE’DE PAKET TUR HARCAMALARI. Finans Ekonomi Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 251-264. https://doi.org/10.29106/fesa.894083