Dinsel otoriteterin toplumsal fonksiyonlannı inceleyen bu çalışma, dinsel oteritelerin tümO için
"ortak" kabul edilebilecek toplumsal fonksiyenlara odaklanmal
problemini oluşturmaktadır. Çalışmanın genelinde dinsel oteritelerin sosyolojik bir yaklaşımla
incelenmesi ve dinsel oteritelerin bir tipolojisinin çıkanlması şeklinde iki amaç bulunmaktadır.
Dinsel otorite kavramıyla peygamber, din kurucusu, rahip, veli/ermiş, alim, şeyh, seyyid ve şaman
kastedilmektedir. Dinsel otoriteler toplumda çok farldı görevler Ostlenmelde birlikte ~ç
özellikleriyle öne çıkmaktadırtar. Bunlar a)rehberlik, bilgi verme, b)hükilm verme, yargılama,
arabuluculuk etme, c)hastalıklan iyileŞ,tirme işlevleridir. Çalışmada, dinsel oteritelerin toplumsal
fonksiyonlanndan hareketle üç!O bir tipleştirme modeli (üstaı/rehber, hakim/yargıç ve
hekim/tabip} öne sürülmektedir. Ilk bölümde, dini otorit~y~·teorilc bir giriş yapılarak. otorite,
karizma, dini otoritenin göstergeleri gibi konulara değinilmiştir, ikinci bölümde, dini otoriteye
tipotojik bir deneme bağlamında dinsel otorite tipleri, rehber/öğretmen, yargıç ve tabip olarak
çalışmanın problematiğine uygun olarak terriellendirilmiştir. Yeni bir tipolojinin amaçlandığı bu
çalı.şmanın kapsamı, din sosyolojisi, dinler tarihi, İslam tarihi ve kültür tarihinin kesiştiği bir
bağlam içinde belirlenmektedir.
Dini Otorite Otorite Sosyolojik Perspektif İdeal Tip Tipleştirme Karizma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 20 Sayı: 2 |
Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.