Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KARTLI ÖDEME SİSTEMLERİNİN FİNANSAL DAVRANIŞ VE TUTUM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ELAZIĞ-MALATYA İLİ AVM MÜŞTERİLERİ ÖRNEĞİ

Yıl 2018, Cilt: 28 Sayı: 1, 187 - 202, 31.01.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.387874

Öz

Günümüzde
insanların ihtiyaçları geçmişe nazaran oldukça farklılaşmış ve çeşitlilik
kazanmıştır. Çeşitlenen bu ihtiyaçların giderilmesi amacıyla da birçok yenilik
hayatımıza dahil olmuştur. Bu yeniliklerden biri ve belki de en yaygın olanı
kartlı ödeme sistemleridir. Toplumun her kesimini ilgilendiren, dolayısıyla AVM
müşterilerini de yakından ilgilendiren kartlı ödeme sitemlerinin finansal
davranış ve tutum üzerinde ki etkisi önemli bir konu olarak karşımıza
çıkmaktadır.



Bu kapsamda,
çalışmanın temel amacı AVM müşterilerinin kullandıkları kredi kartlarının
bireylerin finansal davranış ve tutum üzerindeki etkisini belirlemektir.
Finansal davranış ve tutum düzeyleri, frekans yüzde
dağılımlarıyla belirlenmeye çalışılmıştır. Ki-kare testiyle demografik özellikler
ile finansal davranış ve tutum vekartlı ödeme sistemleri arasındaki ilişkiler
araştırılmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda finansal tutum ile finansal
davranış arasında ilişki olduğu ve
AVM
müşterilerinin kredi kartına olan tutum ve davranışları ile kredi kartı kullanım
durumu arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • ALKAYA, A. ve YAĞLI İ., (2015). “Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 585-589.
  • ALTAN, M., ve GÖKTÜRK, İ. E., (2007). “Türkiye’de Kredi Kartlarının Toplam Özel Nihai Tüketim Harcamalarına Etkisi: Bir Çoklu Regresyon Analizi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(18), 25-47.
  • AYDEN, C. Ve DEMİR, Ö., (2010). “Kartlı Ödeme Sistemleri Ve Türkiye’de Uygulama Yöntemleri: Tüketicilerin Ödeme Sistemlerini Kullanma Ve Tercihlerine Yönelik Bir Çalışma”, Nwsa, E-Journal Of New World Sciences Academy, SocialSciences, ArticleNumber: 3c0058, 6(1), 34-47.
  • BAŞARAN, B., BUDAK, G. S. ve YILMAZ, H., (2012). “Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İibf Dergisi, 7(2), 67-93.
  • BUDAK, G.S., (2011). “Tüketici Finansmanında Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımı: Bilecik İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Bilecik.
  • DEMİRCİ, A., ve SELÇUK, E.A., (2016). “Türk Finansal Tüketicilerin Kredi Kartı Seçimini Etkileyen Faktörler: Bir Literatür Taraması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1786-1794.
  • DEW, J. ve XIAO, J.J. (2011). “The Financial Management BehaviorScale: Development And Validation”, Journal Of Financial Counseling And Planning, 22(1),43-59.
  • GÖNEN E., ve ÖZMETE, E., (2007). “Finansal Refah: Finansal Yönetim Sürecinden Duyulan Tatmin, Finansal Davranışlar İle Öz-Saygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Aile ve Toplum Eğitim-Kültür Ve Araştırma Dergisi, 3(11), 57-69.
  • KAYA, F., (2008). “Kredi Kartları Ve Bireysel Müşterilerin Kredi Kartı Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Kadir Has Üniversitesi ,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Finans Ve Bankacılık Bilim Dalı, İstanbul.
  • KIZILOT, Ş., KILIÇ, C., ve TOKATLIOĞLU, İ., (2011). “Kartlı Ödeme Sistemlerinin Tasarruf Üzerindeki Etkileri Ve Ekonomik Katkılar Raporu 2011 Özeti”, Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
  • ÖZKAN, C., (2014). “Türkiye’de Kredi Kartı Kullanıcı Profili Ve Davranışı Analizi”, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Bankacılık Ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • SARIGÜL, H., (2015). Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği: Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirlik. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1), 200-218.
  • TUĞAY, O., Ve BAŞGÜL, N., (2007). “Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredi Kartları: Kredi Kartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-226.
  • ÜNAL, S. Ve DÜGER, Y. S., (2015).“Akademik Personelin Finansal Gönenç Hâli İle Finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma”, Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 213-226.
  • YILMAZ, V., (2006). “Kartlı Ödeme Sistemlerinde Dış Kaynak Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • YILMAZ, V., AKTAŞ, C., ve ARSLAN M.S.T., (2009). "Müşterilerin Kredi Kartlarına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi", Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 127-139.
  • XIAO, J.J., SORHAINDO, B.& GARMAN, E.T. (2006). “Financial Behaviours Of Consumers İn CreditCounselling”, International Journal Of Consumer Studies, 30(2),108–121.

The Effect Of Card Payment Systems On Financial Behaviour And Attitude: The Example Of Shopping Centre Customers in Elazığ-Malatya Province

Yıl 2018, Cilt: 28 Sayı: 1, 187 - 202, 31.01.2018
https://doi.org/10.18069/firatsbed.387874

Öz

Today,
people's needs are highly differentiated and diversified compared to the past.
Many innovations have been incorporated into our lives in order to overcome
these varied needs. One of these innovations and perhaps the most common is
card payment systems. The effect of the card payment systems on financial
attitudes and attitudes that interested in every segment of the society and that
closely related to the shopping center customers is an important issue.



