Kültürel bellek ve toplumsal hafızanın izlerini taşıyan imgeler kültürün belirleyici özelliklerini streotiplerini bünyelerinde barındırmaktadırlar. İmgelerde yer alan bu kabuller kuşaktan kuşağa aktarılmakta ve zaman içerisinde değişmektedirler. Tarihi filmleri konu alan anlatı örnekleri olan popüler kültür filmleri ise bu imgeleri yeniden canlandırarak inşa ederek kültürel sürekliliği sağlamakta ve kimliği pekiştirmektedirler. Bu anlatılar kültürel sürekliliği sağladıkları gibi kimliği ve hatırlamayı da sağlamaktadırlar böylelikle bellek üzerinde bağlayıcı bir yapı inşa etmektedirler. Bu inşa popüler kültür ürünü olan filmlerde ritüeller müzikler giyim kuşam pratiklerinin sahnelenmesiyle gerçekleştirilmektedir. Bu filmlerin tarihi bir senaryodan yola çıkılarak işlenmesi filmlere yönelik inandırıcılığı da arttırmaktadırlar. Bu sebeple tarihi filmlerin kurmaca yapıtlara göre kitleleri etkileme gücünün daha fazla olduğu söylenebilmektedir. Gerek Elizabeth the Golden Age gerekse Elizabeth filmlerinde tarihi kronolojiye uygun olarak filmlerin temsil edildikleri söylenmekle birlikte tarihi anlatıların inşa ürünü oldukları düşünüldüğünde bu eserlerin yazılı kaynakları tensil etmekle birlikte mitik anlatıların tekrarlanmasıyla meşruluklarının pekiştirilmesini sağladıkları söylenebilmektedir. Bu çerçevede bu eserlerin anlatıları tekrarlayarak tarihsel başarı mitini pekiştirdikleri aktarılan tarihi meşrulaştırdığı ve bazı yönleriyle yeniden inşa ettiği söylenebilmektedir.
Akın, B. (2018). Kültürel Bellek ve Müzik, Eurasian Journal of Music and Dance, 13, 101-117. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.496835
Alqudah, K. M. (2019). The İnfluence of Music On The Elizabethan Era. Global Journal Of Art. 7(1), 42-48.
https://eajournals.org/gjahss/vol-7-issue-1-january-2019/the-influence-of-music-on-the-elizabethan-era/#:~:text=The%20Elizabethan%20era%20marked%20the,instruments%20along%20with%20the%20songs
Albayrak, A. (2020). Görsel Sanatlarda İmge Kavramı. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi. 2(2), 133-163. https://doi.org/10.47956/bmsd.799645
Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı Hatırlama ve Politik Kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Ateşçi, E. ve İslamoğlu, G. (2017). Muhteşem Yüzyıl Dizisinde Kahraman Malkoçoğlu Karakteri ve Değişen Kültürel Bellek. Uluslararfası Çoban Mustafa Paşa ve Kocaeli Tarihi-Kültür Sempozyum-IV, Sempozyum Tam Metin Bildiri Kitabı, s. 123-154.
Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: YKY Yayınları.
Büyüktuncay, M. (2014). İmgelemden Anlatıya Tarihsel Düşünmenin Formları. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. 13, 49-74.
Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar. (Aleaddin Şenel, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Çalışkan, S. (2020) Kendine Ait Bir Cengiz Han. Journal Of Universal History Studies. 3(2), 353-372. https://doi.org/10.38000/juhis.790437
Cançelik, Ali (2014). Bilgi Üretiminde ve Bilginin Niteliğinde İktidarın Rolü:16. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu Örneği. Mukaddime.5(2).95-112. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mukaddime/issue/19678/210152
Çatalbaş, R. (2006). Anglikan Kilisesinin Ortaya Çıkışı ve Özellikleri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
Çavuş, R. (2003). Early Modern England and Shakespeare Women As Cultural a Representations. Ankara Dil tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi. 43(2),165-174. https://dergipark.org.tr/en/pub/dtcfdergisi/issue/66766/1044139
Doran, S. (2013). Leadership and Elizabethan Culture. Peter Kaufman (Ed.), New York: Palgrave McMillon.
Durgun, S. (2017). Paul Ricoeur: Anlatı olarak Tarih. Beytulhikme Philosophy Circle. 7(1), 165-204.
