Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KADINLARIN ÇALIŞMA HAYATINDA VE ARICILIK SEKTÖRÜNDE YER ALMASINA İLİŞKİN YEREL HALKIN BAKIŞ AÇISI, BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 3, 1141 - 1151, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1038228

Öz

Çalışma hayatında girişimci olarak yer alan kadınlar, ulusal ve uluslararası pazarlarda yer almalarının yanında yerel pazarlarda da varlık göstermekte ve birçok sektörde olduğu gibi gıda sektöründe de aktif bir rol oynamaktadır. Bu çalışmada Bingöl ilinde kadınların çalışma hayatında ve arıcılık sektöründe girişimci olarak bulunmasına ilişkin yerel halkın algısının ölçülmesi amaçlanmıştır. Ayrıca bu algıların demografik özelliklere göre (cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim durumu, gelir) farklılık gösterip göstermediği de tespit edilmeye çalışılmıştır. Yerel halkın bakış açısını incelemek için nicel araştırma yöntemleri arasında önemli bir yeri olan, anket yoluyla veri toplama tekniği kullanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda 13.06.2020 ve 17.07.2020 tarihleri arasında, internet (Google form) ortamında 630 katılımcıya anket uygulanmıştır. Elde edilen verilere SPSS ve Amos istatistik programlarında tesadüfilik, güvenilirlik, geçerlilik, normallik analizleri yapılmıştır. Verilerin bulguya dönüştürülmesi aşamasında ise t testi, anova testi, korelasyon ve yapısal eşitlik modellemesinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda yerel halk algısına yönelik “kadın ve aile”, “kadın ve toplum” ve “kadın ve girişimcilik” olmak üzere üç boyutlu bir yapı elde edilmiş ve bu boyutların cinsiyet, medeni durum, yaş ve eğitim durumuna göre farklılıklar gösterdiği tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Bingöl Üniversitesi PİKOM Birimi

Proje Numarası

PİKOM-Arı. 2019.011

Teşekkür

Bu çalışma, Bingöl Üniversitesi PİKOM Birimi tarafından PİKOM-Arı. 2019.011 no’lu proje kapsamında desteklenmiştir. Çalışmadaki yazarlardan M. H., anket sorularının hazırlanması, değerlendirilmesi ve makalenin yazım aşamalarında katkı sağlamıştır. F. E. ise çalışmanın fikir sahibi olup, anketlerin uygulanması aşamasında katkı sağlamıştır.

Kaynakça

  • Akın, C. S. ve Aytun, C. (2019). Girişimcilik Ekonomik Kalkınma İlişkisi. IV. International Entrepreneurship, Employment And Career Congress, 17-20 October 2019 Bodrum / Muğla / Turkey.
  • Anderson, J. C. and D.W. Gerbing , “Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach”, Psychological Bulletin 1988/103(3), pp. 411-423.
  • Bagozzi, R. P. ve Yi, Y. (1988). On The Evaluation of Structural Equation Models. Journal of The Evreye of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Bedük A., Eryeşil K. ve Oğuz H. (2016). Kadın ve Erkek Girişimcilerin Algılama Farklılıkları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19, 1-15.
  • Bruni, A., Gherardi, S., ve Poggio, B. (2005). Gender And Entrepreneurship: An Ethnographic Approach. Routledge. ISBN: 978-0415352284 DOI: 10.4324/9780203698891.
  • Bozdemir, M., Gülçubuk, B. ve Bayramoğlu, Z. (2021). Kırsal Alandaki Kadınların Girişimci Niteliklerinin Ve Girişimcilik Becerilerinin Belirlenmesi: Konya İli Araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 87( 23), 87-106.
  • Çelik C, Özdevecioğlu M. Kadın Girişimcilerin Demografik Özellikleri ve Karşılaştıkları sorunlara İlişkin Nevşehir İlinde Bir Araştırma. I. Orta Anadolu Kongresi, Nevşehir, 2001. p. 487-498.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de Kadın Girişimcilerin Desteklenmesinde KOSGEB’in Rolü. Gazi İktisat Ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Ecevit Y. Kadın Girişimciliğin Yaygınlaştırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi. In: Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: Devlet Bakanlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü; 1993. p. 15-34.
  • Esen, F. ve Halifeoğlu, M. (2019). Türkiye’de Arıcılık Sektöründe Kadının Yeri. Uluslararası Arıcılık Araştırmaları ve Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma Stratejileri Kongresi 11-13 Ekim 2019 Bingöl.
  • Filizöz, B. ve Yaraş, D. (2020). Kadın Girişimci Profilinin Belirlenmesine Yönelik TR72 Bölgesinde Bir Araştırma Girişimcilik. İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(8):179-196.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error: Algebra And Statistics. Journal Of Marketing Research, 382-388.
  • Global Entrepreneurship Monitor, “2020/2021 Global Report”. https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50691. Erişim tarihi 30.11.2021.
  • Göküş, M., Özdemiray, S. M. ve Göksel, Z. S. (2013). Bölgesel Kalkınmada Kadın Girişimciliğinin Önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 87-97.
  • Gürbüz, S., F., Şahin, (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Hair, J., Anderson, R., Black, B., & Babin, B. (2016). Multivariate Data Analysis, Pearson Higher Ed. Johnson, R.A. and Wichern, D.W. (2002). Applied Multivariate Statistical Analysis, Prentice Hall, New Jersey.
  • Karadeniz, E. (2019). “Türkiye’de Girişimcilik ve Uluslararası Karşılaştırma 2018”. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Keçeoğlu, M. (2021). Arıcılık ve Girişimcilik, Bilimin Sosyal Sorumluluk Boyutuyla İlgili Örnek Bir Çalışma. Kadirli Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1( 2), 93-108.
  • Kement, Ü., Karaküçük, S., & Çavuşoğlu, S. “Ekorekreatif Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması”. Tourism and Recreation, 2021 3(1), 34-54.
  • Kırçiçek, Ö. B. ve Aytar, O. (2021). Kadın Girişimciliği: Motivasyon Faktörleri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 516-523.
  • Öneren, M., Çiftçi, G. E. ve Özder, N. (2014). Çalışanlarda Kadın İşgücü Algısı. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 324-358.
  • Saray G. “Türkiye'de Kadın Girişimciliği”. In: Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: Devlet Bakanlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü. 1993: p. 117-125.
  • Shao AT. Marketing Research: An Aid To Decision Making, Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning, 2002.
  • Soysal A. (2010). Türkiye’de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2010; 65(1):83-114.
  • Şahin Yılmaz, B. ve Alp, c. (2020). Kadınların İşgücüne Katılımının Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi: Türkiye Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(45), 184-202.
  • Tamer, G., 2013. Dünya’ya Kıyasla Türkiye’de Kadın Girişimciliği (Women’s Entrepreneurship In Turkey Compared To The World), International Conference On Eurasian Economies, SESSION 3C: Girişimcilik, 649-656 http://www.eecon.info/papers/648.pdf
  • Tolunay A, Akyol A., 2006. Kalkınma Ve Kırsal Kalkınma: Temel Kavramlar Ve Tanımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2: 116-127.
  • Ural, A. ve İ. Kılıç, (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 1.Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • www.tuik.gov.tr.(https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2020-37210&dil=1)

A Field Study to Determine The Perception of Local People Regarding The Work of Women: Bingol Province Example

Yıl 2022, Cilt: 32 Sayı: 3, 1141 - 1151, 21.09.2022
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1038228

