Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA DERSLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ

Yıl 2021, , 1211 - 1220, 16.09.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.903727

Öz

Bu çalışmada Almanca Öğretmenliği hazırlık sınıfı öğrencilerinin Almanca derslerine yönelik tutumlarının farklı değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada araştırma yöntemi olarak tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini Türk Üniversitelerinde Almanca Öğretmenliği bölümlerinde hazırlık eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmanın örneklemini ise Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesinde, Gazi Üniversitesinde, Anadolu Üniversitesinde ve Hakkâri Üniversitesinde Almanca Öğretmenliği hazırlık programı eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada yer alan veriler “Almanca Dersi Tutum Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Araştırmada toplanan veriler IBM SPSS 21 paket programı ile analize tabi tutulmuştur. Verilerin analizinde betimleyici istatistiklerden (“frekans, yüzde, aritmetik ortalama”) yararlanılmıştır. Bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri çözümlemek amacıyla t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Çoklu karşılaştırmalarda ise farklılığın yönünü belirlemek amacıyla Post-Hoc testlerinden Tukey testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir. Araştırmanın sonucunda katılımcıların Almanca derslerine yönelik genel tutumlarının ölçekteki “Katılıyorum” seçeneğine karşılık geldiği belirlenmiştir. Bu veriye dayanarak Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin Almanca derslerine yönelik tutumlarının olumlu olduğu söylenebilir. Araştırmacıların konu ile ilgili farklı örneklem gruplarıyla, daha fazla katılımcıyla ve karma yöntemle yapacakları yeni araştırmaların daha kapsamlı sonuçlara ulaşabilme adına bilimsel açıdan faydalı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akgüneş, S. G., Sabuncuoğlu, O. (2020). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin 2. Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmelerinde Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 193-209.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., Ergin, Ö. (2006). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Aslan, D., Köksal Akyol, A. (2006). Okul Öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Balcı, U. (2016). Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 334-341.
  • Bayır, M., Yeşil, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme zorluklarını yaşama düzeyleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1479-1493.
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The Situation of French and German Teaching as a Foreign Language in Ottoman Empire. Acta Universitatis Danibius. Reletiones Internationales, 8(1), 131-144.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik sertifikası programlarına yönelik tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41-48.
  • Can, D. (2020). Almanca Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlilik İnançlarının ve Mesleki Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans programı (İÖLP) ve Eğitim Fakülteleri İngilizce Öğretmenliği Lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 27-42.
  • Çetintaş, B., Genç, A. (2016). Fremdsprachenlernen in der Türkei im fokus internationaler Beziehungen. İDİL, 5(26), 1671-1689.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Demirel, Ö. (2003). Yabancı dil öğretimi. İstanbul: Pegem Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 36, 96-111.
  • Erdem, A. R., Şimşek, S. (2000). PAÜ Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Erdem, Ş. (2020). Lise Öğrencilerinin Almanca Dersine İlişkin Tutum ve Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Hanbay, O. (2013). Anadolu Lisesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre ikinci yabancı dil olarak Almanca dersinde bağımsız öğrenme düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 271-280.
  • Karahan, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Tutumları Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Küçük, O. (2007). Almanca eğitimi alan öğrencilerin Almanca dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 88-98.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Öztürk, B., Doğan, O., Koç, G. (2005). Eğitim Fakültesi öğrencileri ile Fen Edebiyat Fakültesi mezunlarının öğretmenlik mesleğine yönelik algılarının karşılaştırılması (Gazi Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-19.
  • Saraçoğlu, A. S., Serin, O., Bozkurt, N., Serin, U. (2004). Öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(311), 16-27.
  • Sarıçoban, G. (2012). Foreign Language Education Policies in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2643-2648.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 271-282.
  • Soran, H., Demirci, C., Atav, E. (1996). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı ss106-109. 18-20 Eylül 1996: İstanbul.
  • Sözer, E. (1996). Üniversitede öğretim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 7-21.
  • Suna, Y., Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de yabancı dil öğrenme-öğretmen problemine ilişkin yapılan çalışmaların derlemesi. OPUS, 3(5), 7-24.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, A. R., Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 52, 593-614.
  • Turgut, M. F. (1978). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası. Uyanık, G. (2017). Sınıf Öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 185-195.
  • Zengin, E., Ulaş, A. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yabancı dil öğretiminde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Education Studies, 7(1), 27-42.

Analysing the Attitudes of the Preparatory Class Students at German Language Teaching Programms towards German Classes Regarding Different Variables

Yıl 2021, , 1211 - 1220, 16.09.2021
https://doi.org/10.18069/firatsbed.903727

Öz

In this study, it is aimed to compare the attitudes of Preparatory Class Students at German Language Teaching Programme towards German Classes regarding different variables. In the study, survey research model, one of the quantitative research methods, was employed. The population of the study consisted of the students who study at preparation classes at German Language Teaching Programme at universities in Turkey. The data was gathered using “German Class Attitude Scale” and “Personal Information Form”. The data gathered in the study were analysed using SPSS 21 package program. While analysing the data, descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic mean) were benefited. In order to analyse the relationships between independent variables, T-test and one-way analysis of variance (ANOVA) were utilized. As a result of the research, the general attitude of the participants towards the German classes corresponded to the “I agree” option in the scale. Depending on this data, it can be inferred that the students of German Language Teaching as a Foreign Language had a positive attitude towards German classes.

