Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ETKİN ÖĞRENMENİN İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNDE UYGULANMASI

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1, 0 - 0, 30.06.2012

Öz

Birey ancak sorumluluk aldığı aktivitelerde bilgiyi öğrenmekte, keşfetmekte veya
yapılandırmaktadır. Bu nedenle öğrenme süreçlerinde “bilmenin ötesinde yapmanın”
gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Din öğretiminde de öğrencilere sadece teorik bilgiler
sunulduğunda ve dersler öğrencileri aktif kılacak etkinliklerle desteklenmediğinde,
öğrenen öğrenme sürecinin merkezinde olmadığı ve kendi öğrenmesinin
sorumluluğunu almadığı için ezberci, teorik, sıkıcı, kavranamayan, uygulanabilirliği
olmayan bir din öğretimi gerçekleşmektedir. Bu durum ilköğretim DKAB öğrenme
süreçlerinde öğrencinin bilgiyi yapılandırabileceği etkin öğretim yöntem ve
tekniklerinin kullanılmasını zorunlu kılmaktadır. Çalışmada çağdaş yaklaşımlardan biri
olduğu düşünülen Silberman’ın etkin öğrenme modelinin din öğretimindeki
uygulanabilirliğinin etkinlik örnekleri ile ortaya konulması amaçlanmıştır. Öğrenmeöğretme
süreçlerine aktif öğrenmenin dahil edilmesi açısından araştırmanın, yöntemi
kullanmak isteyen öğretmenlere fikir vermesi açısından yararlı olacağı ve DKAB
derslerinin öğrenci merkezli olarak yapılandırılmasına katkıda bulunacağı
düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Abakay, Serpil, İlköğretim İkinci Kademe Yedinci Sınıf Beden Eğitimi Ve Spor Dersinin Uygulanmasında Aktif Öğrenme İle Klasik Öğrenme Yöntemlerinin Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aralık 2007.
  • Açıkgöz, Kamile Ün, Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yay, İzmir Kasım 2003.
  • Akkurt, Neşe Döne Aktif Öğrenme Tekniklerinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Ekoloji ve Çevre Kirliliği Konusunu Öğrenme Başarılarına ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Aksu, Hasan Hüseyin, İlköğretimde Aktif Öğrenme Modeli İle Geometri Öğretiminin Başarıya, Kalıcılığa, Tutuma ve Geometrik Düşünme Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir 2005.
  • Asan, Aşkın, Bilgisayar Destekli Din Öğretimi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 1998.
  • Önal, Hakan ve Güngördü, Ersin “Coğrafya Öğretiminde Aktif Öğrenme Uygulamaları (Hava Kirliliği)” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11 Sayı 19, Haziran 2008, s.60-74.
  • Özerbaş, Mehmet, Tabak, Hasan, Ahi, Berat “Aktif Öğrenme Ortamının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Akademik Başarısına ve Motivasyonuna Etkisi”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya- 11-13 November, 2010.
  • Özkan, Hasan Hüseyin, “Bilgi Toplumu Eğitim Programları”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2009/2, Sayı: 10, s. 113-132.
  • Saban, Ahmet, Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Aralık 2003.
  • Sezer, Adem, “İş Birliğine Dayalı Öğrenmenin Coğrafya Dersinde Akademik Başarı Üzerine Etkisi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 3, Ankara 2003, s. 227-242.
  • Silberman, Mel, Active Learning: 101 strategies to teach any subject, Allyn and Bacon 1996.
  • Süzen, Selda, Aktif Öğrenme Teknikleriyle Desteklenmiş Fen Ve Teknoloji Eğitiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Şen, Fatma İlköğretim 7. Sınıflarda Matematik Dersi “I.Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemler Konusunda” Aktif Öğrenme Temelli Etkinliklerin Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mayıs 2008.
  • Yavuz, Kudret Eren, Yeniden Yapılanan Sınıflar İçin Aktif Öğrenme Yöntemleri, Ceceli Yayınları, Ankara 2005.
  • Yemenici, Hatice, Etkin Din Eğitiminde Görsel Öğretim Etkinlikleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara 2007.

The Application of Active Learning in the Religious Culture and Moral Knowledge Lesson of Primary Education

Yıl 2012, Cilt: 17 Sayı: 1, 0 - 0, 30.06.2012

Öz

Kaynakça

  • Abakay, Serpil, İlköğretim İkinci Kademe Yedinci Sınıf Beden Eğitimi Ve Spor Dersinin Uygulanmasında Aktif Öğrenme İle Klasik Öğrenme Yöntemlerinin Öğrenme Düzeyleri Üzerindeki Etkilerinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aralık 2007.
  • Açıkgöz, Kamile Ün, Aktif Öğrenme, Eğitim Dünyası Yay, İzmir Kasım 2003.
  • Akkurt, Neşe Döne Aktif Öğrenme Tekniklerinin Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Ekoloji ve Çevre Kirliliği Konusunu Öğrenme Başarılarına ve Çevreye Yönelik Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Aksu, Hasan Hüseyin, İlköğretimde Aktif Öğrenme Modeli İle Geometri Öğretiminin Başarıya, Kalıcılığa, Tutuma ve Geometrik Düşünme Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir 2005.
  • Asan, Aşkın, Bilgisayar Destekli Din Öğretimi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 1998.
  • Önal, Hakan ve Güngördü, Ersin “Coğrafya Öğretiminde Aktif Öğrenme Uygulamaları (Hava Kirliliği)” Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 11 Sayı 19, Haziran 2008, s.60-74.
  • Özerbaş, Mehmet, Tabak, Hasan, Ahi, Berat “Aktif Öğrenme Ortamının İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersi Akademik Başarısına ve Motivasyonuna Etkisi”, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya- 11-13 November, 2010.
  • Özkan, Hasan Hüseyin, “Bilgi Toplumu Eğitim Programları”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 2009/2, Sayı: 10, s. 113-132.
  • Saban, Ahmet, Çoklu Zekâ Teorisi ve Eğitim, Nobel Yayın Dağıtım, Aralık 2003.
  • Sezer, Adem, “İş Birliğine Dayalı Öğrenmenin Coğrafya Dersinde Akademik Başarı Üzerine Etkisi”, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, Sayı 3, Ankara 2003, s. 227-242.
  • Silberman, Mel, Active Learning: 101 strategies to teach any subject, Allyn and Bacon 1996.
  • Süzen, Selda, Aktif Öğrenme Teknikleriyle Desteklenmiş Fen Ve Teknoloji Eğitiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2007.
  • Şen, Fatma İlköğretim 7. Sınıflarda Matematik Dersi “I.Dereceden Bir Bilinmeyenli Denklemler Konusunda” Aktif Öğrenme Temelli Etkinliklerin Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Mayıs 2008.
  • Yavuz, Kudret Eren, Yeniden Yapılanan Sınıflar İçin Aktif Öğrenme Yöntemleri, Ceceli Yayınları, Ankara 2005.
  • Yemenici, Hatice, Etkin Din Eğitiminde Görsel Öğretim Etkinlikleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara 2007.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Din Araştırmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Çınar Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2012
Gönderilme Tarihi 9 Nisan 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 17 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Çınar, Fatih. “ETKİN ÖĞRENMENİN İLKÖĞRETİM DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNDE UYGULANMASI”. Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/1 (Haziran 2012).

Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.