Öz

Women, who are entrepreneurs in working life, not only take part in national and international markets, also exist in local markets and play an active role in the food sector as in many sectors. This study aims to measure the perception of the local people regarding the presence of women as entrepreneurs in the working life and beekeeping sector in Bingöl. Besides, it was tried to determine whether these perceptions differ according to demographic characteristics (gender, marital status, age, educational status, income). To examine the perspective of the local people, the survey data collection technique having an important place among quantitative research methods was used. For this purpose, a questionnaire was applied to 630 participants on the internet (Google form) between 13.06.2020 and 17.07.2020. Randomness, reliability, validity, and normality analyzes were performed on the data obtained in SPSS and Amos statistical programs. During transforming the data into findings, t test, ANOVA test, correlation and structural equation modeling were used. Consequently, a three-dimensional structure of "women and family", "women and society" and "women and entrepreneurship" was obtained for the perception of local people and it was determined that these dimensions differed according to gender, marital status, age and educational status.

Proje Numarası

PİKOM-Arı. 2019.011

Kaynakça

  • Akın, C. S. ve Aytun, C. (2019). Girişimcilik Ekonomik Kalkınma İlişkisi. IV. International Entrepreneurship, Employment And Career Congress, 17-20 October 2019 Bodrum / Muğla / Turkey.
  • Anderson, J. C. and D.W. Gerbing , “Structural Equation Modeling in Practice: A Review and Recommended Two-Step Approach”, Psychological Bulletin 1988/103(3), pp. 411-423.
  • Bagozzi, R. P. ve Yi, Y. (1988). On The Evaluation of Structural Equation Models. Journal of The Evreye of Marketing Science, 16(1), 74-94.
  • Bedük A., Eryeşil K. ve Oğuz H. (2016). Kadın ve Erkek Girişimcilerin Algılama Farklılıkları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 19, 1-15.
  • Bruni, A., Gherardi, S., ve Poggio, B. (2005). Gender And Entrepreneurship: An Ethnographic Approach. Routledge. ISBN: 978-0415352284 DOI: 10.4324/9780203698891.
  • Bozdemir, M., Gülçubuk, B. ve Bayramoğlu, Z. (2021). Kırsal Alandaki Kadınların Girişimci Niteliklerinin Ve Girişimcilik Becerilerinin Belirlenmesi: Konya İli Araştırması. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 87( 23), 87-106.
  • Çelik C, Özdevecioğlu M. Kadın Girişimcilerin Demografik Özellikleri ve Karşılaştıkları sorunlara İlişkin Nevşehir İlinde Bir Araştırma. I. Orta Anadolu Kongresi, Nevşehir, 2001. p. 487-498.
  • Durukan, L. (2021). Türkiye'de Kadın Girişimcilerin Desteklenmesinde KOSGEB’in Rolü. Gazi İktisat Ve İşletme Dergisi, 7(1), 17-37.
  • Ecevit Y. Kadın Girişimciliğin Yaygınlaştırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi. In: Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: Devlet Bakanlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü; 1993. p. 15-34.
  • Esen, F. ve Halifeoğlu, M. (2019). Türkiye’de Arıcılık Sektöründe Kadının Yeri. Uluslararası Arıcılık Araştırmaları ve Sürdürülebilir Kırsal Kalkınma Stratejileri Kongresi 11-13 Ekim 2019 Bingöl.
  • Filizöz, B. ve Yaraş, D. (2020). Kadın Girişimci Profilinin Belirlenmesine Yönelik TR72 Bölgesinde Bir Araştırma Girişimcilik. İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(8):179-196.
  • Fornell, C. ve Larcker, D. F. (1981). Structural Equation Models With Unobservable Variables and Measurement Error: Algebra And Statistics. Journal Of Marketing Research, 382-388.
