Heidegger claims that Bergson depends on classical concept of time that is “measurable” and taken into account together with space since Aristotle. For Heiddegger, Bergson’s time is measurable and could be considered spatial. However Bergson discusses time in two ways in nearly all of works and distinguishes between duration he calls real time and time that science treats as measurable. There are some arguments suggesting that Heidegger’s criticism of Bergson’s concept of time is not correct. Yet it seems true that Heidegger said that Aristotle’s conception influenced Bergson’s concept of time and was determinating factor, especially in terms of starting point. (which is movement for both, but movement is based on science in Aristotle and is life in Bergson). The present paper is aimed at showing that in which context Heidegger’s criticism of Bergson’ concept of time is correct or incorrect, considering Aristotle’s concept of time.
time real time (dureé) quantity quality successive Aristotle Bergson Heidegger
Heidegger Bergson’un
da Aristoteles’ten beri süregelen klasik zaman anlayışının içinde olduğunu öne
sürer. Ona göre Bergson’da zaman nicelikseldir, yani ölçülebilirdir ve uzamsal
olarak düşünülebilir. Ne var ki Bergson neredeyse bütün eserlerinde zamanı iki
tür olarak ele almakta ve gerçek zaman dediği süreyi, bilimin ele aldığı ve
ölçülebilir olarak gördüğü zamandan ayırmaktadır. Heidegger’in Bergson’un zaman
anlayışına yönelik eleştirisinin doğru olmadığını söyleyen görüşler, (sorun
yeterince ele alınmış olmasa da) elbette mevcuttur. Ancak, böyle olmakla
birlikte, Heidegger’in, Bergson’un zaman anlayışını belirlemesi ve hareket
noktası bakımından (her ikisi için de bu ‘devinim’dir, ama devinim
Aristoteles’te bilim, Bergson’da ise yaşam bağlamında ele alınır)
Aristoteles’in görüşünün belirleyici olduğunu söylemesi de doğrudur. Bu
makalede amacımız, Aristoteles’in zaman görüşünü de göz önünde bulundurarak,
Heidegger’in Bergson’un zaman görüşüne yapmış olduğu eleştirinin hangi bağlamda
doğru hangi bağlamda yanlış olduğunu göstermektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Felsefe |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Mayıs 2020 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 29 |
Dergimiz 2024 yılından itibaren ikisi olağan biri dosya konulu özel sayı olmak üzere 3 sayı olarak, Mayıs (olağan sayı) Eylül (özel sayı) ve Aralık (olağan sayı) aylarında yayınlanacaktır.
2024 yılı özel sayımız ve Aralık ayındaki olağan sayımız için makale kabulü tamamlanmıştır.
Özel sayılarımızda yalnızca dosya kapsamında yer alan makalelere yer verilecektir. Makalenizi gönderirken hangi sayıda değerlendirilmesini istediğinizi bir notla bildirmeniz karışıklıkları önleyecektir.
İlginiz için teşekkür ederiz.