Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Technology Integration Self-Efficacy Beliefs of Pre-Service Teachers’ Who Attend Pedagogical Formation Training

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 51 - 64, 15.01.2020

Öz

The aim of this study is to examine the effect of Common Knowledge Construction Model (CKCM)) on the scientific process and critical thinking skills of 5th grade students on biodiversity. The research is designed as a semi-experimental pattern with pre-post-test control group. The study group of the study consisted of 36 students, 19 in the experimental group and 17 in the control group in a secondary school in the city center of Van. Scientific Process Skills Scale (SPSS) and Critical Thinking Inference Scale (CTIS) were used as data collection tools. The data were analyzed through the Wilcoxon Signed Ranks Test and the Mann Whitney U-Test. According to the results obtained, CKCM was found to be effective in developing students' scientific process and critical thinking skills. It was determined that there was a high level of positive and positive relationship between the SPSS scores and CTIS scores of the experimental group students who were taught science based on the CKCM. Investigating the effect of CKCM's scientific process and critical thinking skills in other units of Science courses will be able to provide more information about the usability of this model.

Kaynakça

  • Aktamış, H. (2009). İlköğretim düzeyinde bilimsel süreç becerilerini kazandırma yöntemlerinin örneklerle incelenmesi. İlköğretmen Eğitimci Dergisi. 30, 52-56.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3). 292-311.
  • Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42–51.
  • Bakırcı, H. (2014). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı öğretim materyali tasarlama, uygulama ve modelin etkililiğini değerlendirme çalışması: Işık ve Ses Ünitesi Örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bakırcı, H. ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri dersi öğretim programı temelinde ortak bilgi yapılandırma modelinin irdelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 83-94.
  • Bakırcı, H. ve Çepni, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi: Işık ve ses ünitesi Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 185-202.
  • Bakırcı, H., Artun, H., Şahin, S. ve Sağdıç, M. (2018). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretimi aracılığıyla yedinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konular hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 207-237.
  • Bakırcı, H., Çalık, M. ve Çepni, S. (2017). The Effect of the common knowledge construction model-oriented education on sixth grade pupils’ views on the nature of science. Journal of Baltic Science Education, 16(1), 43-55.
  • Bıyıklı, C. ve Yağcı, E. (2014). 5E öğrenme modeli’ne göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45-79.
  • Biernacka, B. (2006). Developing scientific literacy of grade five students: A teacher researcher collaborative effort. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Manitoba.
  • Brown, B. & Ryoo, K. (2008). Teaching science as a language: A content-first approach to science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 45, 525–664.
  • Browne, M. N. & Keely, S. M. (2007). Asking the right questions: A Guide to critical thinking (Eighth Edition). New Jersey: Upper Saddle River.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çeliköz, M (2017). Eğitim programları ve öğretim alanındaki eğitim bilimcilerin yapılandırmacılıkla ilgili görüşlerinin analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çubukçu Z. (2006). Türk öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 22-36.
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ebenezer, J. V. & Connor, S. (1998). Learning to teach science: A model for the 21 century. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, Inc., Simon and Schuster/A. Viacom Company.
  • Ebenezer, J., Chacko, S., Kaya, O. N., Koya, S. K. & Ebenezer, D. L. (2010). The effects of common knowledge construction model sequence of lessons on science achievement and relational conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 47(1), 25–46.
  • Ekiz, D. (2013). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ennis, R. H. (1991). Goals for a critical thinking curriculum in A. Costa (Eds.). Developing Minds, Alexandria: Virginia. ASCD.
  • Halpern, D. F. (2003). Thought & Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (Fourth Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Huppert, J., Lomask S. M. & Lazarorcitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: students‟ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-821.
  • İpşiroğlu, Z. (2002). Eleştirel düşünme öğretilebilir mi? http://www.felsefeekibi.com/ adresinden 17. 06. 2013 tarihinden edinilmiştir.
  • İşlekeller, A. (2008). Eleştirel düşünme becerilerini temel alan Türkçe öğretiminin üstün ve normal zihin düzeyindeki öğrencilerin erişi, eleştirel düşünme düzeylerine ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi İstanbul.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirici düşünme ve öğretimi. Ankara: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Keçeci, G. ve Kırbağ-Zengin, F. (2016). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. International Journal of Social Science, 47, 269-287.
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(127), 128-136.
  • Liang, Jia-Chi. (2002). Exploring scientific creativity of eleventh grade students in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimler dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Sağdıç, M. (2018). Rehberli sorgulama öğretim modeline göre fen eğitiminin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi: Kuvvet ve enerji ünitesi örneği. Yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Solomon, J., & Aikenhead, G. S. (Eds.) (1994). Science technology science education: International perspectives on reform. New York: Teachers College Press.
  • Taşar, M. F., Temiz, B. K. ve Tan. M. (2003) İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Wade, R. C. (1994). Teacher education students’ views class discussion: implications for fostering critical reflection. Teaching and Teacher Education, 10 (12), 231-243.
  • Walters, Y. B. & Soyibo. K. (2001). An analysis of high school students’ performance on five integrated science process skills. Research in Science & Technological Education. 19(2), 133-145.
  • Wood, L. C. (2012). Conceptual change and science achievement related to a lesson sequence on acids and bases among African American alternative high school students: A teacher’s practical arguments and the voice of the “other”. Unpublished doctoral dissertation, Wayne State University.
  • Yağmur, E. (2010). 7. Sınıf fen ve teknoloji dersinin yaratıcı drama destekli işlenmesinin eleştirel düşünme becerisi ve başarı üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yaman, Y. ve Emir, S. (2019). Beyin temelli öğretimin özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılıklarına ve eleştirel düşünmelerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 414-427.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. ve Şensoy, Ö. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi üzerine eleştirel düşünme becerilerini temel alan fen öğretiminin etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 523-540.

Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi

Yıl 2020, Cilt: 3 Sayı: 1, 51 - 64, 15.01.2020

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)'nin biyoçeşitlilik konusunda beşinci sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerisine olan etkisini incelemektir. Araştırma, ön-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Van il merkezinde bir ortaokulda deney grubunda 19 ve kontrol grubunda 17 olmak üzere toplam 36 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği (BİSBÖ) ve Eleştirel Düşünme Çıkarım Ölçeği (EDÇÖ) kullanılmıştır. Veriler, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ve Mann Whitney U-Testi aracılığıyla analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre, OBYM'nin öğrencilerin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme çıkarım becerilerini geliştirmede etkili olduğu tespit edilmiştir. OBYM’ye dayalı fen öğretiminin yapıldığı deney grubu öğrencilerinin BİSBÖ puanları ile EDÇÖ puanları arasında yüksek düzeyde anlamlı ve pozitif bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Fen Bilimleri derslerinin diğer ünitelerinde OBYM'nin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin etkisinin araştırılması OBYM'nin kullanılabilirliği hakkında daha fazla bilgi verebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Aktamış, H. (2009). İlköğretim düzeyinde bilimsel süreç becerilerini kazandırma yöntemlerinin örneklerle incelenmesi. İlköğretmen Eğitimci Dergisi. 30, 52-56.
  • Aydoğdu, B., Tatar, N., Yıldız, E. ve Buldur, S. (2012). İlköğretim öğrencilerine yönelik bilimsel süreç becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 5(3). 292-311.
  • Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim Online, 2(1), 42–51.
  • Bakırcı, H. (2014). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı öğretim materyali tasarlama, uygulama ve modelin etkililiğini değerlendirme çalışması: Işık ve Ses Ünitesi Örneği. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Bakırcı, H. ve Çepni, S. (2014). Fen bilimleri dersi öğretim programı temelinde ortak bilgi yapılandırma modelinin irdelenmesi. Fen Eğitimi ve Araştırmaları Derneği Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 2(2), 83-94.
  • Bakırcı, H. ve Çepni, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modelinin ortaokul altıncı sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine etkisi: Işık ve ses ünitesi Örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 185-202.
  • Bakırcı, H., Artun, H., Şahin, S. ve Sağdıç, M. (2018). Ortak bilgi yapılandırma modeline dayalı fen öğretimi aracılığıyla yedinci sınıf öğrencilerinin sosyobilimsel konular hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(2), 207-237.
  • Bakırcı, H., Çalık, M. ve Çepni, S. (2017). The Effect of the common knowledge construction model-oriented education on sixth grade pupils’ views on the nature of science. Journal of Baltic Science Education, 16(1), 43-55.
  • Bıyıklı, C. ve Yağcı, E. (2014). 5E öğrenme modeli’ne göre düzenlenmiş eğitim durumlarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45-79.
  • Biernacka, B. (2006). Developing scientific literacy of grade five students: A teacher researcher collaborative effort. Unpublished Ph.D. dissertation, University of Manitoba.
  • Brown, B. & Ryoo, K. (2008). Teaching science as a language: A content-first approach to science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 45, 525–664.
  • Browne, M. N. & Keely, S. M. (2007). Asking the right questions: A Guide to critical thinking (Eighth Edition). New Jersey: Upper Saddle River.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Çeliköz, M (2017). Eğitim programları ve öğretim alanındaki eğitim bilimcilerin yapılandırmacılıkla ilgili görüşlerinin analizi. Yayımlanmamış doktora tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Çepni, S. (2011). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş, Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çubukçu Z. (2006). Türk öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 5(4), 22-36.
  • Demir, M. K. (2006). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler derslerinde eleştirel düşünme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ebenezer, J. V. & Connor, S. (1998). Learning to teach science: A model for the 21 century. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, Inc., Simon and Schuster/A. Viacom Company.
  • Ebenezer, J., Chacko, S., Kaya, O. N., Koya, S. K. & Ebenezer, D. L. (2010). The effects of common knowledge construction model sequence of lessons on science achievement and relational conceptual change. Journal of Research in Science Teaching, 47(1), 25–46.
  • Ekiz, D. (2013). Eğitimde araştırma yöntem ve metotlarına giriş: Nitel nicel ve eleştirel kuram metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ennis, R. H. (1991). Goals for a critical thinking curriculum in A. Costa (Eds.). Developing Minds, Alexandria: Virginia. ASCD.
  • Halpern, D. F. (2003). Thought & Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (Fourth Edition). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Huppert, J., Lomask S. M. & Lazarorcitz, R. (2002). Computer simulations in the high school: students‟ cognitive stages, science process skills and academic achievement in microbiology. International Journal of Science Education, 24(8), 803-821.
  • İpşiroğlu, Z. (2002). Eleştirel düşünme öğretilebilir mi? http://www.felsefeekibi.com/ adresinden 17. 06. 2013 tarihinden edinilmiştir.
  • İşlekeller, A. (2008). Eleştirel düşünme becerilerini temel alan Türkçe öğretiminin üstün ve normal zihin düzeyindeki öğrencilerin erişi, eleştirel düşünme düzeylerine ve tutumlarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul Üniversitesi İstanbul.
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde eleştirici düşünme ve öğretimi. Ankara: Kazancı Hukuk Yayınları.
  • Keçeci, G. ve Kırbağ-Zengin, F. (2016). Araştırma ve sorgulamaya dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine ve tutumlarına etkisi. International Journal of Social Science, 47, 269-287.
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(127), 128-136.
  • Liang, Jia-Chi. (2002). Exploring scientific creativity of eleventh grade students in Taiwan. Unpublished doctoral dissertation, The University of Texas at Austin.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. (2013). İlköğretim kurumları fen bilimler dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Kitapları Basım Evi.
  • Sağdıç, M. (2018). Rehberli sorgulama öğretim modeline göre fen eğitiminin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisinin incelenmesi: Kuvvet ve enerji ünitesi örneği. Yüksek lisans tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi.
  • Solomon, J., & Aikenhead, G. S. (Eds.) (1994). Science technology science education: International perspectives on reform. New York: Teachers College Press.
  • Taşar, M. F., Temiz, B. K. ve Tan. M. (2003) İlköğretim fen öğretim programında hedeflenen öğrenci kazanımlarının bilimsel süreç becerilerine göre sınıflandırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. Ankara.
  • Wade, R. C. (1994). Teacher education students’ views class discussion: implications for fostering critical reflection. Teaching and Teacher Education, 10 (12), 231-243.
  • Walters, Y. B. & Soyibo. K. (2001). An analysis of high school students’ performance on five integrated science process skills. Research in Science & Technological Education. 19(2), 133-145.
  • Wood, L. C. (2012). Conceptual change and science achievement related to a lesson sequence on acids and bases among African American alternative high school students: A teacher’s practical arguments and the voice of the “other”. Unpublished doctoral dissertation, Wayne State University.
  • Yağmur, E. (2010). 7. Sınıf fen ve teknoloji dersinin yaratıcı drama destekli işlenmesinin eleştirel düşünme becerisi ve başarı üzerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Yaman, Y. ve Emir, S. (2019). Beyin temelli öğretimin özel yetenekli öğrencilerin yaratıcılıklarına ve eleştirel düşünmelerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 414-427.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, H. İ. ve Şensoy, Ö. (2011). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimi üzerine eleştirel düşünme becerilerini temel alan fen öğretiminin etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 523-540.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Bakırcı

