Bu makale, analitik/Kıta ayrımının reddedilmesinin analitik bakış açısı ile mümkün olmadığı tezini destekleyip; otantik felsefenin olanağını çağdaş Kıta felsefesinin varolma gerekçeleri içerisinde temellendirmektedir. Sorunun takdiminin akabinde, ilk bölümde, klasik felsefenin antik Yunan’da neden bir yaşam biçimi olarak deneyimlendiği konusu açıklanıp ‘parrhesia’ eylemi ile ilişkilendirilmekte; ikinci bölümde “Kıta felsefesi” kavramının çıkış noktasına ve analitik ekolün öncüleri olan mantıksal pozitivistler ile Viyana Çevresi düşünürlerinden bazılarının temel metinlerinden hareketle, indirgemecilik ve bilimcilik dogmalarına ışık tutulmaktadır. Ardından, Anglofon dünyadaki hegemonya sorununa işaret edilip felsefenin majörü ile minörü kavramsallaştırması altında Kıta felsefesinin konumu yeniden düşünülmektedir. Son bölümde ise hem kendi içinde hem de disiplinlerarası düzeyde köksapsı bağlantılar kuran çağdaş Kıta felsefesi, ‘otantik felsefe’ olarak tanımlanmaktadır.
Sokrates’in ölümü hakkındaki sohbetimizde ufkumu genişleten Nazile Kalaycı’ya, analitik-Kıta ayırımının politik boyutuna ilişkin paylaşımları için Özlem Ünlü’ye, çağdaş felsefe-radikal coğrafya etkileşimini keşfetmemi sağladığı için Muhammet Öksüz’e ve “otantik felsefenin olanağı” üzerine tartışmalarımız için Erman Kaçar’a teşekkürü borç bilirim.
This article supports the thesis that the rejection of the analytic/Continental distinction is not possible with an analytic point of view, and grounds the possibility of authentic philosophy within the reasons for the existence of contemporary Continental philosophy. After the presentation of the problem, in the first part, the reasons why classical philosophy was experienced as a way of life in ancient Greece is explained and associated with the act of ‘parrhesia’. In the second part, the rise of the analytic/Continental distinction and the dogmas of reductionism and scientism are shed light on with reference to the texts of some pioneering analytic philosophers. Afterwards, the problem of hegemony in the Anglophone world is pointed out and the position of Continental philosophy is reconsidered under the conceptualization major and minor philosophy. Finally, contemporary Continental philosophy is defined as ‘authentic philosophy’ due to the rhizomatic connections it establishes both in itself & at an interdisciplinary level.
Analytic Continental scientism reductionism interdisciplinary
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Mayıs 2022 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.