Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ AVRUPA BİRLİĞİ VATANDAŞLIĞINA BAKIŞLARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2017, , 77 - 90, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346482

Öz

Bu çalışmanın
amacı sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının “Avrupa Birliği Vatandaşlığına” ilişkin bakış açılarını tespit
etmektir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini
Fırat Üniversitesi, İnönü Üniversitesi, Kilis 7 Aralık Üniversitesi ve
Gaziantep Üniversitesi Eğitim Fakültesi, sosyal bilgiler öğretmenliği bölümü 1,2,3 ve 4. Sınıf
öğrencilerinden oluşan toplam 710 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak Üner (2014) tarafından geliştirilen 37 maddelik 6’lı
likert tipi
“Avrupa
Birliği Vatandaşlığına Bakış Anketi (ABVBA)” kullanılmıştır. Analizler SPSS
17.00 programıyla yapılmıştır. Verilerin karşılaştırılmasında anlamlılık düzeyi
,050 olarak kabul edilmiştir. Verilerin
analizinde varyansların normal dağılım gösterdiği durumlarda T-testi ile tek
yönlü varyans analizi (Anova), varyansların normal dağılım göstermediği
durumlarda ise Mann-Whitney U testi ile Kruskal-Wallis H kullanılmıştır.
Elde edilen bulgulara göre cinsiyet, haber edinme yolu, en çok takip edilen
haber konusu ve AB hakkında sahip olunan bilgi düzeyi değişkenlerine göre
araştırmanın hiçbir alt boyutunda anlamlı bir fark elde edilememiştir. Bununla
birlikte sınıf değişkeninin, sosyokültürel
olumsuzluk
ve aktif vatandaşlık
alt boyutlarında; Avrupa ülkesinde bulunup/bulunmama değişkeninin, aktif vatandaşlık ve bireysel gelişmişlik/farkındalık alt boyutlarında; Avrupa’da
yaşayan bir yakına sahip olup/olmama değişkeninin, sosyokültürel olumsuzluk alt boyutunda; Avrupa Birliği hakkında
sahip olunan fikir değişkeninin, sosyokültürel
olumsuzluk
alt boyutunda anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, M. (2001) Sihirli Anahtar Terminatöre Karşı:Avrupa Birliği Nedir, Ne Değildir?, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt. 2, sayı. 1, s.111-126.
  • Akşemsettinoğlu, G. (2011) Avrupa Bütünleşme Projesinin ve Genişleme Sürecinin Değişen Dinamikleri, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, cilt.10, no.1, s.1-18.
  • Altunay, E. (2012) Avrupa Birliği Kimliğini Yordayan Değişkenlerin Eğitim Kurumlarında İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, , İzmir.
  • Aslan, A. (2008) Avrupa Birliği ve Medya: Türkiye’de Yazılı Basında Avrupa Birliği Haberleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başbay, A., Doğan, N. (2004) Avrupa Birliği Üyelik Sürecinin Eğitim Sistemimiz Üzerindeki Etkilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Ege Eğitim Dergisi, (5) 2, s.35-52.
  • Bilici, N., (2006) AB’de Ekonomik Bütünleşme ve Türkiye’nin Entegrasyonu, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, cilt: 5, no:2, s. 39-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karakuş, C. (2007) Avrupa Birliğinde Kimlik “Avrupa Birliği Kimlik Tanımlama Mekanizmasının İncelenmesi’’. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, Ankara. Köylü, M., Turan, İ. (2010) Avrupa Türkiye İlişkilerinde Din Faktörü: Tehdit mi Yoksa Fırsat mı?, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı.29, s.5-34.
  • Özer, M. A.(2009) Avrupa Birliğine Tam Üyeliğin Eşiğinde Türkiye, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, cilt 16, sayı: 1, s. 89-105.
  • Ünal, A., Dursun, B., Özkan, S., İzmirli, S.M., Altay, A., Akın Gürdal, S.(2012) Üniversite Eğitimi Alan Öğrencilerin Avrupa Birliği Üyeliğine Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Electronic Journal Of Vocational Colleges, 2(1), S. 21-31.
  • Üner, S.S. (2014) Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Avrupa Birliği Vatandaşlığına Bakışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yiğit, D. (2006) Avrupa Birliği Genişleme Sürecinde Avrupa Birliği– Türkiye İlişkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.