Geçikli, K. (2016). Edebiyatta Yeni Tarihselcilik. CU Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1),173-188.
Greenblatt. S. (2001). Shakespeare Kültür Birikimi, (N. Pelit, Çev.). Ankara: Dost Kitapevi.
Göker, N. (2018). Sinema Seyirci İlişkisini Etki Çerçevesinde Düşünmek: Bir İzleyici Araştırmasının Sonuçları. Akdeniz İletişim Dergisi,270-292. https://doi.org/10.31123/akil.383670
Gül, S. (2013). Anlatı Tarih Üzerine Tartışmalar ve Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları.105-117. https://doi.org/10.12787/KARAM588
Hanilçe, M. (2022). Coğrafi Keşifler. (Murat Çaylı: Ed.). İstanbul: Selenge Yayınları.
İlhan, M. E. (2018). Kültürel Bellek Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Hatırlama. Ankara: Doğu Batı Yayınları
Kantorowıcz, E. H. (2018). Kralın İki Bedeni. Ankara: Bilgesu Yayınları.
Kaplan, K. (2018). Filmlerdeki Yeniçağ Avrupası. Turkish History Educational Journal. 7(2). 271-196. https://doi.org/10.17497/tuhed.421100
Kapur, S. (Yönetmen). (1998). Elizabeth. [Sinema Filmi]. İngiltere. 20th Century.
Kapur, S. (Yönetmen). (2007). Elizabeth The Golden Age. [Sinema Filmi]. İngiltere. Studio Canal ve Working Title Films.
Maclean, G ve Matar, N. (2021). İngiltere ve İslam Dünyası 1558-1713. (Bilal Genç: Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Matar, N. (2018). Keşifler Çağında Türkler Mağripliler ve İngilizler. (Hasan Baktır: Çev.). İstanbul: Kopernik Kitap.
Metz, C. (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. (Oğuz Adanır: Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.
Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi.
Ong, W. J. (2018). Sözlü ve Yazılı Kültür. (S. Postacıoğlı, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Orta, N. (2019). Toplumsal Bellek ve Sinema: Popüler Sinema Örneği Olarak Fetih 1453. Selçuk İletişim Fakültesi Dergisi, 1095-1126. https://doi.org/10.18094/josc.596314
Öztan, R. H. (2009). Çağa İsmini veren Kadın: I. Elizabeth, http://www.iekaum.hacettepe.edu.tr/cagaisminiveren.pdf
Öztürk, J. (2019). Türkiye Türkçesinde Kökü Açık Olarak Görülmeyen Kelimeler. Kafdağı, 4(2), 107-133.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafdagi/issue/51260/657669#article_cite
Özensoy, A. U. (2019). 15 ve 16. Yüzyıllarda Sömürgecilik Hareketleri, Fiyat Devrimi ve Sömürgecilik İdeolojisi. Tarih ve Gelecek Dergisi. 5(3),819-834.
Özür, K. N. (2017). Keşifler ve Coğrafya 15 ve 16. Yüzyıl Keşifleri. İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
Ricoeur, P. (2009). Tarih ve Anlatı. (Çev. Mehmet Rıfat). İstanbul: YKY.
Roux, J. P. (2020). Kral. İstanbul: Dergah Yayınları.
Torun, A.T. (2020). Soğuk Savaş Yıllarında ABD İletişim Araştırmaları: Türkiyede Radyo Dinleme Raporunun Analizi. 5(9), 162-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trta/issue/52035/651016
Sarkis, F. (1998). Mnemosin’in Hazine Sandıkları. Umur Yayınları.
Satır, M. E. ve Çetin, C. (2019). Toplumsal Gerçekliğin İdeolojik İnşasında Bir kitle iletişim aracı olarak sinemanın rolü: Potemkin Zırhlısı Örneği. 27(2). 129-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59730/861324#article_cite
Traverso, E. (2019). Geçmişi Kullanma Kılavuzu. İstanbul: İletişim Yayınları.
