Ontolojik
kanıt, Anselmus’un düşünce tarihinde ilk kez öne sürdüğünden bu yana, Tanrı’nın varlığına dair sunulan kanıtlar
arasında, pek çok filozofu kendisine çeken konulardan birisi olagelmiştir.
Genellikle savunanından daha çok eleştireni olsa da, ontolojik kanıt konusunda
kapsamlı ve sağlam temellere dayanan ilk eleştiriyi Immanuel Kant getirmiştir. Saf
Aklın Eleştirisi’nde tüm geleneksel teistik kanıtları üç türe – fiziksel
tanrı-bilimsel, kozmolojik, ontolojik- ayırdıktan sonra, diğer iki kanıt türüne
getirdiği eleştirileri de ontolojik kanıta getirdiği eleştirilerin temeline
dayandırmıştır. Bu çalışmada, öncelikle Anselmus’la başlayarak Descartes ve
Spinoza’nın ontolojik kanıtı açıklanarak yer yer bu kanıtlamalara getirilen
eleştirilere kısaca değinilecektir. Böylelikle Kant’ın getirdiği ‘geleneksel’
metafizik eleştirisinin zemini serimlenecektir. Kant’ın ontolojik kanıta
getirdiği eleştirinin epistemolojik temellerinin açıkça aktarılabilmesi için
Kant’ın teorik felsefesinin ana hatları üzerinde durulduktan sonra eleştirinin
mahiyeti açıklanacaktır. Kant’ın ontolojik kanıta getirdiği eleştirinin
arkasında yatan niyetin ontolojik mi yoksa epistemolojik mi olduğu ise sonuç
bölümünde ele alınacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mayıs 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 27 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.