Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİN KÜLTÜRÜ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 1, 79 - 89, 31.01.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.538650

Öz

Din ve kültür sosyal bilimlerin içinde var
olduğu sürece, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının din kültürü kavramına
yükledikleri anlamlar oldukça önemliliğini kaybetmeyecektir. Ayrıca derslerinde dinin kültüründen ne
derece beslendiklerini ortaya koymak var olan dini bilgilerinin yeterliliği
konusunda da bilgi verecektir. Bu çalışmanın amacı, 2017-2018 eğitim ve öğretim
yılında Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sosyal Bilgiler
Öğretim Programı’na kayıtlı 1., 2., 3. ve 4. Sınıflardan  30 öğretmen adayının, din kültürü kavramı
hakkındaki görüşlerini ortaya koymaktır. Bu çalışma, nitel araştırma
desenlerinden fenomenoloji (olgu bilim) yöntemiyle yürütülmüştür. Bu doğrultuda
verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmada, sosyal
bilgiler öğretmen adaylarının din kültürü kavramı hakkındaki görüşlerini tespit
edebilmek amacıyla anket ve yarı yapılandırılmış mülakat formu kullanılmıştır. 

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji içinde (ss. 83-98). (Ed.: T. Baş ve Akturan, U.). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başer, S. (2011). Mehmet Eröz Armağanı içinde (s. 141-153). (Ed: M. Aksoy ve O. Yorulmaz). Kültürün güncellenmesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Erden, M. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Kitabevi.
  • Gümüştekin, N. (2007). “Kültür” kavramı ve Osmanlı’dan günümüze kültürel yapının incelenmesi. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. Bildiriler Kitabı. s. 117-127
  • Güven, M. (2012). Kültürün Bir Unsuru Olarak Din. Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 933‒948.
  • Hancock, B. (1998). An introduction to qualitative research. Leicester on Yell: Trent Focus Group
  • House, R J., Hanges, P.J., Javidan, M., Dorfman, P.W., & Gupta, V. (2004). Culture, leadership and organizations: The GLOBE study of 62 societies. Sage Publications Inc.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi 9(21), 29‒55
  • Krech, D. & Crutchfild, S.R. (2007) Sosyal Psikoloji. Çeviren: Erol Güngör., Ötüken Neşriyat, İstanbul, s 266
  • Kuş, E. (2003). Nicel nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4-5.Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Temel eğitim programı: 1. Türkçe eğitimi 2. Din kültürü ve ahlak bilgisi. Ankara.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özensel, E. (2007). Lisesi kız ve erkek öğrencilerin değer yargıları ve Türk toplumunun temel toplumsal kurumlarına bakış açıları. R. Kaymakcan vd. (Ed.), Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: Dem Yayınlar, s 743.
  • Yazıcı, M. (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

The Views of Social Studies Teachers About Religious Culture

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 1, 79 - 89, 31.01.2019
https://doi.org/10.18069/firatsbed.538650

Öz

The meanings of pre-service teachers in terms of religious culture’s concept  are very important, because they are concerned with the religion and with the culture in their lives and their lessons at the same time. It will also provide information on the sufficiency about religious knowledge to reveal the degree to which religion is nourished from its culture. The aim of this study is to reveal the opinions of the prospective teachers of the 1st, 2nd, 3rd and 4th classes registered to the Social Studies Curriculum of Nevşehir Hacı Bektaş Veli University in the 2017-2018 academic year. This study was carried out by phenomenology (phenomenon) method from qualitative research designs. In this context, semi-structured interview form was used to collect data. Content analysis was used to analyze the research data. In this study, a questionnaire and a semi-structured interview form were used to determine the opinions of pre-service teachers on religious culture’s concept.

Kaynakça

  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji içinde (ss. 83-98). (Ed.: T. Baş ve Akturan, U.). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Başer, S. (2011). Mehmet Eröz Armağanı içinde (s. 141-153). (Ed: M. Aksoy ve O. Yorulmaz). Kültürün güncellenmesi. İstanbul: Ötüken Neşriyat.
  • Erden, M. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Kitabevi.
  • Gümüştekin, N. (2007). “Kültür” kavramı ve Osmanlı’dan günümüze kültürel yapının incelenmesi. 38. ICANAS Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi. Bildiriler Kitabı. s. 117-127
  • Güven, M. (2012). Kültürün Bir Unsuru Olarak Din. Yaşam Bilimleri Dergisi, 1(1), 933‒948.
  • Hancock, B. (1998). An introduction to qualitative research. Leicester on Yell: Trent Focus Group
  • House, R J., Hanges, P.J., Javidan, M., Dorfman, P.W., & Gupta, V. (2004). Culture, leadership and organizations: The GLOBE study of 62 societies. Sage Publications Inc.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymakcan, R. ve Meydan, H. (2011). Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programları ve Öğretmenlerine Göre Değerler Eğitimi. Değerler Eğitimi Dergisi 9(21), 29‒55
  • Krech, D. & Crutchfild, S.R. (2007) Sosyal Psikoloji. Çeviren: Erol Güngör., Ötüken Neşriyat, İstanbul, s 266
  • Kuş, E. (2003). Nicel nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıcılık.
  • MEB (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4-5.Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Temel eğitim programı: 1. Türkçe eğitimi 2. Din kültürü ve ahlak bilgisi. Ankara.
  • MEB (2018). Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 4, 5, 6 ve 7. Sınıflar). Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Miles, M. B., & Huberman, M. A. (1994). An expanded sourcebook qualitative data analysis. London: Sage.
  • Özensel, E. (2007). Lisesi kız ve erkek öğrencilerin değer yargıları ve Türk toplumunun temel toplumsal kurumlarına bakış açıları. R. Kaymakcan vd. (Ed.), Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: Dem Yayınlar, s 743.
  • Yazıcı, M. (2014). Değerler ve toplumsal yapıda sosyal değerlerin yeri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 209-223.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim Bilimleri
Yazarlar

Emine Zehra Turan

Ali Meydan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 18 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Turan, E. Z., & Meydan, A. (2019). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİN KÜLTÜRÜ GÖRÜŞLERİ. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 29(1), 79-89. https://doi.org/10.18069/firatsbed.538650