Anadolu Beyliklerinin 1071 yılından sonra Anadolu gibi geniş bir coğrafyada, oldukça değişik kültürler, medeniyetler, toplumlar, büyük dinî sistemler ile ilişkileri olmuştur. Bu temasların sonucunda gayet köklü sosyal, kültürel ve dinî değişim süreçlerine de maruz kalmışlardır. Karamanoğulları, son derece zengin olan Türk kültür, dinî geleneğe ve geçmişin mirasına sahip bir beylik olarak tarihteki yerini almıştır. Beyliğin dini yapısı İslam’la bütünleşmiş bulunduğundan kaynaklanmaktadır. Özellikle Anadolu’da yerleşen Beylikler burasını bir Türk yurdu haline getirmişlerdir. Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel dinî hayatının Selçuklulardan ve Osmanlıdan ayrı bir şekilde düşünülmemesi gerekir. Bunların bilimsel olarak incelenmesi sadece geçmiş dönemler için değil günümüz sorunlarının çözümüne de ışık tutabilecektir. Karamanoğulları, Osmanlı Beyliğinin de içinde bulunduğu Batı Anadolu Beyliklerinden hayli farklı olarak bir tarihi sürece sahip olarak gelişme göstermektedir. Bu gelişmeden yola çıkarak Karamanlılar merkezi bir siyasi teşekkül olarak Selçuklulardan sonra bütün Anadolu beyleri üzerinde hâkimiyet iddiasını açık bir şekilde ortaya koymuştur. Karamanoğulları, Anadolu’nun orta kesimlerinde Türk hâkimiyetinin yerleşmesinde önemli rol oynamışlardır. Bu beyliğin güçlü bir beylik olarak ortaya çıkması sonucu, siyasi belirsizliklerin ortadan kalktığı dahası sakin bir dönemin başladığını görmekteyiz. Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel ve dinî sistemi gelenekçi ve hatta statik eğilimlerine rağmen tamamen kapalı ve durağan olmamıştır. Beyliğin dinî yapısı İslam’la, bütünleşmiş bir inanç ve uygulamalar toplamından ibaret olmak yerine karmaşık, heterojen ve değişim halindeki bir olgudur. Bu olgunun dinî ve toplumsal bir süreç olarak değişik tezahürlerinin, Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı toplumu ile yakından ilişkisi olduğu görülmektedir. Biz bu çalışmamızda, Karamanoğlu Beyliği’nin sosyal, kültürel ve dinî yapısı giyim-kuşamdan cami, mescit, medrese, han, hamam, kervansaray ve mezar taşına kadar sosyal, kültürel hayatın görünür tüm alanları hakkında bilgi vermeye çalışacağız
Anadolu Beylikler Karamanoğlu Sosyal-Kültürel Yapı Din Mimari ve Sanat
After 1071, the Anatolian Principalities had relationships dialogues with quite different cultures, civilizations, societies, major religious systems in a large geographical area of Anatolia. As a result of these contacts, they were exposed to quite radical socio-cultural and religious changes and processes. With a considerably rich past, Turkish culture history has taken its place in history as a nation which has an experience and religious structures and heritage of the past. Accordingly, the Principalities and Ottoman history, as a whole, are of importance in many respects. The principalities that settled especially in Anatolia transformed here into a Turkish home. Social-cultural and religious life of Principality of Karaman should not, of course, be considered separately from neither Seljuks nor the Ottoman Empire. Their scientific examination will shed light on the solution of not only past years but also our present problems. The Karamanoğulları develops quite differently from the Western Anatolian Principalities of the Ottoman Principality, with a historical process. Having set out on this path, the Karamanians clearly expressed their claim of dominance over all Anatolian beings after the Seljuks as a central political organization. The Karamanoğulları played an important role in the settlement of Turkish domination in the central parts of Anatolia. As a result of the emergence of this strong rule as a rule, we can see that the political uncertainties have ceased to exist and that a calm period has begun. The social, cultural and religious system of the Karamanoglu Principality has not been completely closed and stable despite its traditionalist and even static tendencies. The religious structure of the Principality is a complex, heterogeneous and changing phenomenon rather than just an integrated collection of beliefs and practices with Islam. It is seen that the different manifestations of this phenomenon as a religious and social process are closely related to the Seljuks, the Principalities and the Ottoman society. In our study, we will try to give information about the social, cultural and religious value system and in all areas of social-cultural life including the clothing, mosques, masjids, madrasahs, khans, baths, caravanserais and tombs of Principality of Karaman
Anatolia Principalities Karamanids Social-Cultural Structure Religion Customs and Traditions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: 1 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.