Cinema, which is accepted as an important part of art history, constitutes an important basis for how artistic forms of expression are made sense of through symbols when examined with semiotic methods. This study aims to determine how the concept of semiotics can be used effectively in film production by providing an overview on the use of dramatic messages in the film industry. In this framework, one of the important works of Turkish cinema, Intersection: İyi ki Varsın Eren, which is based on a real-life story, determines the scope of the research. On 11 August 2017, Eren Bülbül, who was martyred as a result of a terrorist attack, wrote on his social media account Facebook, "Someone does not come out and say that Eren, I'm glad you exist" has become an agenda in Turkey. The discourse "İyi ki Varsın Eren", which determines the main theme of the film as well as its name, shows that it is important to investigate this work scientifically with the messages it wants to convey. The study was designed with qualitative method and analysed with the framework of sign, signifier, signified through Barthes' semiotics theory. When the indicators used in the film were analysed, it was determined that the messages of grief, trap, death, innocence, hope, courage, resistance, compassion, enemy, compassion, attachment, solidarity, life, loneliness, immortality and heroism wanted to be conveyed through semiotic codes. These themes also aim to convey semiotic messages to the audience in terms of the reactions of the main characters of the film to the difficulties they face. As a result, it is seen that the symbols used in the film have the quality of creating dramatic effects on the audience, and at the same time, these symbols help the audience to explain the basic theme and emotional depth of the film.
Sanat tarihinin önemli bir parçası olarak kabul edilen sinema, gösterebilimsel metotlarla incelendiğinde, sanatsal ifade biçimlerinin semboller aracılığıyla nasıl anlamlandırıldığı konusunda önemli bir zemin oluşturmaktadır. Bu çalışma, dramatik mesajların film endüstrisindeki kullanımı üzerine bir bakış sunarak, göstergebilim kavramının film yapımında nasıl etkili bir şekilde kullanılabileceğini belirlemek amacıyla ele alınmıştır. Bu çerçevede, gerçek hayattan bir hikâyeyi konu edinen Türk sinemasının önemli yapıtlarından Kesişme: İyi ki Varsın Eren filmi araştırmanın kapsamını belirlemektedir. 11 Ağustos 2017’de terör saldırısı sonucu şehit olan Eren Bülbül’ün, sosyal medya hesabı Facebook’tan yazdığı “Biri de çıkıp demiyor ki Eren iyi ki varsın” paylaşımı Türkiye’de gündem haline gelmiştir. Filmin ana temasının yanı sıra adını da belirleyen “İyi ki Varsın Eren” söylemi, iletmek istediği mesajları ile de bu eserin bilimsel yönden araştırılmasının önemli olduğunu göstermektedir. Çalışma nitel yöntemle desenlenmiş ve Barthes’in göstergebilim kuramı üzerinden gösterge, gösteren, gösterilen çerçevesiyle analiz edilmiştir. Filmde kullanılan göstergeler analiz edildiğinde; keder, tuzak, ölüm, masumiyet, umut, cesaret, direnç, merhamet, düşman, şefkat, bağlanma, dayanışma, yaşam, yalnızlık, ölümsüzlük ve kahramanlık mesajlarının göstergebilimsel kodlarla iletilmek istediği saptanmıştır. Bu temalar, filmin ana karakterlerinin karşılaştıkları zorluklara verdiği tepkiler açısından da izleyicilere göstergebilimsel mesajlar iletmeyi hedeflemektedir. Sonuç olarak, filmde kullanılan sembollerin izleyiciler üzerinde dramatik etkiler yaratacak nitelikte olduğu, aynı zamanda bu sembollerin, izleyiciye filmin temel temasını ve duygusal derinliğini anlatmada yardımcı olduğu görülmektedir.
İyi ki Varsın Eren Toplumsal Gerçeklik Göstergebilim Türk Sineması
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sinema ve Estetik |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 5 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |
Dergiye makale gönderimi sürekli açıktır.