  • Global Entrepreneurship Monitor, “2020/2021 Global Report”. https://www.gemconsortium.org/file/open?fileId=50691. Erişim tarihi 30.11.2021.
  • Göküş, M., Özdemiray, S. M. ve Göksel, Z. S. (2013). Bölgesel Kalkınmada Kadın Girişimciliğinin Önemi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29, 87-97.
  • Gürbüz, S., F., Şahin, (2014). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri Felsefe-Yöntem-Analiz, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • Hair, J., Anderson, R., Black, B., & Babin, B. (2016). Multivariate Data Analysis, Pearson Higher Ed. Johnson, R.A. and Wichern, D.W. (2002). Applied Multivariate Statistical Analysis, Prentice Hall, New Jersey.
  • Karadeniz, E. (2019). “Türkiye’de Girişimcilik ve Uluslararası Karşılaştırma 2018”. İstanbul: Yeditepe Üniversitesi Yayınları.
  • Keçeoğlu, M. (2021). Arıcılık ve Girişimcilik, Bilimin Sosyal Sorumluluk Boyutuyla İlgili Örnek Bir Çalışma. Kadirli Uygulamalı Bilimler Fakültesi Dergisi, 1( 2), 93-108.
  • Kement, Ü., Karaküçük, S., & Çavuşoğlu, S. “Ekorekreatif Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması”. Tourism and Recreation, 2021 3(1), 34-54.
  • Kırçiçek, Ö. B. ve Aytar, O. (2021). Kadın Girişimciliği: Motivasyon Faktörleri Üzerine Bir Araştırma. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(24), 516-523.
  • Öneren, M., Çiftçi, G. E. ve Özder, N. (2014). Çalışanlarda Kadın İşgücü Algısı. İnsan Ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 3(2), 324-358.
  • Saray G. “Türkiye'de Kadın Girişimciliği”. In: Kadını Girişimciliğe Özendirme ve Destekleme Paneli Bildiriler ve Tartışmalar. Ankara: Devlet Bakanlığı Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü. 1993: p. 117-125.
  • Shao AT. Marketing Research: An Aid To Decision Making, Cincinnati, Ohio: South-Western/Thomson Learning, 2002.
  • Soysal A. (2010). Türkiye’de Kadın Girişimciler: Engeller ve Fırsatlar Bağlamında Bir Değerlendirme. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi. 2010; 65(1):83-114.
  • Şahin Yılmaz, B. ve Alp, c. (2020). Kadınların İşgücüne Katılımının Ekonomik Büyüme Üzerine Etkisi: Türkiye Örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(45), 184-202.
  • Tamer, G., 2013. Dünya’ya Kıyasla Türkiye’de Kadın Girişimciliği (Women’s Entrepreneurship In Turkey Compared To The World), International Conference On Eurasian Economies, SESSION 3C: Girişimcilik, 649-656 http://www.eecon.info/papers/648.pdf
  • Tolunay A, Akyol A., 2006. Kalkınma Ve Kırsal Kalkınma: Temel Kavramlar Ve Tanımlar. Süleyman Demirel Üniversitesi Orman Fakültesi Dergisi, 2: 116-127.
  • Ural, A. ve İ. Kılıç, (2005). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS ile Veri Analizi, 1.Baskı. Detay Yayıncılık. Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayınları, Ankara.
  • www.tuik.gov.tr.(https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Adrese-Dayal%C4%B1-N%C3%BCfus-Kay%C4%B1t-Sistemi-Sonu%C3%A7lar%C4%B1-2020-37210&dil=1)
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm İktisadi ve İdari Bilimler
Yazarlar

Melek Halifeoğlu 0000-0002-4307-2130

Fatma Esen 0000-0002-3740-1751

Proje Numarası PİKOM-Arı. 2019.011
Yayımlanma Tarihi 21 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 18 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 32 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Halifeoğlu, M., & Esen, F. (2022). KADINLARIN ÇALIŞMA HAYATINDA VE ARICILIK SEKTÖRÜNDE YER ALMASINA İLİŞKİN YEREL HALKIN BAKIŞ AÇISI, BİNGÖL İLİ ÖRNEĞİ. Firat University Journal of Social Sciences, 32(3), 1141-1151. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1038228