The aim of this
research is to determine the lifelong learning trends of the education faculty
students and to compare the lifelong learning trends with various variables.
This research is in the instant scan model. The study's universe constitutes a
total of 1740 students studying in the first, second, third and fourth grades
of the seven departments of Fırat University Faculty of Education in the
academic year of 2017-2018. The sample is composed of 1205 teacher candidates
determined by simple random sampling from each department. As a means of data
collection in the survey, the scale called "Lifelong learning tendencies
of university students (YBÖEÖ)" developed by Diker Coşkun and Demirel
(2009) is used. It has been found that the lifelong learning trends of the
students who participated in the research are low in the sub-dimensions of motivation
and lack of curiosity. According to this finding, it can be concluded that the
lifelong learning trends of the students in these sub-dimensions are low.
Persistence, lack of learning in regulation, and scale were all found to be at
the level of partially fits. According to this finding, it can be said that the
lifelong learning trends of the students in these sub-dimensions are high.
Bu araştırmanın amacı,
eğitim fakültesi öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin belirlenmesi
ve yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin çeşitli değişkenlere göre
karşılaştırılmasıdır. Bu araştırma anlık tarama modelindedir. Araştırmanın
evrenini, 2017-2018 eğitim öğretim yılında, Fırat Üniversitesi Eğitim Fakültesi
bünyesinde bulunan yedi bölümünün birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü
sınıflarında öğrenim gören toplam 1740 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemini
ise, her bölümden basit tesadüfi örnekleme yolu ile belirlenen toplam 1205
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Diker Coşkun
ve Demirel (2009) tarafından geliştirilen “Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu
öğrenme eğilimleri (YBÖEÖ)” adlı ölçek kullanılmıştır. Araştırmaya katılan
öğrencilerin; Güdülenme, merak yoksunluğu alt boyutlarında yaşam boyu
öğrenme eğilimlerinin çok az uyuyor
düzeyinde olduğu ortaya çıkmıştır. Bu bulguya göre öğrencilerin bu alt
boyutlardaki yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin düşük olduğu söylenebilir. Sebat, öğrenmeyi düzenlemede yoksunluk ve
ölçeğin tamamında kısmen uyuyor
düzeyinde olduğu saptanmıştır. Bu bulguya göre de öğrencilerin bu alt
boyutlardaki yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek olduğu söylenebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |