Epistemoloji alanında özne-nesne ilişkisini değiştiren Immanuel Kant, aynı zamanda rasyonalizm ve empirizm akımlarından da etkilenerek kendi felsefi görüşünü ortaya koyar. Buna göre Kant, doğa yasalarının geçerli olduğu ve duyulur algılama formlarının verili olduğu görünüşler dünyası (fenomenal alan) ile koşulsuz yasaya dayanan ve sadece usla ulaşılabilen duyulur üstü dünya (noumenal alan) arasında bir ayrım yapar. Bununla birlikte özneyi etkin bir konuma getiren Kant, bilgi edinme sürecini deneyimle başlatır; yani özne, deneyim yoluyla elde edilen verileri anlağın kategorilerine ve a priori formlara uygun bir şekilde dayatır. Böylelikle özne dış dünyayı epistemolojik olarak yeniden yaratır ve onu şekillendirir. Kant dış dünyanın şekillenmesinde iki önemli noktaya dikkat çeker: Bunlardan birincisi anlağın a priori kategorileri, diğeri ise bu makalenin konusu olan a priori iki görü biçimi olan zaman ve mekândır. Bu makalenin amacı Kant'ın doğa yasalarının geçerli olduğu fenomenal alana ilişkin olarak ele aldığı a priori görü biçimleri olan mekân ve zaman hakkındaki düşüncelerini eleştirel felsefesinde nasıl konumlandırdığını incelemektir.
Immanuel Kant, who altered the subject-object affiliation in epistemology, also conveys his philosophical stance, influenced by both rationalism and empiricism. Accordingly, Kant makes a distinction between the world of apperances (phenomenal field), where the laws of nature are valid and sensible forms of perception are given, and the supersensible world (noumenal field), which is based on unconditional law and can only be reached by reason. In addition, Kant, who positions the subject effectively, initiates the process of acquiring knowledge through experience; that is, the subject imposes the data obtained through experience onto the categories of understanding and a priori forms in a suitable manner. Thus, the subject epistemologically recreates and shapes the external world. Kant emphasizes two crucial aspects in shaping the external world: The first of these is the a priori categories of understanding, while the other is time and space, which are the a priori forms of intuition, as the subject of this article. The aim of the article is to examine how Kant positioned his thoughts on space and time, which are a priori forms of intuition regarding the phenomenal field in which the laws of nature are valid, in his critical philosophy.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Bilgi Felsefesi, Aydınlanma (Felsefede Aydınlanma Tarihi) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 42 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.