The Analysıs Of Social Studies Pre-Service Teachers Vıew About European Unıon Cıtızenshıp Wıth Regard To Various Varıables

Yıl 2017, , 77 - 90, 15.07.2017
https://doi.org/10.18069/firatsbed.346482

Öz

The main aim of this study is to determine the
Social Studıes Pre-Service Teachers Candidates’ view about “European Union
Citizenship”. Survey model has used in the study. Sample of the study composed
of 710 teacher candidates which are students of Fırat, Inonu, Kilis 7 Aralık
and Gaziantep Universities 1,2,3 and 4’th grades. 37 point six fold likert
scale type “A Glance to European Citizenship Questionnaire” which developed by Sadık Selman Üner (2014) has used for data
collection tool. Analysis runned by SPSS 17.00. Significance level accepted as
,050 for data comparisons. In data analysis period T-test with single direction
variance analysis used for normal distribution cases, Mann-Whitney U tests with
Kruskal Wallis H has used for non-normal distribution cases. For obtained
findings the variables of gender, communications approach path, most following
communication topic and knowledge level about EU does not shows significant
variations in any sub-dimensions. However, it has been fixed, grade variable in
sociocultural negation and active citizenship sub dimensions, to locate/or not
locate in any European country variable in active citizenship and personal
development / awareness sub-dimensions, the variable of to have relative which
are living in Europe in socio cultural negation sub-dimension; the variable of
opinion about European Union in socio cultural negation sub-dimension have
significant variances.

Kaynakça

  • Acar, M. (2001) Sihirli Anahtar Terminatöre Karşı:Avrupa Birliği Nedir, Ne Değildir?, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt. 2, sayı. 1, s.111-126.
  • Akşemsettinoğlu, G. (2011) Avrupa Bütünleşme Projesinin ve Genişleme Sürecinin Değişen Dinamikleri, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, cilt.10, no.1, s.1-18.
  • Altunay, E. (2012) Avrupa Birliği Kimliğini Yordayan Değişkenlerin Eğitim Kurumlarında İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, , İzmir.
  • Aslan, A. (2008) Avrupa Birliği ve Medya: Türkiye’de Yazılı Basında Avrupa Birliği Haberleri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Başbay, A., Doğan, N. (2004) Avrupa Birliği Üyelik Sürecinin Eğitim Sistemimiz Üzerindeki Etkilerine İlişkin Öğretmen Görüşleri, Ege Eğitim Dergisi, (5) 2, s.35-52.
  • Bilici, N., (2006) AB’de Ekonomik Bütünleşme ve Türkiye’nin Entegrasyonu, Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, cilt: 5, no:2, s. 39-45.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Karakuş, C. (2007) Avrupa Birliğinde Kimlik “Avrupa Birliği Kimlik Tanımlama Mekanizmasının İncelenmesi’’. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Başkent Üniversitesi, Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü, Ankara. Köylü, M., Turan, İ. (2010) Avrupa Türkiye İlişkilerinde Din Faktörü: Tehdit mi Yoksa Fırsat mı?, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sayı.29, s.5-34.
  • Özer, M. A.(2009) Avrupa Birliğine Tam Üyeliğin Eşiğinde Türkiye, Yönetim ve Ekonomi Dergisi, cilt 16, sayı: 1, s. 89-105.
  • Ünal, A., Dursun, B., Özkan, S., İzmirli, S.M., Altay, A., Akın Gürdal, S.(2012) Üniversite Eğitimi Alan Öğrencilerin Avrupa Birliği Üyeliğine Bakış Açılarının Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Electronic Journal Of Vocational Colleges, 2(1), S. 21-31.
  • Üner, S.S. (2014) Sınıf Öğretmenleri ve Öğretmen Adaylarının Avrupa Birliği Vatandaşlığına Bakışlarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
  • Yiğit, D. (2006) Avrupa Birliği Genişleme Sürecinde Avrupa Birliği– Türkiye İlişkileri, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Diyarbakır.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Esen Durmuş

Kenan Baş

Yayımlanma Tarihi 15 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 24 Ocak 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Durmuş, E., & Baş, K. (2017). The Analysıs Of Social Studies Pre-Service Teachers Vıew About European Unıon Cıtızenshıp Wıth Regard To Various Varıables. Firat University Journal of Social Sciences, 27(2), 77-90. https://doi.org/10.18069/firatsbed.346482