Yerli, K. (2017). Renaisssance English Theatre as a Political Propaganda Instrument of the English Monarchy. Curr Res Soc Sci.3(3),76-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/curesosc/issue/31293/331375#article_cite
Zooberman, P. (2016). Eloquence and Ideology: Between image and propaganda. Rhetorica: A Journal of the History of Rhetoric.18(13),295-320. DOI:10.1525/rh.2000.18.3.295
Images bearing the traces of cultural memory and social memory contain stereotypes of the defining features of culture. These assumptions in images are transferred from generation to generation and evolve over time. Popular culture films, which are examples of narratives about historical films, provide cultural continuity and reinforce identity by recreating these images. These narratives provide cultural continuity as well as identity and remembering, thus building a binding structure on memory. This construction is carried out by staging rituals, music and clothing practices in films that are products of popular culture. The processing of these films based on a historical scenario also increases the credibility of the films. For this reason, it can be said that historical films have more power to influence the masses than fictional works. Although it is said that the films are represented in accordance with the historical chronology in both Elizabeth the Golden Age and Elizabeth films, considering that they are the construction products of historical narratives, it can be said that these works represent written sources and reinforce their legitimacy by repetition of mythical narratives. In this context, it can be said that these works reinforce the myth of historical success by repeating the narratives, legitimizing the history and reconstructing it in some aspects.
Akın, B. (2018). Kültürel Bellek ve Müzik, Eurasian Journal of Music and Dance, 13, 101-117. https://doi.org/10.31722/konservatuvardergisi.496835
Alqudah, K. M. (2019). The İnfluence of Music On The Elizabethan Era. Global Journal Of Art. 7(1), 42-48.
https://eajournals.org/gjahss/vol-7-issue-1-january-2019/the-influence-of-music-on-the-elizabethan-era/#:~:text=The%20Elizabethan%20era%20marked%20the,instruments%20along%20with%20the%20songs
Albayrak, A. (2020). Görsel Sanatlarda İmge Kavramı. Balkan Müzik ve Sanat Dergisi. 2(2), 133-163. https://doi.org/10.47956/bmsd.799645
Assmann, J. (2018). Kültürel Bellek Eski Yüksek Kültürlerde Yazı Hatırlama ve Politik Kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Ateşçi, E. ve İslamoğlu, G. (2017). Muhteşem Yüzyıl Dizisinde Kahraman Malkoçoğlu Karakteri ve Değişen Kültürel Bellek. Uluslararfası Çoban Mustafa Paşa ve Kocaeli Tarihi-Kültür Sempozyum-IV, Sempozyum Tam Metin Bildiri Kitabı, s. 123-154.
Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel Serüven. İstanbul: YKY Yayınları.
Büyüktuncay, M. (2014). İmgelemden Anlatıya Tarihsel Düşünmenin Formları. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi. 13, 49-74.
Connerton, P. (1999). Toplumlar nasıl anımsar. (Aleaddin Şenel, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Çalışkan, S. (2020) Kendine Ait Bir Cengiz Han. Journal Of Universal History Studies. 3(2), 353-372. https://doi.org/10.38000/juhis.790437
Cançelik, Ali (2014). Bilgi Üretiminde ve Bilginin Niteliğinde İktidarın Rolü:16. Yüzyıl Osmanlı İmparatorluğu Örneği. Mukaddime.5(2).95-112. https://dergipark.org.tr/tr/pub/mukaddime/issue/19678/210152
Çatalbaş, R. (2006). Anglikan Kilisesinin Ortaya Çıkışı ve Özellikleri [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Ankara Üniversitesi.
Çavuş, R. (2003). Early Modern England and Shakespeare Women As Cultural a Representations. Ankara Dil tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi. 43(2),165-174. https://dergipark.org.tr/en/pub/dtcfdergisi/issue/66766/1044139
Doran, S. (2013). Leadership and Elizabethan Culture. Peter Kaufman (Ed.), New York: Palgrave McMillon.
Durgun, S. (2017). Paul Ricoeur: Anlatı olarak Tarih. Beytulhikme Philosophy Circle. 7(1), 165-204.
Geçikli, K. (2016). Edebiyatta Yeni Tarihselcilik. CU Sosyal Bilimler Dergisi. 40(1),173-188.
Greenblatt. S. (2001). Shakespeare Kültür Birikimi, (N. Pelit, Çev.). Ankara: Dost Kitapevi.
Göker, N. (2018). Sinema Seyirci İlişkisini Etki Çerçevesinde Düşünmek: Bir İzleyici Araştırmasının Sonuçları. Akdeniz İletişim Dergisi,270-292. https://doi.org/10.31123/akil.383670
Gül, S. (2013). Anlatı Tarih Üzerine Tartışmalar ve Yeni Yaklaşımlar. Karadeniz Araştırmaları.105-117. https://doi.org/10.12787/KARAM588
Hanilçe, M. (2022). Coğrafi Keşifler. (Murat Çaylı: Ed.). İstanbul: Selenge Yayınları.
