Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MOTION CAPTURE TEKNOLOJİSİNİN HAREKETLİ AFİŞLERDE KULLANIMINA ÖRNEK BİR ÇALIŞMA

Yıl 2022, , 1027 - 1041, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1070065

Öz

Bu araştırmada, günümüz görsel iletişim tasarımında sıklıkla kullanılan hareketli afiş tasarımı, kronolojik ve teorik anlamda incelenmektedir. Edinilen veriler ışığında motion capture (hareket yakalama) teknolojisi kullanılarak bir hareketli afiş çalışması ortaya konulmaktadır. Bu bağlamda, öncelikle hareket yakalama teknolojilerinin tarihi, kullanım alanları ve çalışma prensipleri incelenmektedir. Hareketli imgelerin görsel sanatlardaki yerinin anlaşılması, çalışmanın teorik altyapısını oluşturacağı düşünülerek bu işbirliğinden doğan öncül çalışmalar incelenmektedir. Çağdaş grafik tasarımında hareketli grafik tasarımın yeri ve önemi araştırılarak bu disiplinin içinde hareketli afişlerin kullanım alanları ve önemli örneklerine yer verilmektedir. Kazanılan teorik ve teknik bilgilerin pratiğe dökülmesi amacıyla Samuel Beckett’in Godot’yu Beklerken isimli absürt tiyatro metni üzerinden hareketli afiş çalışması gerçekleştirilmektedir. Metin, dramaturjik anlamda incelenerek afişe konu olabilecek imgeler üzerinde düşünülerek önce eskiz aşamasına daha sonra hareketli afiş kurgusuna geçilmektedir. Bu aşamada Rokoko isimli, işaretleyici tabanlı bir teknoloji yardımıyla hareket aktarımı sağlanmaktadır. Elde edilen veriler, modelleme, iskelet sisteminin oluşturulması, dokulama ve ışıklandırma aşamaları için 3D Studio Max isimli yazılıma aktarılmaktadır. Üretilen sahne render alınarak hareketli afişin kurgusu, ses efektleri ve renk düzenlemesi yapılmak üzere After Effects isimli yazılıma iletilerek üretim süreci tamamlanmaktadır. Bu çalışma, hareketli imge tasarımını kronolojik anlamda, kullanılan teknolojileri ise teknik anlamda analiz ederek, üretim sürecindeki aşamaları ve tecrübe edinilen deneyimleri kaleme almaktadır.

Kaynakça

  • Ashish, S., Mukesh, A., Anima, S., Pankhuri, D. (2013).Motion Capture Process, Techniques and Applications. International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 1(4), 251 – 257. https://doi.org/10.17762/ijritcc.v1i4.2771
  • Beckett, S. (2021). Godot’yu Beklerken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Berk, M. E. (2017). Dünya Sinemasinda Görsel Efektin Gelişimi: Türk Sinemasindaki Uygulamaları. İnönü Üniver-sitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 (2), 189-209. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue-/33031/356515
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür (Güçsal Pusar, Çev.). Metis: İstanbul.
  • Can, A. (2005). Kısa Film. Konya: Tablet Kitabevi
  • C. Chu, O. C. Jenkins, M. J. Matarie. (2003) Markerless Kinematic Model and Motion Capture from Volume S-equences. Proceedings of IEEE Computer Vision and Pattern Recognition, Vol: 2, 475-482. https://robotics.usc.edu/publications/media/uploads/pubs/29.pdf
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğubatı.
  • Dent, S. (2014). What You Need to Know About 3D Motion Capture. http://www.engadget.com/2014/07/14/motion-capture-explainer/
  • Dickholtz. L. (2009). Magnetion Motion Capture Systems. MetaMotion. https://metamotion.com/motion-capture/optical-motion-capture-1.htm
  • Erdem, S. (2021). Sanalı Gerçeğe Dönüştürmede Hareket Yakalama Teknolojisi. Dijital Commucication Journal, 4(5), 16-32. http://dx.doi.org/10.51295/dicoj.25
  • Gabai, O. ve Primo, H. (2008). Acoustic Motion Capture. United States Pattent Application PCT/IL08/01578. https://patents.google.com/patent/US20110009194A1/en
  • Fleischer, R. (2011). Out of the Inkwell: Max Fleisher and the Animation Revolution. USA: University Press of Kentucky.
  • Kalyoncu, Z. Ö. ve Aslanyürek, M. (2016). Animasyon Sanatının Farklı Sektörlerde Kullanımı ve Endüstrileşme Süreci. Yaratıcı Endüstriler Uluslararası Tasarım Sempozyumu. Bildiriler Kitabı. 1(2), 199-221. https://www.researchgate.net/publication/336810363
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye'de Hareketli Afişin Ontolojisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11 (1), 208-227. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.971357
  • Krasner, J. (2013). Motiongraphic Design. New York/India: Focal Press/ Replika Press
  • Meggs, P. B. (1992). A History of Graphic Design. New York: Van Nostrand Reinhol.
  • Potansiyometre. (2022, 15 Ocak). https://tr.wikipedia.org/wiki/Potansiyometre
  • Nogueira, P. A. (2012). Motion Capture Fundamentals A Critical and Comparative Analysis on Real-World Applications. Semantic Scholars. https://paginas.fe.up.pt/~prodei/dsie12/papers/paper_7.pdf
  • Santure, S. (2007). Rotoscoping: Animation At It’s Finest. Special Assigment paper, 1-2
  • Sayın, Z. (2015). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis.
  • Williams, R. (2001). The Animator’s Survival Kit. London. UK: Faber and Faber.