Fevzi Kahraman Bu kişi benim

Hüseyin Artun

Yayımlanma Tarihi 15 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakırcı, H., Kahraman, F., & Artun, H. (2020). Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(1), 51-64.
AMA Bakırcı H, Kahraman F, Artun H. Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. FMGT Eğitimi Dergisi. Ocak 2020;3(1):51-64.
Chicago Bakırcı, Hasan, Fevzi Kahraman, ve Hüseyin Artun. “Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine Ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 3, sy. 1 (Ocak 2020): 51-64.
EndNote Bakırcı H, Kahraman F, Artun H (01 Ocak 2020) Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 3 1 51–64.
IEEE H. Bakırcı, F. Kahraman, ve H. Artun, “Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi”, FMGT Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 51–64, 2020.
ISNAD Bakırcı, Hasan vd. “Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine Ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi”. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi 3/1 (Ocak 2020), 51-64.
JAMA Bakırcı H, Kahraman F, Artun H. Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. FMGT Eğitimi Dergisi. 2020;3:51–64.
MLA Bakırcı, Hasan vd. “Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine Ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi”. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, c. 3, sy. 1, 2020, ss. 51-64.
Vancouver Bakırcı H, Kahraman F, Artun H. Ortak Bilgi Yapılandırma Modelinin Biyoçeşitlilik Konusunda Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi. FMGT Eğitimi Dergisi. 2020;3(1):51-64.