Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Role Of The Consumer Organisations in England and Turkey on Consumer Protection

Yıl 2023, , 809 - 820, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1222292

Öz

It is required that the consumers must become self aware and they must make their voice heard with an effective consumer movement; to raise awareness about claiming their rights, in terms of protecting themself against the processes that they are a party to and the practices that they encounter before, during and after the process; to make healthy choices while getting a product or a service; to be a direct stakeholder to develop consumer policies that meet their needs. In this context, the existence of organized consumer movements is very important for the protection of financially weak consumers.
Individuals can be a party to many legal transactions and practices in the goods and services markets. It is important to determine the parties and the nature of the legal proceedings in order to draw the limits of the rights held in terms of consumer protection. In this context, modern studies on consumer protection have emerged primarily in developed countries, and international unions and organizations, state and public institutions, consumers and consumer organizations established by consumers have played an important role in ensuring the developments.
In our study, primarily it is revealed that the universal development of the consumer rights that includes the right of organization, than the consumer organizations that have been established in the UK and Turkey by consumers in-person and this civil societies’ role in protecting consumers are examined.

Kaynakça

  • Akipek, Ş. (1998). Tüketici Kredisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara.
  • Akman, A. (1996). Tüketicinin Örgütlenmesi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İstanbul: Tüketiciyi Koruma Derneği Yayını.
  • Aslan, İ. Y. (2004). Tüketici Hukuku. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Aydın, M. (1977). Tüketicinin Korunması-İngiliz Modeli. Ankara: Türkiye Ticaret Odaları, Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği Matbaası.
  • Aydoğdu, M. (2015). Tüketici Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Bostan, I., Burciu A., Grosu V. (2010). The Consumerism and Consumer Protection Policies in the European Community. Theoretical and Applied Economics, 17(4), 19-34.
  • Çabri, S. (2016). Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Dönmez, Z. (2016). 2011/83/EU Sayılı Tüketici Hakları Direktifi Ve Bu Direktifin Mesafeli Sözleşmeler Alanında Türk Hukuku’na Yansımaları. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(1), 351-380.
  • Ferrari, F. (1994). Donoghue v. Stevenson’s 60th Anniversary. Annual Survey of International & Comparative Law, 1(1), 81-89.
  • Gökalp, Ş. (2004). Bir Sivil Toplum Kuruluşu Olarak Tüketici Örgütleri. TBB Dergisi, 55, 360-363.
  • Göle, C. (1983). Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Güveyi, N. (2017). Anglo-Sakson Hukuk Sistemi Ve Kara Avrupası Hukuk Sistemi Boyutuyla Ekonomik İdare Hukuku Üzerine Bazı Düşünceler. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(1), 83-122.
  • Hilton, M. (2003). Consumerism in Twentieth-Century Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
  • İnaç, H. ve Ünal, F. (2006). İngiltere’de Yerel Yönetimler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 125-140.
  • Kara, İ. (2015). Tüketici Hukuku. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Katz, N. D. (1977). Consumers Union: The Movement And The Magazine, 1936-1957. (Yayımlanmamış doktora tezi). The Graduate School of Rutgers University, New Jersey.
  • Kaya, B. (1990). Tüketicilerin Korunması (Consumerism): Modern Pazarlama Anlayışı ile Çevresel Yaklaşım İçince Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 265-285.
  • Kekeç, E.K. (2015). Topluluk Davalarında Elde Edilen Hükmün Münferiden Açılacak Davalarda Kesin Hüküm Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16 (Özel Sayı), s. 1275-1297.
  • Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(Güz), 51-68.
  • Lasserre, G. (1988). Kooperatifçilik. (Çev. Sezer, Z. Ve Ahıpaşaoğlu, S.). Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(4), 363-466.
  • Our History. (t.y.). Erişim adresi https://www.ridc.org.uk/about-us/our-history
  • Ozanoğlu, H. S. (2001). Tüketici Sözleşmeleri Kavramı (Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un Maddi Anlamda Uygulanma Alanı). Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 50(1), 55-90.
  • Özbay, İ. (2015). Dünyada Grup Davası Uygulamaları Ve Türkiye'de Uygulanabilirliği. EÜHFD, 19(1-2), 83-129.
  • PIRC History. (t.y.). Erişim adresi https://publicinterest.org.uk/pirc-history/
  • Riefa, C. (2015). Codification: The Future of English Consumer Law?. Journal of European Consumer and Market Law. 1-2(12), 1-22.
  • Riefa, C. and Willett C. (2018). Enforcement and Effectiveness of Consumer Law in the UK. Micklitz, H-W. and Saumier, G. (Ed.) Enforcement and Effectiveness of Consumer Law (673-695). Springer International Publishing.
  • Ritchie, R. (2010). The Housewife And The Modern: The Home And Appearance In Women’s Magazines, 1954-1969. (Yayımlanmamış doktora tezi). Faculty of Humanities at The University of Manchester, Manchhester.
  • Schubert, F. A. (2013). Introduction to Law and The Legal System. 11th edition, Cengage Learning.
  • Scott, C., Black, J., Cranston, R. (2000). Cranston's Consumers and the Law, Butterworths.
  • T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü. (2014). Türkiye Kooperatifçilik Raporu 2013. Erişim adresi https://esnafkoop.ticaret.gov.tr/data/5d44177313b8764330655452/6e3c93a2e155de583013793703ecec39.pdf
  • Tillson, J. (2016). Consumer and Commercial Law. Pearson Education Limited.
  • Tüdef-Hakkımızda-Tarihçe. (t.y.). Erişim adresi https://www.tudef.org.tr/hakkimizda/tarihce
  • Tüketici Hakları Derneği-Hakkımızda-Tarihçe. (t.y.). Erişim adresi https://www.tuketicihaklari.org.tr/hakkimizda/tarihce
  • TükoDer Genel Merkezinin Tarihçesi. (t.y.). Erişim adresi https://www.izmirtukoder.org.tr/hakkımızda
  • Willett, C. and Oughton, D. (2010). Consumer protection. Furmston M. and Chuah J., (Ed.) Commercial And Consumer Law içinde (376-473. ss.). Pearson Education Limited.
  • Yurtoğlu, N. (2018). Türk Standartları Enstitüsünün (TSE) Kuruluşu Bağlamında Türkiye’de Standardizasyon Politikaları (1923-1960). History Studies International Journal Of History, 10(7), 241-264.
  • Zevkliler, A. ve Özel, Ç. (2016). Tüketicinin Korunması Hukuku. Ankara: Seçkin Yayınevi.

