Cahiliyede asabe ailede eli silah tutan erkekler anlamındadır ve mirasın tamamını alır. Fakat Onlar aile ve kabilesini korumak, geçimini temin etmek ve diyetini ödemekle sorumludur. Rivayetlerde Hz. Peygamber asabe kavramını mirasçı, ölene nesepçe en yakın ve ölene nesepçe en yakın erkek anlamında kullanmaktadır. İslam dini, Sadece eli silah tutan erkeklere değil kadınlara ve çocuklara da mirastan pay vermektedir. Erkek kardeş, kız kardeşe verilen mirasın iki katını alır. Ancak o cahiliyedeki asabe gibi sorumludur. İbn Abbas rivayetinde, asabe kavramı “neseben en yakın erkek” yorumu ile nakledilmektedir. İbn Abbas rivayetinde asabe bu anlamı ile Kuran ve diğer rivayetlere tearuz etmektedir. İbn Abbas rivayeti ilk üç tabakada ferddir. Rivayet, müsned, mürsel ve mevkuf tariklerle nakledilmektedir. Abdurrezzâk, Ahmed b. Hanbel,Buhari, Müslim, müsned, Said b. Mansur, et-Tirmizî ve en-Nesâî ise mürsel tarikinin sahih olduğu kanaatindedir. Hicri ikinci asırda İbn Abbas rivayeti Abdullah b. Tavûs ve Sufyân es-Severî ile meşhur olmuş ve Abbasî siyasetine delil alınmıştır. İbn Abbas tarikinde lafız ve mana değişimine sebebin siyaset olabileceğine işaret etmektedir. Miras konusunda fıkhî ihtilafların ortaya çıkmasında İbn Abbas rivayeti etkili olmuştur
Asabah, can be battle men and taken all inheritance in jahiliyya. But they are responsible protected their family and clan and subsistence and diyat pay the penalty . The prophet had used term’s asabe for inheritor, nearest male relative and nearest relative to dead. Religion İslam gives inheritance not only battle men but also women and childrens. Brother takes two sister’s inheritance. But he is responsible to family so asabah as. Report of İbn Abbas is revealed only means of “nearest male relative”. The report of Ibn Abbas contains an opposition meanin to the Qur'an and reports. In the first three centuries the report has been transmitted as musnad, mursel and mevkuf. According to Abdurrezzâk, Ahmed b. Hanbel, Buhari, Müslim, report of Ibn Abbas is authentic. But Said b. Mansur, en-Nesâî and et-Tirmizî, is reserved for Mursel authentic. In the second century İbn Abbas report appear to be committing with Abdullah b. Tavûs and Sufyân es-Sevrî. In addition to this report is taken evidence to state Abbasid politics. Taking evidence is conveyed that is change of matn and mean. Report of İbn Abbas is influential to many judgement conflicts about inheritance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 1 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.