Harput,
Osmanlı topraklarının önemli kültür merkezlerinden biridir. Bu kültür
merkezinde, Türk kültür tarihi açısından önemli bir yere sahip olan ve her biri
bir değer olan birçok âlim, şair ve edip yetişmiştir. Bu değerlerden biri de
şair Rahmî’dir.
Daha
çok Harputlu ön ismi ile tanınan Rahmî, on dokuzuncu asrın başlarında Harput’ta
doğmuş, Harput’un kültür atmosferi içinde yetişmiş, klasik Türk edebiyatı
geleneği içinde bir divan teşkil edecek ölçüde şiirler kaleme almış, başta Hacı
Hayrî Bey olmak üzere kendinden sonra yetişmiş birçok Harputlu şair üzerinde
etkili olmuş önemli bir şahsiyettir.
Klasik
şiir estetiği içinde şiirler kaleme alan
Harputlu Rahmî’nin Dîvânı’nda kaside, kıt’a, terci-i bent, müstezat,
gazel gibi nazım şekilleriyle yazılmış birçok şiir bulunmaktadır. Bu şiirlerden
biri de Allah’ın emriyle Peygamber Efendimiz’in ruhen ve bedenen, Mekke’deki
Mescid-i Haram’dan Kudüs’teki Mescid-i Aksa’ya kadar yapmış olduğu gece yolculuğu
ve oradan da bir mi’râcla yedi kat göklere yükselmesi olaylarını anlatan “Beyân-ı
mîrāc” başlıklı mi’râciyye türü manzumesidir.
Bu
çalışmada, mi’râc kavramı hakkında bilgi verildikten sonra Arap, Fars ve Türk
edebiyatlarında mi’râc hadisesine kısaca değinildi. Daha sonra mi’râciyyelerde
işlenen motifler ve Harputlu Rahmî Dîvānı’nda yer alan “Beyân-ı mîrâc”
başlıklı manzumenin şekil ve içeriği hakkında bilgiler verildi; manzumede
işlenen mi’râc motifleri anlatıldı. Makalenin sonunda, çalışma değerlendirilip
bir sonuçla özetlendi.
Harput was one of the important civic centers of
Ottoman land. Lots of scholars, poets and litterateurs trained in this civic
center, each one is valuable and has an important place in Turkish cultural
history. Rahmi is one of these merits.
Mostly known as with his forename Harputlu, Rahmi,
born in Harput in the begining of 19th century, raised in cultural atmosphere
of Harput, written poems that could constitute a divan in classical Türkish
literature and an important personality who effected lots of poets from Harput
that raised after him foremost Hacı Hayri Bey.
Harputlu Rahmi written poems in classical poem
structure, in his Divan there are lots of poems written in different variety
like kaside, kıt’a, terci-i bent, müstezat and gazel. One
of these poems is a mi’râciyye named “beyān-ı mîrāc” that tells about events in
Prophet Muhammed's physical and spiritual night trip from Mescid-i Haram in
Mecca to Mescid-i Aksa in Jerusalem, and
to seven levels of Heaven with a mi’râc, with the command of Allah.
In this study, after giving the literal meaning of mi’râc,
mi’râc in Arab, Fars and Turkish literature and short information about motifs
in mi’râciyye, information about form and context of poem named “beyān-ı mîrāc”
is given that appear in Harputlu Rahmi Divan, and mi’râc motifs in this poem
are told. At last, the study is evaluated and summarized with a conclusion.
Bölüm | Dil ve Edebiyat |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2016 |
Gönderilme Tarihi | 10 Haziran 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 26 Sayı: 2 |