Kaynakça

  • Akgüneş, S. G., Sabuncuoğlu, O. (2020). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin 2. Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmelerinde Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 193-209.
  • Akpınar, E., Yıldız, E., Ergin, Ö. (2006). Fen Bilgisi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 56-62.
  • Aslan, D., Köksal Akyol, A. (2006). Okul Öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 51-60.
  • Balcı, U. (2016). Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 334-341.
  • Bayır, M., Yeşil, R. (2020). Üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme zorluklarını yaşama düzeyleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(3), 1479-1493.
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The Situation of French and German Teaching as a Foreign Language in Ottoman Empire. Acta Universitatis Danibius. Reletiones Internationales, 8(1), 131-144.
  • Buluç, B. (2002). Sınıf Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik sertifikası programlarına yönelik tutumları. Toplumsal Düşünce Dergisi, 3(5), 41-48.
  • Can, D. (2020). Almanca Öğretmen Adaylarının Öz Yeterlilik İnançlarının ve Mesleki Tutumlarının İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Çakır, Ö. (2005). Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği Lisans programı (İÖLP) ve Eğitim Fakülteleri İngilizce Öğretmenliği Lisans programı öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ve mesleki yeterlik algıları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(9), 27-42.
  • Çetintaş, B., Genç, A. (2016). Fremdsprachenlernen in der Türkei im fokus internationaler Beziehungen. İDİL, 5(26), 1671-1689.
  • Çiçek Sağlam, A. (2008). Müzik Öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 59-69.
  • Demirel, Ö. (2003). Yabancı dil öğretimi. İstanbul: Pegem Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M., Özer, N. (2011). Öğretmen adaylarının özyeterlik inançları ve öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim ve Bilim Dergisi, 36, 96-111.
  • Erdem, A. R., Şimşek, S. (2000). PAÜ Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenliği seçmelerinde etkili olan faktörler. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Erdem, Ş. (2020). Lise Öğrencilerinin Almanca Dersine İlişkin Tutum ve Görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Hanbay, O. (2013). Anadolu Lisesi öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre ikinci yabancı dil olarak Almanca dersinde bağımsız öğrenme düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(4), 271-280.
  • Karahan, E. (2003). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Tutumları Açısından İncelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kaya, A., Büyükkasap, E. (2005). Fizik Öğretmenliği programı öğrencilerinin profilleri, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ve endişeleri: Erzurum Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 367-380.
  • Küçük, O. (2007). Almanca eğitimi alan öğrencilerin Almanca dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Oral, B. (2004). Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(15), 88-98.
  • Öncül, R. (2000). Eğitim ve Eğitim Bilimleri Sözlüğü. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özbek, R. (2007). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde kişisel, ekonomik ve sosyal faktörlerin etkililik derecesine ilişkin algıları. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(1), 145-159.
  • Öztürk, B., Doğan, O., Koç, G. (2005). Eğitim Fakültesi öğrencileri ile Fen Edebiyat Fakültesi mezunlarının öğretmenlik mesleğine yönelik algılarının karşılaştırılması (Gazi Üniversitesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-19.
  • Saraçoğlu, A. S., Serin, O., Bozkurt, N., Serin, U. (2004). Öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarını etkileyen faktörler. Çağdaş Eğitim Dergisi, 29(311), 16-27.
  • Sarıçoban, G. (2012). Foreign Language Education Policies in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 2643-2648.
  • Sayın, S. (2005). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutumları ve mesleki benlik saygılarının incelenmesi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 271-282.
  • Soran, H., Demirci, C., Atav, E. (1996). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Fen Bilimleri bölümü öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi II. Ulusal Eğitim Sempozyumu Bildiri Kitabı ss106-109. 18-20 Eylül 1996: İstanbul.
  • Sözer, E. (1996). Üniversitede öğretim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 7-21.
  • Suna, Y., Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de yabancı dil öğrenme-öğretmen problemine ilişkin yapılan çalışmaların derlemesi. OPUS, 3(5), 7-24.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Terzi, A. R., Tezci, E. (2007). Necatibey Eğitim Fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 52, 593-614.
  • Turgut, M. F. (1978). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Nüve Matbaası. Uyanık, G. (2017). Sınıf Öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Boylamsal Bir Araştırma. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(8), 185-195.
  • Zengin, E., Ulaş, A. H. (2020). Sınıf öğretmenlerinin yabancı dil öğretiminde karşılaştıkları problemlerin belirlenmesi. Turkish Journal of Education Studies, 7(1), 27-42.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Bilal Üstün 0000-0002-9490-3109

Lokman Tanrıkulu 0000-0002-1862-8176

Yayımlanma Tarihi 16 Eylül 2021
Gönderilme Tarihi 26 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Üstün, B., & Tanrıkulu, L. (2021). ALMANCA ÖĞRETMENLİĞİ HAZIRLIK SINIFI ÖĞRENCİLERİNİN ALMANCA DERSLERİNE YÖNELİK TUTUMLARININ FARKLI DEĞİŞKENLERE GÖRE İNCELENMESİ. Firat University Journal of Social Sciences, 31(3), 1211-1220. https://doi.org/10.18069/firatsbed.903727