Türk soylulara Türkçe öğretimi; kültürel
özellikler ve dil özellikleri yönüyle diğer yabancılara Türkçe öğretiminden
farklılık gösterir. Aynı ana dil yapısı içerisinde yer alan bu insanların
Türkçe öğretimi süreçlerinin incelenmesi eğitim ve öğretimin niteliğinin
artması yönüyle önemlidir. Bu çalışmanın amacı Türk soylulara Türkçe öğretimi
alanında yazılan makalelerdeki eğilimleri belirlemektir. Araştırma sürecinde
“Türk soylulara Türkçe öğretimi” kavramı etrafında yoğunlaşılarak Azeri,
Türkmen, Özbek, Kırgız gibi Türk soylular için yapılmış olan çalışmalar dikkate
alınmıştır. İlgili çalışmalar belirlenirken Google Akademik, Ulakbim ve
Dergipark gibi veri tabanları üzerinden taramalar yapılmıştır. İlgili konuyu
ele alan çalışmalar belirlendikten sonra içerik analizi yöntemi kullanılarak makaleler
incelenmiştir. Bu makaleler amaç, konu, yöntem, örneklem, veri toplama araçları
ve sonuçları açısından değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlara ilişkin uzman
görüşleri alınarak geçerlik ve güvenirliği kontrol edilmiştir. Yapılan analiz
sonucunda Türk soylulara Türkçe öğretimi kapsamında hazırlanan makalelerin
eğilimleri hakkında bilgiler elde edilmiş ve bu alandaki eksikliklerin tespitine
yön göstermesi beklenmektedir.
Türkçe öğretimi Türk soylular yabancılara Türkçe öğretimi alan yazın taraması meta-sentez
Teaching Turkish
to people of Turkic has distinctive cultural and linguistic traits compared to
teaching Turkish to other nationalities. Examining the Turkish learning
processes of these people who share the same native language roots is essential
to increase the quality of education. This study aims to identify the general
tendency in the articles written on teaching Turkish to Turkic descendants.
This study focuses on the concept of "teaching Turkish to people of Turkic
origin" and reviews the research on Turkic descendants such as Azeri, Turkmen,
Uzbek and Kyrgyz. The scientific indexes like Google Scholar and Ulakbim are
scanned to find the related articles. After the selection process, the articles
are examined by using the methodology of content analysis. These articles are
evaluated in terms of their purpose, subject matter, methodology, sample, data
collection tools and results. The validity and reliability of the results are
cross-checked by the experts. The analysis aims to find out the tendencies of
the research articles on teaching Turkish to Turkic descendants and shed light
on shortcomings.
Turkish teaching Turkic origin Turkish teaching to foreigners literature survey meta-sentez
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 1 |