Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, Sayı: 27, 263 - 280, 23.05.2019

Öz

Kaynakça

  • Beiser, Frederick, C., The Romantic Imperative, Cambridge: Harvard University Press, 2003.
  • Berlin, Isaiah, Romantikliğin Kökleri, haz: Henry Hardy, çev: Mete Tunçay, İstanbul: Yapı Kredi. 2004.
  • Copleston, Frederick, Alman İdealizmi, çev: Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea, 1996.
  • Dellaloğlu, Besim. Romantik Muamma, İstanbul: Bağlam, 2002.
  • Ertene, Merve, “Çevirmenin Önsözü”, F.W.J. Schelling, Sanat Felsefesi, Doğu Batı, Ankara, 2017, ss. 9-39.
  • Frank, Manfred, 2004, The Philosophical Foundations of Early German Romanticism, tr. Elizabeth Millan- Zaibert, New York: State University of New York Press, 2004.
  • Henrich, Dieter, Between Kant and Hegel, ed. David S. Pacini, Cambridge: Harvard University Pres, 2002.
  • Schelling, F.W.J., “Transzendental İdealizm Sistemi”, çev: Ö. N. Soykan, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları içinde, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016, ss.107-134.
  • Schelling, Sanat Felsefesi, çev. Merve Ertene, Serhat Arslan, Ankara: Doğu Batı, 2017.
  • Schelling, “Sanat”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde . çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016, ss.57-68.
  • Schelling, “Plastik Sanatlar ile Doğa Arasındaki İlişki Üstüne”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde. çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016, ss.7-55.
  • Schelling, “Felsefi Sistemimin Sunumu”, (çev. Oya Esra Bektaş), FLSF Felsefe Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:22, ss.441-472.
  • Schelling, “Real ve İdeal Olanın Doğadaki Bağıntısı Üstüne”, çev: Ö. N. Soykan, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları içinde, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016, ss.87-102.
  • Soykan, Ömer Naci, Kuram - Eylem Birliği Olarak Sanat, İstanbul:MVT Yayıncılık, 2006.
  • Soykan, Ömer Naci, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016.

SCHELLING FELSEFESİNDE ROMANTİZM VE DOĞA-SANAT İLİŞKİSİ

Yıl 2019, Sayı: 27, 263 - 280, 23.05.2019

Öz

Schelling, Alman idealist geleneğinin önemli bir filozofu
olmasının yanı sıra doğa felsefesi, özdeşlik felsefesi ve sanat felsefesi ile Alman
Romantizmi üzerinde önemli etkileri olan romantik bir düşünürdür. Bu makalede Schelling’in
doğa felsefesi, sanat hakkındaki görüşleri ile ilişkilendirilerek ele alınacak
ve bu bağlamda romantik akım ile bağlantılı olan düşünceleri açıklanmaya
çalışılacaktır. Schelling’in temel amacı Descartes ile başlayıp, Kant ve Fichte
ile daha da belirginleşen özne - nesne, real - ideal ve insan – doğa düalizmine
bir son vermektir. Bu amaç doğrultusunda özdeşlik felsefesinden ve Mutlak
birlik düşüncesinden faydalanan Schelling, bütün ayrımların ancak estetik
etkinlik aracılığıyla sanat eserlerinde ortadan kalktığını düşünür. O, teorik
ve pratik bilincin yanı sıra üçüncü bir bilinç olarak estetik bilinçten söz
ederek, sanatsal etkinliğin önemini vurgulamıştır. Ona göre, sanat, felsefenin tek
gerçek ve sonsuz aracıdır. Bu yüzden felsefenin nihai amacı sanat felsefesi
olmalıdır. Makale boyunca Schelling’in bu amaç doğrultusunda geliştirmiş olduğu
düşünceler detaylandırılarak anlatılacaktır.

Kaynakça

  • Beiser, Frederick, C., The Romantic Imperative, Cambridge: Harvard University Press, 2003.
  • Berlin, Isaiah, Romantikliğin Kökleri, haz: Henry Hardy, çev: Mete Tunçay, İstanbul: Yapı Kredi. 2004.
  • Copleston, Frederick, Alman İdealizmi, çev: Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea, 1996.
  • Dellaloğlu, Besim. Romantik Muamma, İstanbul: Bağlam, 2002.
  • Ertene, Merve, “Çevirmenin Önsözü”, F.W.J. Schelling, Sanat Felsefesi, Doğu Batı, Ankara, 2017, ss. 9-39.
  • Frank, Manfred, 2004, The Philosophical Foundations of Early German Romanticism, tr. Elizabeth Millan- Zaibert, New York: State University of New York Press, 2004.
  • Henrich, Dieter, Between Kant and Hegel, ed. David S. Pacini, Cambridge: Harvard University Pres, 2002.
  • Schelling, F.W.J., “Transzendental İdealizm Sistemi”, çev: Ö. N. Soykan, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları içinde, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016, ss.107-134.
  • Schelling, Sanat Felsefesi, çev. Merve Ertene, Serhat Arslan, Ankara: Doğu Batı, 2017.
  • Schelling, “Sanat”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde . çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016, ss.57-68.
  • Schelling, “Plastik Sanatlar ile Doğa Arasındaki İlişki Üstüne”, Plastik Sanatlar, Güzellik ve Doğa içinde. çev. Atilla Erol, İstanbul: Janus, 2016, ss.7-55.
  • Schelling, “Felsefi Sistemimin Sunumu”, (çev. Oya Esra Bektaş), FLSF Felsefe Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:22, ss.441-472.
  • Schelling, “Real ve İdeal Olanın Doğadaki Bağıntısı Üstüne”, çev: Ö. N. Soykan, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları içinde, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016, ss.87-102.
  • Soykan, Ömer Naci, Kuram - Eylem Birliği Olarak Sanat, İstanbul:MVT Yayıncılık, 2006.
  • Soykan, Ömer Naci, Schelling Yaşamı Felsefesi Yapıtları, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2016.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Felsefe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Banu Alan Sümer

Yayımlanma Tarihi 23 Mayıs 2019
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2019
Kabul Tarihi 20 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Sayı: 27

Kaynak Göster

Chicago Alan Sümer, Banu. “SCHELLING FELSEFESİNDE ROMANTİZM VE DOĞA-SANAT İLİŞKİSİ”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 27 (Mayıs 2019): 263-80.

Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır. 

2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.

Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.

İlginiz için teşekkür ederiz.