İNGİLTERE VE TÜRKİYE’DE TÜKETİCİ ÖRGÜTLERİNİN TÜKETİCİNİN KORUNMASINDAKİ ROLÜ

Yıl 2023, , 809 - 820, 26.05.2023
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1222292

Öz

Tüketicilerin taraf olduğu işlemler ile işlem öncesi, sırası ve sonrasında karşılaştığı uygulamalara karşı kendini koruyabilmesi bakımından kendilerinde hak arama bilincinin oluşturulabilmesi, bir ürün veya hizmeti edinirken seçimlerini sağlıklı yapabilmesi, ihtiyaçlarına cevap verir tüketici politikalarının geliştirilmesinde doğrudan paydaş olabilmesi için etkili bir tüketici hareketi ile bilinçlenerek kendi sesini duyurması gerekmektedir. Bu çerçevede mali açıdan da zayıf konumda olan tüketicinin korunması için, örgütlenmiş tüketici hareketlerinin varlığı büyük önem arz etmektedir.
Kişiler mal ve hizmet piyasalarında birçok hukuki işlem ile uygulamanın tarafı olabilmektedir. Tüketicinin korunması bakımından sahip olunan hakların sınırının çizilmesi için hukuki işlemlerin taraflarının ve niteliğinin belirlenmesi önem arz etmektedir. Bu çerçevede tüketicinin korunmasına ilişkin modern anlamda çalışmalar başta gelişmiş ülkelerde ortaya çıkmış olup, uluslararası birlik ve örgütler, devlet ve kamu kuruşları, tüketiciler ve tüketiciler tarafından kurulan tüketici örgütleri gelişmelerin sağlanmasında önemli rol oynamıştır.
Çalışmamızda öncelikle örgütlenme hakkının da içerisinde olduğu evrensel tüketici haklarının gelişimi ortaya konularak, İngiltere ve Türkiye’de tüketicilerin bizzat kurdukları tüketici örgütleri ile bu sivil toplum yapılanmalarının tüketicinin korunmasındaki rolleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Akipek, Ş. (1998). Tüketici Kredisi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara.
  • Akman, A. (1996). Tüketicinin Örgütlenmesi: Sorunlar ve Çözüm Önerileri. İstanbul: Tüketiciyi Koruma Derneği Yayını.
  • Aslan, İ. Y. (2004). Tüketici Hukuku. Bursa: Ekin Kitabevi.
  • Aydın, M. (1977). Tüketicinin Korunması-İngiliz Modeli. Ankara: Türkiye Ticaret Odaları, Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği Matbaası.
  • Aydoğdu, M. (2015). Tüketici Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Bostan, I., Burciu A., Grosu V. (2010). The Consumerism and Consumer Protection Policies in the European Community. Theoretical and Applied Economics, 17(4), 19-34.
  • Çabri, S. (2016). Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi, Ankara: Adalet Yayınevi.
  • Dönmez, Z. (2016). 2011/83/EU Sayılı Tüketici Hakları Direktifi Ve Bu Direktifin Mesafeli Sözleşmeler Alanında Türk Hukuku’na Yansımaları. İnönü Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 7(1), 351-380.
  • Ferrari, F. (1994). Donoghue v. Stevenson’s 60th Anniversary. Annual Survey of International & Comparative Law, 1(1), 81-89.
  • Gökalp, Ş. (2004). Bir Sivil Toplum Kuruluşu Olarak Tüketici Örgütleri. TBB Dergisi, 55, 360-363.
  • Göle, C. (1983). Ticaret Hukuku Açısından Aldatıcı Reklamlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Güveyi, N. (2017). Anglo-Sakson Hukuk Sistemi Ve Kara Avrupası Hukuk Sistemi Boyutuyla Ekonomik İdare Hukuku Üzerine Bazı Düşünceler. Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 21(1), 83-122.
  • Hilton, M. (2003). Consumerism in Twentieth-Century Britain. Cambridge: Cambridge University Press.
  • İnaç, H. ve Ünal, F. (2006). İngiltere’de Yerel Yönetimler. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, 125-140.
