Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

FELSEFEDE ÇOCUK ve ÇOCUKLUK KAVRAMI

Yıl 2022, , 463 - 480, 21.05.2022
https://doi.org/10.53844/flsf.1072717

Öz

Çocuk, günümüzde on sekiz yaşına girmemiş her bireydir. Çocuk denildiğinde akla gelen çocuğun bir birey olduğu algısı ve çocukluk dönemi düşüncesi günümüzde yer alan bir düşüncedir. Çocuk her çağda farklı bir biçimde ele alınır. Antik, Orta, Yeni ve Yakın Çağ, Modern Çağ’da yaşam dinamikleri değişir. Her çağ kendine özgü bir çocukluk anlayışı içerir. Çalışma, felsefede çocuk ve çocukluk kavramlarının çağlar boyunca geçirdiği değişimleri içerir. Antik Çağ’da çocuk, doğası gereği bir potansiyele sahiptir ve eğitim çocuğun şekillendirilmesinde etkin faktör olarak kabul edilir. Orta Çağ’da bir çocuk düşüncesi olmamakla birlikte küçük bir yetişkinin yetişkinliğe hazırlık süreci olarak çocukluk kavrayışından söz etmek gerekir. Bu çağda yetişkinden farklı olmadığı düşünülen çocuk, hazırlık sürecini iyi bir yetişkin olmak üzere geçirmelidir. Yeni Çağ’dan modern döneme uzanan süreçte ise çocuk günümüzdeki anlamına benzer olarak 17. yüzyılda keşfedilir, böylece çocuk ve çocukluğa atfedilen değer değişir. Çocuk, kendisine özgü bir yapıya sahip olabilecek bir kişi olarak kabul edilir. Modern döneme doğru çocuğun ve çocukluğun kendine özgü özellikleriyle ilgili çalışmaların yapılması, çocuğu anlamak ve anlamlandırmak bakımından etkilidir. Günümüzde yer alan sevgi, birey, eğitim vurgusu çocuk ve çocukluğun eski çağlara göre anlamının değiştiğini gösterir. Çalışma, eski çağlardan günümüze kadar olan kavramsal değişimi ele alır.

