Araştırmada Harput yöresinde Muhalif olarak adlandırılan eserlerin müzikal analizini yaparak eserlerin durağını, güçlüsünü, seyrini, perde isimlerini, usulünü tespit etmek ve söz konusu eserlerin Türk Klasik Müziğindeki makamlar ile ilişkisini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Harput yöresine ait Muhalif eserlerin; Segâh perdesinde karar verdiği, güçlülerinin nevâ perdesi olduğu, perde sayılarının en az 6 en fazla 12 olduğu, 4/4’ lük Sofyan, 3/4‘lük Semai, 10/8’lik Aksak Semai ve serbest usûllerde yazıldığı tespit edilmiştir. Söz konusu eserlerin Türk Klasik Müziğinde genel olarak Segâh makamını karşıladığı, ancak bazı eserlerin Hüzzam makamı ile örtüştüğü görülmüştür. Eserler anonim olup makam kaygısı taşınmadan ortaya çıktıklarından makamın bütün özelliklerini tam anlamıyla sergileyemedikleri ancak dizi olarak Segâh ve Hüzzam makamları dizileriyle benzeştikleri sonuçlarına ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Harput Yöresi, Türk Klasik Müziği, Makam, Müzikal Analiz, Muhalif.
Bölüm | Müzik |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2012 |
Gönderilme Tarihi | 4 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 22 Sayı: 1 |