  • Kara, İ. (2015). Tüketici Hukuku. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Katz, N. D. (1977). Consumers Union: The Movement And The Magazine, 1936-1957. (Yayımlanmamış doktora tezi). The Graduate School of Rutgers University, New Jersey.
  • Kaya, B. (1990). Tüketicilerin Korunması (Consumerism): Modern Pazarlama Anlayışı ile Çevresel Yaklaşım İçince Bir İnceleme. Hacettepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 265-285.
  • Kekeç, E.K. (2015). Topluluk Davalarında Elde Edilen Hükmün Münferiden Açılacak Davalarda Kesin Hüküm Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 16 (Özel Sayı), s. 1275-1297.
  • Küçükkalay, M. (1997). Endüstri Devrimi ve Ekonomik Sonuçlarının Analizi. Süleyman Demirel Üniversitesi İİBF Dergisi, 2(Güz), 51-68.
  • Lasserre, G. (1988). Kooperatifçilik. (Çev. Sezer, Z. Ve Ahıpaşaoğlu, S.). Dicle Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 4(4), 363-466.
  • Our History. (t.y.). Erişim adresi https://www.ridc.org.uk/about-us/our-history
  • Ozanoğlu, H. S. (2001). Tüketici Sözleşmeleri Kavramı (Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un Maddi Anlamda Uygulanma Alanı). Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 50(1), 55-90.
  • Özbay, İ. (2015). Dünyada Grup Davası Uygulamaları Ve Türkiye'de Uygulanabilirliği. EÜHFD, 19(1-2), 83-129.
  • PIRC History. (t.y.). Erişim adresi https://publicinterest.org.uk/pirc-history/
  • Riefa, C. (2015). Codification: The Future of English Consumer Law?. Journal of European Consumer and Market Law. 1-2(12), 1-22.
  • Riefa, C. and Willett C. (2018). Enforcement and Effectiveness of Consumer Law in the UK. Micklitz, H-W. and Saumier, G. (Ed.) Enforcement and Effectiveness of Consumer Law (673-695). Springer International Publishing.
  • Ritchie, R. (2010). The Housewife And The Modern: The Home And Appearance In Women’s Magazines, 1954-1969. (Yayımlanmamış doktora tezi). Faculty of Humanities at The University of Manchester, Manchhester.
  • Schubert, F. A. (2013). Introduction to Law and The Legal System. 11th edition, Cengage Learning.
  • Scott, C., Black, J., Cranston, R. (2000). Cranston's Consumers and the Law, Butterworths.
  • T.C. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü. (2014). Türkiye Kooperatifçilik Raporu 2013. Erişim adresi https://esnafkoop.ticaret.gov.tr/data/5d44177313b8764330655452/6e3c93a2e155de583013793703ecec39.pdf
  • Tillson, J. (2016). Consumer and Commercial Law. Pearson Education Limited.
  • Tüdef-Hakkımızda-Tarihçe. (t.y.). Erişim adresi https://www.tudef.org.tr/hakkimizda/tarihce
  • Tüketici Hakları Derneği-Hakkımızda-Tarihçe. (t.y.). Erişim adresi https://www.tuketicihaklari.org.tr/hakkimizda/tarihce
  • TükoDer Genel Merkezinin Tarihçesi. (t.y.). Erişim adresi https://www.izmirtukoder.org.tr/hakkımızda
  • Willett, C. and Oughton, D. (2010). Consumer protection. Furmston M. and Chuah J., (Ed.) Commercial And Consumer Law içinde (376-473. ss.). Pearson Education Limited.
  • Yurtoğlu, N. (2018). Türk Standartları Enstitüsünün (TSE) Kuruluşu Bağlamında Türkiye’de Standardizasyon Politikaları (1923-1960). History Studies International Journal Of History, 10(7), 241-264.
  • Zevkliler, A. ve Özel, Ç. (2016). Tüketicinin Korunması Hukuku. Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Aydın Ebrar Günal 0000-0001-8913-1135

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Günal, A. E. (2023). İNGİLTERE VE TÜRKİYE’DE TÜKETİCİ ÖRGÜTLERİNİN TÜKETİCİNİN KORUNMASINDAKİ ROLÜ. Firat University Journal of Social Sciences, 33(2), 809-820. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1222292