Kaynakça

  • Archard, David. Children: Rights and Childhood, Routledge, Oxon. 2015.
  • Ariès,Philippe. Centuries Of Childhood A Social History Of Family Life (Translator: Robert Baldick), New York: Alfred A. Knopf. 1962.
  • Aristoteles. Politika, (Çev. F. Akderin), Say Yayınları, İstanbul. 2017.
  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefe Tarihi 2, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2006.
  • Augustinus. İtiraflar, (Çev. Çiğdem Dürüşken), Kabalcı Yayınevi, İstanbul. 2010.
  • Babou, Olympia. Children in the Hellenistic World, Oxford University Press, New York. 2015.
  • Beaumont, Lesley. A. Childhood in Ancient Athens, Routledge, Oxon. 2012.
  • Bosley, Richard. N. ve Tweedale, Martin. M. Basic Issues in Medieval Philosophy, Broadview Press, Canada. 2006.
  • Bowles, John. A View of the Moral State of Society, London, Patermaster Row. 1804.
  • Dewey, John. Özgürlük ve Kültür, (Çev. Vedat Günyol), Remzi Kitabevi, İstanbul. 1987.
  • Eco, Umberto. Antik Yunan. (Çev. Leyla Tonguç Basmacı), Alfa Tarih, İstanbul. 2017.
  • Erkut, Zeynep, Balcı, Serap ve Yıldız, Suzan. “Tarihsel Süreç İçinde Çocuk”, Çocuk ve Medeniyet , 2 (3) , 17-28 . 2017.
  • Golden, Mark. Children and Childhood in Classical Athens, Johns Hopins University Press, Baltimore. 2015.
  • Heywood, Colin. A History of Childhood, Children and Childhood in the West from Medieval to Modern Times, Polity Press, Cambridge. 2009.
  • Heywood, Colin. A History of Childhood, Polity Press. 2018.
  • Juuso, Hannu. Child, Philosophy and Education, Discussing the Intellectual Sources of Philosophy for Children, Oulu University Press, Oulu. 2007.
  • Kennedy, David. “The Roots of Child Study: Philosophy, History, and Religion”, Teachers College Record, Volume 102, Number 3, 514-538. 2000.
  • Küken, Gülnihal. Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Kitabevi, İstanbul. 2001.
  • Locke, John. Eğitim Üzerine, (Çev. Aylin Uğur), Yeryüzü Yayınevi, Ankara. 2004.
  • Marenbon, John. Medieval Philosophy, Routledge History of Philosophy Volume III, Routledge, Oxon. 1998.
  • Onur, Bekir. Değişen Çağ Değişen Çocukluk, İmge Kitabevi, Ankara. 2019.
  • Platon. Devlet, (Çev. S. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz), İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2011.
  • Platon. Diyaloglar, (Çev. T. Aktürel, M.C. Anday, A. Cemgil, T.Ünlü, T. Gökçöl, M.Gökberk, Ö.N. Soykan), Remzi Kitabevi, İstanbul. 2010.
  • Plotinos. Augustinus. vd. Metinlerle Ortaçağ’da Felsefe (Çev. Betül Çotuksöken ve Saffet Babür), Kabalcı Yayınevi, İstanbul. 1993.
  • Rousseau, Jean Jack. Emile ya da Eğitim Üzerine, (Çev. Yaşar Avunç), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. 2009.
  • Russell, Bertrand. Eğitim Üzerine, (Çev. Nail Bezel), Say Yayınları, İstanbul. 1999
  • Sina, İbn-i. İlâhiyât-ı Şifâ Metafizik, (Çev. Ekrem Demirli ve Ömer Türker), Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, İstanbul. 2011.
  • Stables, Andrew. Childhood and the Philosophy of Education: An Anti-Aristotelian Perspective, Continuum Publishing. 2011.
  • Staerns, Peter. N. Childhood in World History, Routledge, New York. 2017.
  • Tan, Mine. “Çağlar Boyunca Çocukluk”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 1, 71-88. 1989.
  • Tekin, Oğuz. Eski Yunan Tarihi. İletişim Yayınları, İstanbul. 1997.
  • İnternet Kaynakları “Birleşmiş Millletler Çocuk Hakları Sözleşmesi Maddeleri” Son Güncelleme: Aralık 30, 2021 https://www.ohchr.org/documents/professionalinterest/crc.pdf https://www.unicef.org/media/56661/file Erişim Tarihi: 30.12.2021

THE CONCEPT OF CHILD and CHILDHOOD IN PHILOSOPHY

Yıl 2022, , 463 - 480, 21.05.2022
https://doi.org/10.53844/flsf.1072717

Öz

The child is every individual who has not turned eighteen today. The perception that the child is an individual and the idea of childhood is a thought that is present today. The child is mentioned in a different format in every age. The dynamics of life changes in the Ancient, Medieval and Modern Age. Each age contains its own unique understanding of childhood. The study includes changes in the concept of the child and childhood in philosophy throughout the ages. In Ancient Times, the child has a potential by nature, and education is considered the effective factor in shaping the child. Although there was no child's thought in the Middle Ages, it is necessary to mention the childhood comprehension of a little adult as a process of preparation for adulthood. The child, who is considered no different from the adult at this age, must undergo the preparatory process in order to become a good adult. In the process extending from the New Age to the modern period, the child is discovered in the 17th century, similar to its current meaning so that the value attributed to the child and childhood changes. The child is considered a person who may have a structure of his own. It is effective to understand and make sense of the child by conducting studies related to the characteristics of the child and childhood towards the modern period. The emphasis on love, the individual, and education that takes place today indicates that the meaning of children and childhood has changed compared to ancient times. The study deals with the conceptual change from ancient times to the present day.

