Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SANAT KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: İZMİR-KARS-IĞDIR ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 34 Sayı: 3, 1317 - 1325, 18.09.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1499811

Öz

Metaforlar, soyut kavramları daha somut ve anlaşılır bir hale getiren dil araçlarıdır. Türkiye’nin en doğusu ve en batısında bulunan şehirlerde (İzmir-Kars-Iğdır) öğrenim gören lisans Sahne Sanatları ve Müzikoloji öğrencileri üzerinde gerçekleştirilen bu çalışma Doğu ve Batı kültürleri arasındaki metafor algısının tespitine odaklanır. Çalışmada Türkiye’nin Doğu ve Batı bölgelerindeki Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin sanat algılarındaki belirgin farklılıklar incelenmiştir. Sonuç olarak, İzmir'de öğrenim gören öğrenciler sanatı "nefes", "su" ve "yaşam/hayat" metaforlarıyla tanımlarken, Kars ve Iğdır'daki öğrenciler "yaşam/hayat", "su" ve "gökyüzü" metaforlarını tercih etmektedir. Her iki bölgedeki öğrencilerin sanatı hayatın ayrılmaz bir parçası olarak algıladıkları görülmekle birlikte Doğu'daki öğrencilerin doğayla bir ilişki kurduğu tespit edilmiştir. Batı'daki öğrenciler sanatı daha soyut kavramlarla, Doğu'daki öğrenciler ise daha somut ve doğayla ilişkili metaforlarla ifade etmektedir. Doğu'daki öğrencilerin sanat algısı daha çok olumlu değerlere dayalı iken, Batı'da nötr ve eleştirel bakış açısı daha yaygındır. Uygulanan metafor analizinin bölgesel sosyokültürel dinamiklerin sanat algısına etkilerini anlamaya ve öğrencilerin sanata bakış açılarını kültürel bağlamda karşılaştırmaya yardımcı olduğu görülmüştür.

Kaynakça

  • Aristoteles (1999). Poetika, (Çev: İsmail Tunalı), Remzi Kitabevi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Akça, O. (2019). Bilim Ve Sanat Merkezleri Müzik Alani Öğrencilerin Müzik Kavramına Yönelik Algılarinin Belirlenmesi:Bir Metafor Analizi Çalışması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 5(10), 123-145.
  • Akyol, C. (2019). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. B. Kılcan (Dü.) içinde, Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi (3. Baskı b.), Pegem Akademi, Ankara.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. (11. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bloor, M., ve Wood, F. (2006). Keywords in qualitative methods: a vocabulary of research concepts, Sage, London.
  • Brittan, S. (2003), Poetry, Symbol and Allegory (Interpreting Metaphorical Language from Plato to the Present), University of Virginia Press, Charlotesville.
  • Cebeci, O. (2013), Metafor ve Şiir Dilinin Yapısal Özellikleri, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Creswell, J. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı b.), (M. Bütün, ve S. Demir, Dü) Siyasal Yayınları, Ankara.
  • Demir, G. Y. (2015). Çevirenin Önsözü. M. J. George Lakoff içinde, Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Düzgören, H., & Gerekten, S. E. (2017). Anadolu Lisesi Ögrencilerinin ’Müzik Dersi’ Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi, Online Journal of Music Sciences, 2(3), 86-117.
  • Gökarslan, Z. Ç. (2020). Sosyal Bi̇lgi̇ler Öğretmen Adaylarinin “Sanatçı” Ve “Sanat Eseri̇” Kavramina İli̇şki̇n Algilarinin Metaforlar Aracılığıyla Beli̇rlenmesi̇. Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2020, Cilt 2, Sayı 2, 90-108.
  • Güneş, C. (2019). Metafor Nedir Ne Değildir? B. Kılcan içinde, Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, (s. 1-14). Pagem Akademi, Ankara.
  • Gümüş, Y. E., & Belkıs, Ö. (2021). Sahne Sanatları Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Conservatorium, 8(2), 179-201.
  • Lakoff G. & Johnson, M. (2015). Metaforlar – Hayal, Anlam ve Dil, (Çev: Gökhan Yavuz Demir), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Sage Pub, Thousand Oaks, CA. Özaltunoğlu, Ö. (2023). Müzik alanındaki akademisyenlerin bakışıyla: Bir metafor olarak dikte. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(37), 677-705. https://doi.org/10.29000/rumelide.1405784
  • Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (3. Baskı b.), (Çev: M. Bütün, ve S. Demir.) Pegem Akademi, Ankara.
  • Punter, D. (2024). Metafor, (Çev: Serkan Doğan) Vakıfbank Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Radman, Z. (1997). Metaphors: Figures Of The Mind, Kluwe Academic Publishers, Netherlands.
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı, (Çev: A. Tüfekci Akcan, ve S. Şad) Pegem Akademi, Ankara.
  • Tepebaşılı, F. (2016). Metafor Yazıları, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara.
  • Zanutto, E., (2001). Web & E-mail Surveys, (27.05.2024). http://www- stat.wharton.upenn.edu/~zanutto/Annenberg2001/docs/websurveys01.pdf

Evaluation of Metaphorical Perceptions of Faculty of Fine Arts Students towards the Concept of Art: Example of Izmir-Kars-Iğdır

Yıl 2024, Cilt: 34 Sayı: 3, 1317 - 1325, 18.09.2024
https://doi.org/10.18069/firatsbed.1499811

