Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİMDE FELSEFE DERS KİTAPLARININ İÇERİK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2019, Sayı: 27, 393 - 408, 23.05.2019

Öz

Özet



Pedagoji tarihinde geçmişten günümüze
kadar ders kitapları, eğitim-öğretim için en önemli materyallerden biri olarak
görülmüştür. Türk pedagoji tarihinde Osmanlıdan başlayarak Cumhuriyetin ilan
edilmesi ve sonrasındaki değişimler ders kitaplarında ve müfredatta hep
yansımalarını bulmuş ve bu materyaller şekillenerek günümüze kadar gelmiştir.
Bu durum eğitim ve öğretim üzerinde ders kitaplarının öneminin ne kadar fazla
olduğunun bir göstergesi olarak karşımızda durmaktadır. Her değişim ve her
yenilik kendini eğitim sisteminde ve paralelinde ise müfredat eksenli olarak
ders kitaplarında göstermektedir. Bu manada ders kitaplarının doğru ve çağın
gereklerine uygun olarak modern koşulların şekillendirdiği bilim ve aklın temel
alındığı bir şekilde oluşturulması oldukça önemlidir. Eğitim araç ve
gereçlerinin doğru zeminlerde ve doğru bilgi ile hazırlanmış olması ve alanında
dünyaca kabul edilmiş farklı eserlerdeki bilgiler ile çelişmemesi sistemin
doğru akışı bakımından oldukça önemlidir. Buradan hareketle yapılan çalışmada
2012 ve 2018 tarihlerinde yayınlanan felsefe kitapları ele alınmıştır. Çalışmada,
2018 yılına kadar liselerin 11. sınıflarında okutulan felsefe ders kitabı ile 2018’den
sonraki müfredatın ön gördüğü yani günümüzde liselerin halen 11. sınıflarında
okutulmaya devam eden felsefe kitabı içeriğinin okunarak değerlendirilmesi
amaçlanmış ve örnek olarak ise söz konusu kitaplar üzerinden bir içerik analizi
gerçekleştirilmiştir. Yapılan çalışmada ders kitaplarının içeriği ve bilgi
eksiklikleri tespit edilmiş ve ortaya konulmuştur. Çalışmanın sonunda felsefe
ders kitaplarının içeriğine yönelik analizlere ve eleştirilere yer verilmiştir.
Bu yönüyle çalışmanın ilgili alana katkı sunacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akdağ, Bülent (2002). Ortaöğretimdeki Felsefe Derslerinin Etkililiğinin Öğrenci Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 11-28.
  • Akyüz, Yahya. (2011). Osmanlı Döneminden Cumhuriyete Geçilirken Eğitim-Öğretim Alanında Yaşanan Dönüşümler. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(2), 9-22.
  • Arslanoğlu, İbrahim.(2001). Ortaöğretimde Sosyoloji Ders Kitapları, Kastamonu Eğitim Dergisi, 9, 1: 67- 80.
  • Aslan, Erdal. (2010). Türkiye Cumhuriyeti’nin İlk Ders Kitapları. Eğitim ve Bilim, 35(158), 215-231.
  • Ata Bahri (2007). Eğitimin Tarihsel Temelleri, (Ed. Emin Karip), “Eğitim Bilimine Giriş” Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Ata, Bahri. (2009). Selim Sabit Efendi'nin Okul Tarihi İnşası. Journal of Turkish Educational Sciences, 7(2), 377-392.
  • Aydın, Ayhan. (2000). Düşünce Tarihi ve İnsan Doğası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bayrakdar, Mehmet. (1997). Din Felsefesine Giriş. Ankara
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Durakoğlu 0000-0002-9687-8939

İpek Beyza Altıparmak 0000-0003-2971-3090

Yayımlanma Tarihi 23 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2019
Kabul Tarihi 21 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 27

Kaynak Göster

Chicago Durakoğlu, Abdullah, ve İpek Beyza Altıparmak. “ORTAÖĞRETİMDE FELSEFE DERS KİTAPLARININ İÇERİK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 27 (Mayıs 2019): 393-408.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.