BibTex RIS Kaynak Göster

8. SINIF TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ: ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DEĞER KAZANMA ÖLÇÜTLERİ

Yıl 2014, Cilt: 24 Sayı: 2, 109 - 122, 04.02.2016
https://doi.org/10.18069/fusbed.38947

Öz

Son yirmi yıldan beri eğitimde değer kavramı çok fazla yer almaya başlamıştır. Milletler kendine ait ve
evrensel olan değerleri gelecek nesillere aktarma çabasına girmişlerdir. Bireyselliğin başlamasıyla değer
kavramı toplumlar için daha da önem taşır hale gelmiştir. Değer; bir bireye ya da topluma ait olan, o birey ya
da toplum için önem arz eden duyuşşsal ağırlıklı özellikler, olmazsa olmazlar bütünüdür. Değer duyuşsal
yönü olan bir kavram olduğu için ölçütlerinin kesin bir şekilde belirlenmesi imkânsızdır.
Bu araştırmada Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin görüşlerine göre ortaokul 8. Sınıf Türkiye Cumhuriyeti
İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersinde öğretilmeye çalışılan değerlerin kazanılma düzeyi ölçütleri
belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmaya nitel araştırma desenlerinden durum çalışması uygulanmıştır. Çalışma
grubunu, Milas İlçe Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ortaokullarda görev yapan 6 sosyal bilgiler dersi
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılı birinci döneminde yapılmıştır. Veri
toplama aracı olarak 8 farklı sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen
veriler betimsel analiz yöntemi kullanılarak, frekans ve yüzde ile anlamlı hale getirilmiştir. Her bir değerin
kazanım düzeyi ölçütleri belirlenmiş, ölçütler tablolaştırılmıştır. Sonuç olarak araştırmaya dahil olan
öğretmenlerin değerlerin kazanım düzeyi ölçütlerini belirlemede zorlandıkları ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, O. (2008). “Değer Eğitimi Akımlarına Genel Bir Bakış” Değer Eğitimi Dergisi, 6 (16), 9-27.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Adapazarı: Sakarya Yayıncılık.
  • Balcı, N. (2008). İlköğretim 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitiminin Etkililiği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Balcı, F. A. ve Yelken, T. (2010). “İlköğretim Öğretmenlerinin ‘Değer’ Kavramına Yükledikleri Anlamlar” Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 81-90.
  • Bogdan, R. L. Ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Aly and Bacon.
  • Can, Ö. (2008). “Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Değerler Eğitimi Uygulamalarına İlişkin Görüşleri” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Çelikkaya, T. ve Öztürk, Demirbaş, Ç. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilgiler Öğretim Programındaki Değerlere İlişkin Görüşleri, International Journal of Social Science, Volume 6 Issue 5, p. 527-556.
  • Doğanay, A. (2006). “Değerler Eğitimi”, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi (Editör: Cemil Öztürk). Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Dönmez, C., Yazıcı, K. (2008). T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Ercan, (Evin) İ. (2001). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programlarında Ulusal ve Evrensel Değerler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Ergün, M. (1994). Eğitim Sosyolojisine Giriş. (Eğitim ve Toplum). Ankara: Ocak Yayınları.
  • Gömleksiz, M. N., Cüro, E. (2011). Sosyal Bilgiler Dersinde Yer Alan Değerlere İlişkin Öğrenci Tutumlarının Değerlendirilmesi, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt.8, Sayı.1, s.96-134.
  • Kluckhohn, C. (1951). Values and value orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. In T. Parsons, & E. Shils (Eds.). Toward a general theory of action (pp. 388-433). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Kirschenbaum, H. (1995). Enhance Values and Morality. Boston: Allyn and Bacon
  • MEB (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6.-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu, Devlet Kitapları Müdürlüğü, Ankara.
  • MEB (2008). İlköğretim 7.Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitabı. Gizem Yayıncılık, Ankara.
  • MEB (2010). İlköğretim 6.Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretmen Kılavuz Kitabı. Gizem Yayıncılık, Ankara.
  • MEB (2010). T.C İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu. http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 adresinden 18 Şubat 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. San Francisco: Jossey Bass.
  • Okudan, A. Y. (2010). “Eğitim Yöneticilerinin Değerler Eğitiminin Önemi Etkileri ve Uygulamaları Hakkındaki Görüşleri” Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: Yeni Doğuş Matbaası.
  • Özmen, C.Er. H. & Gürgil, F. (2012). İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri Üzerine bir Araştırma, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C. 9, S. 17, s. 297-311.
  • Tural, S. (1992). Kültürel Kimlik Üzerine Düşünceler. Ankara: Ecdad Yayınevi.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimine Genel Bir Bakış, Türklük Bilimi Araştırmaları, 19, 499-522.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Zafer Tangülü

Yıldıray Aydın

Yayımlanma Tarihi 4 Şubat 2016
Gönderilme Tarihi 4 Şubat 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 24 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tangülü, Z., & Aydın, Y. (2016). 8. SINIF TÜRKİYE CUMHURİYETİ İNKILAP TARİHİ VE ATATÜRKÇÜLÜK DERSİ: ÖĞRETMEN GÖRÜŞLERİNE DEĞER KAZANMA ÖLÇÜTLERİ. Firat University Journal of Social Sciences, 24(2), 109-122. https://doi.org/10.18069/fusbed.38947