Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ARİSTOTELES’İN EĞİTİM FELSEFESİNDE PHRONÉSİS KAVRAMININ ROLÜ

Yıl 2023, , 299 - 312, 20.05.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1257876

Öz

Bu çalışma, Aristoteles’in phronēsis kavramı temelinde şekillenen eğitim görüşüne odaklanmaktadır. Phronēsis, Aristoteles’te iyi yaşama ile ilgili bir erdem olarak karşımıza çıkar. Eğitimi toplumun bir yansıması olarak gören Aristoteles, Politika isimli eserinde eğitimin doğasını detaylı olarak inceler. Burada özgür insanlara yakışan bir eğitim programının olanaklarını sorgular ve iyi yaşama ile doğrudan bağlantılı bulduğu bir erdem olan phronēsis’i ortaya koyar. Eğitimin temel amacının, iyi ve mutlu bir yaşam sağlamak olduğunu ifade eden Aristoteles’e göre, bir düşünce erdemi olan phronēsis, eğitim yoluyla oluşup gelişmektedir. Bu çerçevede Aristoteles’in Nikomakhos’a Etik ve Politika isimli eserlerinde ortaya koyduğu, eğitimin temel amacının iyi ve mutlu bir yaşam sağlamak olduğu tezi, onun phronēsis kavramı çerçevesinde tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Anthony Weston, A Practical Companion to Ethics, Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • Aristoteles. Metafizik, Cilt: 1, çev. Ahmet Arslan, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, 1985.
  • Aristoteles. Nikomakhos’a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: Kebikeç Yayınları, 2005.
  • Aristoteles. Ruh Üzerine, çev. Zeki Özcan, Bursa: Sentez Yayıncılık, 2014.
  • Aristoteles. Eudemos’ a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2015.
  • Aristoteles. Magna Moralia, çev. Y. Gurur Sev, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Aristoteles. Politika, çev. Mete Tuncay, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2020.
  • Baird, Forrest E. “Ancient Philosophy”, Philosophic Classics Series Volume I, NJ: Prentice Hall, 2011.
  • Brooke, Noel M. ve Kenneth Bruder. Philosophy: The Power of Ideas, Mountain View, CA: Mayfield Publishing Company, 1993.
  • Copleston, Frederick. Aristoteles, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi, 1997.
  • Çötok, Tufan. “Antikçağ’dan Günümüze Phronesis Kavramı” 1. Felsefede Bugün ve Yarın Konferansları VIII, İzmir: DEÜ Felsefe Bölümü, Aralık 17, 2015.
  • Gökberk, Macit. Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005.
  • Doğan, Özlem. “Adalet ve Görelilik”, Kavram ve Düşünce Tarihi Çalışmaları, İstanbul: İnkılap Yayınları, 2006.
  • Gruber, Frederick Charles. Historical and Contemporary Philosophies of Education, New York: Thomas Y. Crowell Company, INC, 1973.
  • Howie, George. Aristotle on Education, New York: Macmillan, 1968.
  • MacIntyre, Alasdair. Whose justice, Which Rationality?, Indiana: University of Notre Dame Press, 1998.
  • Von Aster, Ernst. İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, çev. Vural Okur, İstanbul: İm Yayınları, 2005.
  • Westberg, Daniel. Right Practical Reason, Oxford: Clarendon Press, 2002.
  • Weston, Anthony. A Practical Companion to Ethics, Oxford: Oxford University Press, 2011.

THE ROLE OF THE PHRONÉSIS IN ARISTOTLE'S PHILOSOPHY OF EDUCATION

Yıl 2023, , 299 - 312, 20.05.2023
https://doi.org/10.53844/flsf.1257876

Öz

This study focuses on Aristotle's view of education based on the concept of phronēsis. Phronēsis appears as a virtue related to good living in Aristotle. Considering education as a reflection of society, Aristotle examines the nature of education in detail in his work named Politics. In this book, he questions the possibilities of an education program befitting free people and reveals phronēsis, a virtue he finds directly related to the good life. According to Aristotle, who also states that the main purpose of education is to provide a good and happy life, phronēsis, a virtue of thought, is formed and developed through education. In this context, Aristotle's thesis that the main purpose of education is to provide a good and happy life in Nicomachean Ethics and Politics will be discussed within the framework of his concept of phronēsis.

Kaynakça

  • Anthony Weston, A Practical Companion to Ethics, Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • Aristoteles. Metafizik, Cilt: 1, çev. Ahmet Arslan, İzmir: Ege Üniversitesi Yayınları, 1985.
  • Aristoteles. Nikomakhos’a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: Kebikeç Yayınları, 2005.
  • Aristoteles. Ruh Üzerine, çev. Zeki Özcan, Bursa: Sentez Yayıncılık, 2014.
  • Aristoteles. Eudemos’ a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2015.
  • Aristoteles. Magna Moralia, çev. Y. Gurur Sev, İstanbul: Pinhan Yayıncılık, 2016.
  • Aristoteles. Politika, çev. Mete Tuncay, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2020.
  • Baird, Forrest E. “Ancient Philosophy”, Philosophic Classics Series Volume I, NJ: Prentice Hall, 2011.
  • Brooke, Noel M. ve Kenneth Bruder. Philosophy: The Power of Ideas, Mountain View, CA: Mayfield Publishing Company, 1993.
  • Copleston, Frederick. Aristoteles, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi, 1997.
  • Çötok, Tufan. “Antikçağ’dan Günümüze Phronesis Kavramı” 1. Felsefede Bugün ve Yarın Konferansları VIII, İzmir: DEÜ Felsefe Bölümü, Aralık 17, 2015.
  • Gökberk, Macit. Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2005.
  • Doğan, Özlem. “Adalet ve Görelilik”, Kavram ve Düşünce Tarihi Çalışmaları, İstanbul: İnkılap Yayınları, 2006.
  • Gruber, Frederick Charles. Historical and Contemporary Philosophies of Education, New York: Thomas Y. Crowell Company, INC, 1973.
  • Howie, George. Aristotle on Education, New York: Macmillan, 1968.
  • MacIntyre, Alasdair. Whose justice, Which Rationality?, Indiana: University of Notre Dame Press, 1998.
  • Von Aster, Ernst. İlkçağ ve Ortaçağ Felsefe Tarihi, çev. Vural Okur, İstanbul: İm Yayınları, 2005.
  • Westberg, Daniel. Right Practical Reason, Oxford: Clarendon Press, 2002.
  • Weston, Anthony. A Practical Companion to Ethics, Oxford: Oxford University Press, 2011.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gül Esin Serttek 0000-0001-5458-4687

Yayımlanma Tarihi 20 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 28 Şubat 2023
Kabul Tarihi 24 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

Chicago Serttek, Gül Esin. “ARİSTOTELES’İN EĞİTİM FELSEFESİNDE PHRONÉSİS KAVRAMININ ROLÜ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 35 (Mayıs 2023): 299-312. https://doi.org/10.53844/flsf.1257876.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.