İlhan, M. E. (2018). Kültürel Bellek Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Hatırlama. Ankara: Doğu Batı Yayınları
Kantorowıcz, E. H. (2018). Kralın İki Bedeni. Ankara: Bilgesu Yayınları.
Kaplan, K. (2018). Filmlerdeki Yeniçağ Avrupası. Turkish History Educational Journal. 7(2). 271-196. https://doi.org/10.17497/tuhed.421100
Kapur, S. (Yönetmen). (1998). Elizabeth. [Sinema Filmi]. İngiltere. 20th Century.
Kapur, S. (Yönetmen). (2007). Elizabeth The Golden Age. [Sinema Filmi]. İngiltere. Studio Canal ve Working Title Films.
Maclean, G ve Matar, N. (2021). İngiltere ve İslam Dünyası 1558-1713. (Bilal Genç: Çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Matar, N. (2018). Keşifler Çağında Türkler Mağripliler ve İngilizler. (Hasan Baktır: Çev.). İstanbul: Kopernik Kitap.
Metz, C. (2012). Sinemada Anlam Üstüne Denemeler. (Oğuz Adanır: Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınları.
Nora, P. (2006). Hafıza Mekanları. Ankara: Dost Kitabevi.
Ong, W. J. (2018). Sözlü ve Yazılı Kültür. (S. Postacıoğlı, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
Orta, N. (2019). Toplumsal Bellek ve Sinema: Popüler Sinema Örneği Olarak Fetih 1453. Selçuk İletişim Fakültesi Dergisi, 1095-1126. https://doi.org/10.18094/josc.596314
Öztan, R. H. (2009). Çağa İsmini veren Kadın: I. Elizabeth, http://www.iekaum.hacettepe.edu.tr/cagaisminiveren.pdf
Öztürk, J. (2019). Türkiye Türkçesinde Kökü Açık Olarak Görülmeyen Kelimeler. Kafdağı, 4(2), 107-133.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafdagi/issue/51260/657669#article_cite
Özensoy, A. U. (2019). 15 ve 16. Yüzyıllarda Sömürgecilik Hareketleri, Fiyat Devrimi ve Sömürgecilik İdeolojisi. Tarih ve Gelecek Dergisi. 5(3),819-834.
Özür, K. N. (2017). Keşifler ve Coğrafya 15 ve 16. Yüzyıl Keşifleri. İstanbul: Yeditepe Yayınevi.
Ricoeur, P. (2009). Tarih ve Anlatı. (Çev. Mehmet Rıfat). İstanbul: YKY.
Roux, J. P. (2020). Kral. İstanbul: Dergah Yayınları.
Torun, A.T. (2020). Soğuk Savaş Yıllarında ABD İletişim Araştırmaları: Türkiyede Radyo Dinleme Raporunun Analizi. 5(9), 162-181. https://dergipark.org.tr/tr/pub/trta/issue/52035/651016
Sarkis, F. (1998). Mnemosin’in Hazine Sandıkları. Umur Yayınları.
Satır, M. E. ve Çetin, C. (2019). Toplumsal Gerçekliğin İdeolojik İnşasında Bir kitle iletişim aracı olarak sinemanın rolü: Potemkin Zırhlısı Örneği. 27(2). 129-146. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kurgu/issue/59730/861324#article_cite
Traverso, E. (2019). Geçmişi Kullanma Kılavuzu. İstanbul: İletişim Yayınları.
Yerli, K. (2017). Renaisssance English Theatre as a Political Propaganda Instrument of the English Monarchy. Curr Res Soc Sci.3(3),76-85. https://dergipark.org.tr/en/pub/curesosc/issue/31293/331375#article_cite
Zooberman, P. (2016). Eloquence and Ideology: Between image and propaganda. Rhetorica: A Journal of the History of Rhetoric.18(13),295-320. DOI:10.1525/rh.2000.18.3.295
Şengül, F. (2024). Kültürel Bellek ve Tarihsel Anlatı Ekseninde İmgeler: Elizabeth The Golden Age ve Elizabeth. Türkiye Film Araştırmaları Dergisi, 4(1), 22-44. https://doi.org/10.59280/film.1471094