In this
context, the main purpose of the study is to determine the effect of the credit
cards used by the shopping center customers on the financial behavior and
attitude of the individuals. Financial behavior and attitude levels were tried
to be determined by frequency percent distributions. The relationship between
demographic characteristics and financial behavior and attitude and card
payment systems was investigated by chi-square test. As a result of the
analysis, it is determined that there is a relationship between financial
attitude and financial behavior and that there is a meaningful relationship
between the attitudes and behaviors of shopping center customers to their
credit cards and the usage of credit cards.

Kaynakça

  • ALKAYA, A. ve YAĞLI İ., (2015). “Finansal Okuryazarlık - Finansal Bilgi, Davranış Ve Tutum: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi İİBF Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40), 585-589.
  • ALTAN, M., ve GÖKTÜRK, İ. E., (2007). “Türkiye’de Kredi Kartlarının Toplam Özel Nihai Tüketim Harcamalarına Etkisi: Bir Çoklu Regresyon Analizi”, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 1(18), 25-47.
  • AYDEN, C. Ve DEMİR, Ö., (2010). “Kartlı Ödeme Sistemleri Ve Türkiye’de Uygulama Yöntemleri: Tüketicilerin Ödeme Sistemlerini Kullanma Ve Tercihlerine Yönelik Bir Çalışma”, Nwsa, E-Journal Of New World Sciences Academy, SocialSciences, ArticleNumber: 3c0058, 6(1), 34-47.
  • BAŞARAN, B., BUDAK, G. S. ve YILMAZ, H., (2012). “Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımını Etkileyen Bireysel Faktörler”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İibf Dergisi, 7(2), 67-93.
  • BUDAK, G.S., (2011). “Tüketici Finansmanında Kredi Kartlarının Rasyonel Kullanımı: Bilecik İli Örneği”, Yüksek Lisans Tezi, Bilecik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Bilecik.
  • DEMİRCİ, A., ve SELÇUK, E.A., (2016). “Türk Finansal Tüketicilerin Kredi Kartı Seçimini Etkileyen Faktörler: Bir Literatür Taraması”, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(43), 1786-1794.
  • DEW, J. ve XIAO, J.J. (2011). “The Financial Management BehaviorScale: Development And Validation”, Journal Of Financial Counseling And Planning, 22(1),43-59.
  • GÖNEN E., ve ÖZMETE, E., (2007). “Finansal Refah: Finansal Yönetim Sürecinden Duyulan Tatmin, Finansal Davranışlar İle Öz-Saygı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Aile ve Toplum Eğitim-Kültür Ve Araştırma Dergisi, 3(11), 57-69.
  • KAYA, F., (2008). “Kredi Kartları Ve Bireysel Müşterilerin Kredi Kartı Tercihine Etki Eden Faktörlerin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma”, Doktora Tezi, Kadir Has Üniversitesi ,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Finans Ve Bankacılık Bilim Dalı, İstanbul.
  • KIZILOT, Ş., KILIÇ, C., ve TOKATLIOĞLU, İ., (2011). “Kartlı Ödeme Sistemlerinin Tasarruf Üzerindeki Etkileri Ve Ekonomik Katkılar Raporu 2011 Özeti”, Bankalararası Kart Merkezi Yayınları.
  • ÖZKAN, C., (2014). “Türkiye’de Kredi Kartı Kullanıcı Profili Ve Davranışı Analizi”, Uzmanlık Yeterlilik Tezi, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Bankacılık Ve Finansal Kuruluşlar Genel Müdürlüğü, Ankara.
  • SARIGÜL, H., (2015). Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği: Geliştirme, Geçerlik ve Güvenirlik. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(1), 200-218.
  • TUĞAY, O., Ve BAŞGÜL, N., (2007). “Önemli Bir Finansman Kaynağı Olarak Kredi Kartları: Kredi Kartlarının Kart Sahiplerinin Harcamaları Üzerindeki Etkisini Belirlemeye Yönelik Burdur İlinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(3), 215-226.
  • ÜNAL, S. Ve DÜGER, Y. S., (2015).“Akademik Personelin Finansal Gönenç Hâli İle Finansal Davranış Eğilimi Arasındaki İlişkiye Yönelik Ampirik Bir Araştırma”, Ekonomik Ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 213-226.
  • YILMAZ, V., (2006). “Kartlı Ödeme Sistemlerinde Dış Kaynak Kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, İstanbul.
  • YILMAZ, V., AKTAŞ, C., ve ARSLAN M.S.T., (2009). "Müşterilerin Kredi Kartlarına Olan Tutumlarının Çoklu Regresyon ve Faktör Analizi İle İncelenmesi", Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 127-139.
  • XIAO, J.J., SORHAINDO, B.& GARMAN, E.T. (2006). “Financial Behaviours Of Consumers İn CreditCounselling”, International Journal Of Consumer Studies, 30(2),108–121.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Zeynep Denk

Özcan Demir

Eray Ekin Sezgin

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2018
Gönderilme Tarihi 13 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 28 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Denk, Z., Demir, Ö., & Sezgin, E. E. (2018). KARTLI ÖDEME SİSTEMLERİNİN FİNANSAL DAVRANIŞ VE TUTUM ÜZERİNDEKİ ETKİSİ: ELAZIĞ-MALATYA İLİ AVM MÜŞTERİLERİ ÖRNEĞİ. Firat University Journal of Social Sciences, 28(1), 187-202. https://doi.org/10.18069/firatsbed.387874