Kaynakça

  • Archard, David. Children: Rights and Childhood, Routledge, Oxon. 2015.
  • Ariès,Philippe. Centuries Of Childhood A Social History Of Family Life (Translator: Robert Baldick), New York: Alfred A. Knopf. 1962.
  • Aristoteles. Politika, (Çev. F. Akderin), Say Yayınları, İstanbul. 2017.
  • Arslan, Ahmet, İlkçağ Felsefe Tarihi 2, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2006.
  • Augustinus. İtiraflar, (Çev. Çiğdem Dürüşken), Kabalcı Yayınevi, İstanbul. 2010.
  • Babou, Olympia. Children in the Hellenistic World, Oxford University Press, New York. 2015.
  • Beaumont, Lesley. A. Childhood in Ancient Athens, Routledge, Oxon. 2012.
  • Bosley, Richard. N. ve Tweedale, Martin. M. Basic Issues in Medieval Philosophy, Broadview Press, Canada. 2006.
  • Bowles, John. A View of the Moral State of Society, London, Patermaster Row. 1804.
  • Dewey, John. Özgürlük ve Kültür, (Çev. Vedat Günyol), Remzi Kitabevi, İstanbul. 1987.
  • Eco, Umberto. Antik Yunan. (Çev. Leyla Tonguç Basmacı), Alfa Tarih, İstanbul. 2017.
  • Erkut, Zeynep, Balcı, Serap ve Yıldız, Suzan. “Tarihsel Süreç İçinde Çocuk”, Çocuk ve Medeniyet , 2 (3) , 17-28 . 2017.
  • Golden, Mark. Children and Childhood in Classical Athens, Johns Hopins University Press, Baltimore. 2015.
  • Heywood, Colin. A History of Childhood, Children and Childhood in the West from Medieval to Modern Times, Polity Press, Cambridge. 2009.
  • Heywood, Colin. A History of Childhood, Polity Press. 2018.
  • Juuso, Hannu. Child, Philosophy and Education, Discussing the Intellectual Sources of Philosophy for Children, Oulu University Press, Oulu. 2007.
  • Kennedy, David. “The Roots of Child Study: Philosophy, History, and Religion”, Teachers College Record, Volume 102, Number 3, 514-538. 2000.
  • Küken, Gülnihal. Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Kitabevi, İstanbul. 2001.
  • Locke, John. Eğitim Üzerine, (Çev. Aylin Uğur), Yeryüzü Yayınevi, Ankara. 2004.
  • Marenbon, John. Medieval Philosophy, Routledge History of Philosophy Volume III, Routledge, Oxon. 1998.
  • Onur, Bekir. Değişen Çağ Değişen Çocukluk, İmge Kitabevi, Ankara. 2019.
  • Platon. Devlet, (Çev. S. Eyüboğlu ve M. A. Cimcoz), İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2011.
  • Platon. Diyaloglar, (Çev. T. Aktürel, M.C. Anday, A. Cemgil, T.Ünlü, T. Gökçöl, M.Gökberk, Ö.N. Soykan), Remzi Kitabevi, İstanbul. 2010.
  • Plotinos. Augustinus. vd. Metinlerle Ortaçağ’da Felsefe (Çev. Betül Çotuksöken ve Saffet Babür), Kabalcı Yayınevi, İstanbul. 1993.
  • Rousseau, Jean Jack. Emile ya da Eğitim Üzerine, (Çev. Yaşar Avunç), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul. 2009.
  • Russell, Bertrand. Eğitim Üzerine, (Çev. Nail Bezel), Say Yayınları, İstanbul. 1999
  • Sina, İbn-i. İlâhiyât-ı Şifâ Metafizik, (Çev. Ekrem Demirli ve Ömer Türker), Vakıflar Genel Müdürlüğü Yayınları, İstanbul. 2011.
  • Stables, Andrew. Childhood and the Philosophy of Education: An Anti-Aristotelian Perspective, Continuum Publishing. 2011.
  • Staerns, Peter. N. Childhood in World History, Routledge, New York. 2017.
  • Tan, Mine. “Çağlar Boyunca Çocukluk”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 22, Sayı: 1, 71-88. 1989.
  • Tekin, Oğuz. Eski Yunan Tarihi. İletişim Yayınları, İstanbul. 1997.
  • İnternet Kaynakları “Birleşmiş Millletler Çocuk Hakları Sözleşmesi Maddeleri” Son Güncelleme: Aralık 30, 2021 https://www.ohchr.org/documents/professionalinterest/crc.pdf https://www.unicef.org/media/56661/file Erişim Tarihi: 30.12.2021
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatma Ayperi Tuğçe Aybar 0000-0001-8522-2769

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2022
Gönderilme Tarihi 13 Şubat 2022
Kabul Tarihi 9 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

Chicago Aybar, Fatma Ayperi Tuğçe. “FELSEFEDE ÇOCUK Ve ÇOCUKLUK KAVRAMI”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 33 (Mayıs 2022): 463-80. https://doi.org/10.53844/flsf.1072717.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.