Öz

Metaphors are linguistic tools that make abstract concepts more concrete and understandable. This study, which was conducted on undergraduate Performing Arts and Musicology students studying in the easternmost and westernmost cities of Türkiye (Izmir-Kars-Iğdır), focuses on determining the perception of metaphor between eastern and western cultures. The study analysed the significant differences in the perception of art among students of the Faculty of Fine Arts in the eastern and western regions of Turkey. As a result, while students in Izmir define art with the metaphors of 'breath', 'water' and 'life/life', students in Kars and Iğdır prefer the metaphors of 'life/life', 'water' and 'sky'. Although it was observed that students in both regions perceived art as an integral part of life, it was found that students in the East established a relationship with nature. Students in the West express art with more abstract concepts, while students in the East express it with more concrete and nature-related metaphors. While the Eastern students' perception of art is mostly based on positive values, a neutral and critical perspective is more common in the West. It was found that the metaphor analysis applied helped to understand the effects of regional socio-cultural dynamics on the perception of art and to compare students' perspectives on art in a cultural context.

Kaynakça

  • Aristoteles (1999). Poetika, (Çev: İsmail Tunalı), Remzi Kitabevi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Akça, O. (2019). Bilim Ve Sanat Merkezleri Müzik Alani Öğrencilerin Müzik Kavramına Yönelik Algılarinin Belirlenmesi:Bir Metafor Analizi Çalışması, Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 5(10), 123-145.
  • Akyol, C. (2019). Metaforların kullanım alanları ve faydaları. B. Kılcan (Dü.) içinde, Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi (3. Baskı b.), Pegem Akademi, Ankara.
  • Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma. (11. Baskı). Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bloor, M., ve Wood, F. (2006). Keywords in qualitative methods: a vocabulary of research concepts, Sage, London.
  • Brittan, S. (2003), Poetry, Symbol and Allegory (Interpreting Metaphorical Language from Plato to the Present), University of Virginia Press, Charlotesville.
  • Cebeci, O. (2013), Metafor ve Şiir Dilinin Yapısal Özellikleri, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Creswell, J. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı b.), (M. Bütün, ve S. Demir, Dü) Siyasal Yayınları, Ankara.
  • Demir, G. Y. (2015). Çevirenin Önsözü. M. J. George Lakoff içinde, Metaforlar Hayat, Anlam ve Dil, İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Düzgören, H., & Gerekten, S. E. (2017). Anadolu Lisesi Ögrencilerinin ’Müzik Dersi’ Kavramına İlişkin Algıları: Metafor Analizi, Online Journal of Music Sciences, 2(3), 86-117.
  • Gökarslan, Z. Ç. (2020). Sosyal Bi̇lgi̇ler Öğretmen Adaylarinin “Sanatçı” Ve “Sanat Eseri̇” Kavramina İli̇şki̇n Algilarinin Metaforlar Aracılığıyla Beli̇rlenmesi̇. Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 2020, Cilt 2, Sayı 2, 90-108.
  • Güneş, C. (2019). Metafor Nedir Ne Değildir? B. Kılcan içinde, Metafor ve Eğitimde Metaforik Çalışmalar İçin Bir Uygulama Rehberi, (s. 1-14). Pagem Akademi, Ankara.
  • Gümüş, Y. E., & Belkıs, Ö. (2021). Sahne Sanatları Öğrencilerinin Yaratıcılık Kavramına İlişkin Metaforik Algıları, Conservatorium, 8(2), 179-201.
  • Lakoff G. & Johnson, M. (2015). Metaforlar – Hayal, Anlam ve Dil, (Çev: Gökhan Yavuz Demir), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis (2nd ed.). Sage Pub, Thousand Oaks, CA. Özaltunoğlu, Ö. (2023). Müzik alanındaki akademisyenlerin bakışıyla: Bir metafor olarak dikte. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(37), 677-705. https://doi.org/10.29000/rumelide.1405784
  • Patton, M. (2014). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri (3. Baskı b.), (Çev: M. Bütün, ve S. Demir.) Pegem Akademi, Ankara.
  • Punter, D. (2024). Metafor, (Çev: Serkan Doğan) Vakıfbank Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Radman, Z. (1997). Metaphors: Figures Of The Mind, Kluwe Academic Publishers, Netherlands.
  • Saldana, J. (2019). Nitel Araştırmacılar İçin Kodlama El Kitabı, (Çev: A. Tüfekci Akcan, ve S. Şad) Pegem Akademi, Ankara.
  • Tepebaşılı, F. (2016). Metafor Yazıları, Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin, Ankara.
  • Zanutto, E., (2001). Web & E-mail Surveys, (27.05.2024). http://www- stat.wharton.upenn.edu/~zanutto/Annenberg2001/docs/websurveys01.pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çağdaş Tiyatro Çalışmaları, Sanat ve Kültür Politikası, Müzikoloji ve Etnomüzikoloji
Bölüm Güzel Sanatlar
Yazarlar

Yiğit Kocabıyık 0000-0001-7390-6370

Tolga Ergül 0000-0003-2963-7139

Yayımlanma Tarihi 18 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 11 Haziran 2024
Kabul Tarihi 6 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 34 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kocabıyık, Y., & Ergül, T. (2024). GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN SANAT KAVRAMINA YÖNELİK METAFORİK ALGILARININ DEĞERLENDİRİLMESİ: İZMİR-KARS-IĞDIR ÖRNEĞİ. Firat University Journal of Social Sciences, 34(3), 1317-1325. https://doi.org/10.18069/firatsbed.1499811