A Case Study Of The Use Of Motion Capture Technology in Motion Posters

Yıl 2022, , 1027 - 1041, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1070065

Öz

In this research, animated poster design, which is frequently used in today's visual communication design is examined in chronological and theoretical terms. In the light of the data obtained, a motion poster work is created using motion capture technology. In this context, first of all the history, usage areas and working principles of motion capture technologies are examined. Considering that understanding the place of moving images in visual arts will form the theoretical infrastructure of the study and the pioneering studies arising from this cooperation are examined. The place and importance of motion graphic design in contemporary graphic design is investigated. The usage areas and important examples of motion posters in this discipline are given. In order to put the acquired theoretical and technical knowledge into practice, an animated poster work is carried out on the absurd theatrical text of Samuel Beckett's Waiting for Godot. The text is analyzed in a dramaturgical sense and the images that can be the subject of the poster are considered then the sketch stage is passed to the animated poster setup. At this stage, motion transfer is provided with the help of a marker-based technology called Rococo. The obtained data is transferred to the software named 3D Studio Max for modeling, creation of the skeleton system, texturing and lighting stages. The production process is completed by rendering the produced scene and sending it to the software named After Effects for editing, sound effects and color editing of the animated poster. This study analyzes the moving image design in a chronological sense and the technologies used in the technical sense and writes down the stages in the production process and the experiences gained.

Kaynakça

  • Ashish, S., Mukesh, A., Anima, S., Pankhuri, D. (2013).Motion Capture Process, Techniques and Applications. International Journal on Recent and Innovation Trends in Computing and Communication, 1(4), 251 – 257. https://doi.org/10.17762/ijritcc.v1i4.2771
  • Beckett, S. (2021). Godot’yu Beklerken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
  • Berk, M. E. (2017). Dünya Sinemasinda Görsel Efektin Gelişimi: Türk Sinemasindaki Uygulamaları. İnönü Üniver-sitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 2 (2), 189-209. https://dergipark.org.tr/tr/pub/inifedergi/issue-/33031/356515
  • Burnett, R. (2012). İmgeler Nasıl Düşünür (Güçsal Pusar, Çev.). Metis: İstanbul.
  • Can, A. (2005). Kısa Film. Konya: Tablet Kitabevi
  • C. Chu, O. C. Jenkins, M. J. Matarie. (2003) Markerless Kinematic Model and Motion Capture from Volume S-equences. Proceedings of IEEE Computer Vision and Pattern Recognition, Vol: 2, 475-482. https://robotics.usc.edu/publications/media/uploads/pubs/29.pdf
  • Colebrook, C. (2013). Gilles Deleuze (C. Soydemir, Çev.). Ankara: Doğubatı.
  • Dent, S. (2014). What You Need to Know About 3D Motion Capture. http://www.engadget.com/2014/07/14/motion-capture-explainer/
  • Dickholtz. L. (2009). Magnetion Motion Capture Systems. MetaMotion. https://metamotion.com/motion-capture/optical-motion-capture-1.htm
  • Erdem, S. (2021). Sanalı Gerçeğe Dönüştürmede Hareket Yakalama Teknolojisi. Dijital Commucication Journal, 4(5), 16-32. http://dx.doi.org/10.51295/dicoj.25
  • Gabai, O. ve Primo, H. (2008). Acoustic Motion Capture. United States Pattent Application PCT/IL08/01578. https://patents.google.com/patent/US20110009194A1/en
  • Fleischer, R. (2011). Out of the Inkwell: Max Fleisher and the Animation Revolution. USA: University Press of Kentucky.
  • Kalyoncu, Z. Ö. ve Aslanyürek, M. (2016). Animasyon Sanatının Farklı Sektörlerde Kullanımı ve Endüstrileşme Süreci. Yaratıcı Endüstriler Uluslararası Tasarım Sempozyumu. Bildiriler Kitabı. 1(2), 199-221. https://www.researchgate.net/publication/336810363
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye'de Hareketli Afişin Ontolojisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11 (1), 208-227. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.971357
  • Krasner, J. (2013). Motiongraphic Design. New York/India: Focal Press/ Replika Press
  • Meggs, P. B. (1992). A History of Graphic Design. New York: Van Nostrand Reinhol.
  • Potansiyometre. (2022, 15 Ocak). https://tr.wikipedia.org/wiki/Potansiyometre
  • Nogueira, P. A. (2012). Motion Capture Fundamentals A Critical and Comparative Analysis on Real-World Applications. Semantic Scholars. https://paginas.fe.up.pt/~prodei/dsie12/papers/paper_7.pdf
  • Santure, S. (2007). Rotoscoping: Animation At It’s Finest. Special Assigment paper, 1-2
  • Sayın, Z. (2015). İmgenin Pornografisi. İstanbul: Metis.
  • Williams, R. (2001). The Animator’s Survival Kit. London. UK: Faber and Faber.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Güzel Sanatlar
Yazarlar

İbrahim Halil Özkirişçi 0000-0002-3797-0698

Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 8 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Özkirişçi, İ. H. (2022). MOTION CAPTURE TEKNOLOJİSİNİN HAREKETLİ AFİŞLERDE KULLANIMINA ÖRNEK BİR ÇALIŞMA. Firat University Journal of Social Sciences, 32(3), 1027-1041. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1070065