Sinemada her yeni teknik filmi gerçekliğe yaklaştırmaktadır. Plan sekans ve alan derinliği, sinemada bu yakınlığı sağlamaktadır. Çalışmada Selman Nacar’ın 2021 yapımı İki Şafak Arasında filminin tamamında plan sekans kullanıldığı için örnek olay çalışması olarak seçilmiştir. Bu çalışma, sinemada plan sekans kullanımı ile gerçekliğin inşasının sağlanmasını İki Şafak Arasında örneğinde yapılan alımlama analizi ile incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma ile filmin izleyici alımlanma analizi bağlamında incelenmesi ile literatüre katkı sunulmaktadır. Çalışmada iki yöntem kullanılmaktadır. İlk olarak tematik analiz ile filmde plan sekans kullanılan sahneler ve buna bağlı olarak değişkenler belirlenerek analiz edilmiştir. İkinci olarak plan sekans ve gerçeklik ilişkisini izleyicinin bakış açısından inceleyebilmek için alımlama analizi yaklaşımı seçilmiştir. On izleyici ile örnek film izletilerek derinlemesine görüşme tekniği ile yapılandırılmış görüşme gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz neticesinde filmde kullanılan plan sekansın gerçekliği sağlayarak seyirciyi hikâyenin içinde tuttuğu sonucuna ulaşılmıştır. Plan sekans, hikâyedeki gerçekliği yalın bir şekilde ortaya koymaktadır. Zaman ve mekân bölünmediği için izleyicinin gerçeklik algısı artmaktadır. Kameranın hareketinin az olması sebebi ile seyirci sahnenin içerisinde bir tanık konumunda bulunmaktadır. Filmde ritim, plan sekanslar ile sağlanmaktadır. Kamera nesnel olarak olayları takip ettiği için seyirci, tanık rolüne geçerek herhangi bir karakterle özdeşleşmeden hikâyenin şahidi (izleyen üçüncü bir göz) olmaktadır. Sinematografik olarak ise plan sekans kullanımı sayesinde kameranın bakışı nesneldir. Çekim ölçeği olarak yakın planlar (closeup) değil, genel plan tercih edilmektedir. Bu planlar içerisinde alan derinliği yaratılmaktadır. Kamera, duygu, ritim ve hareket olarak oyuncuyu takip edecek biçimde kullanılmaktadır. Bu takip de filmi gerçekliğe yaklaştırmaktadır. İzleyicinin seyir deneyiminde özgürlüğünün plan sekansta kullanılan çekim ölçeklerine göre genel planda özgürlük hissi varken diz/bel plan gibi daha dar kadrajlarda özgürlüğün yerini kısıtlama hissi aldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Every new technique in cinema brings films closer to reality. Plan sequence and depth of field provide this approach in cinema. This study has selected Selman Nacar’s 2021 film Between Two Dawns as a case study due to its use of a plan sequence throughout the entire movie. This study aims to use a reception analysis to examine how reality is constructed through the use of plan sequences in cinema, in the case of Between Two Dawns. The study contributes to the literature by examining the film in the context of an audience reception analysis. The study uses two methods. The first is through a thematic analysis of the scenes where the film used plan sequences, identifying and analyzing the variables accordingly. For the second method, the study chose the reception analysis approach to examine the relationship between plan sequences and reality from the audience’s point of view. A plan sequence reveals the reality of a story in a simplistic way. Because time and space are not separated, the audince gains a greater perception of reality. Due to the low camera movement, the audience is in the positioned as a witness in the scene. The plan sequences also provide rhythm to the movie. As the camera objectively follows the events, the audience becomes a witness as a third set of eyes watching without identifying with any character. Cinematographically, the camera has an objective gaze due to the use of plan sequences. In terms of shooting scale, a general plan was preferred over close-ups, with depth of field being created within these plans. The camera is used to follow the actors in terms of emotion, rhythm and movement. This tracking brings the movie closer to reality. In accordance with the shooting scales used in the plan sequence, while a sense of freedom is present in the general plan, narrower frames such as the knee/waist plan are concluded to have replaced freedom with a sense of restriction.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekran Medyası |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 1 |