21. yüzyıl dünyasına uyum sağlamak için bu yüzyılın getirisi olan becerilere de uyum sağlamak gerekmektedir. 2018 yılında güncellenen Fen Öğretim Programında yer alan mühendislik becerilerini içeren kazanımları bu programı uygulayıcı rolde olan öğretmenlerin de kanıksaması önem arz etmektedir. Bu araştırmanın amacı fen bilimleri öğretmen adaylarının “mühendislik tasarım temelli öğretim” yaklaşımına dair bilişsel algılarını metaforlar ile ortaya çıkarmaktır. Çalışmada olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmış olup araştırmanın çalışma grubunu 2020-2021 akademik yılında bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 65 Fen Bilimleri Öğretmenliği ikinci sınıf lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının “Mühendislik tasarım temelli öğretim yaklaşımı ........... gibidir/-e benzer, çünkü ..........” şeklindeki form çevrim içi olarak uygulanarak bu cümleyi tamamlamaları istenmiştir. Öğretmen adayları 52 farklı metafor üretmişlerdir. Veriler, içerik analizi aşamaları dikkate alınarak kodlama ve ayıklama, kategori geliştirme, geçerlik ve güvenirlik, verilerin yorumlanması başlıkları altında analiz edilmiştir. Analiz edilen metaforlar; Disiplinler arası kategorisi (f=14, %21,5), Üretim kategorisi (f=14, %21,5), Keşif kategorisi (f=14, %21,5), Çözüm üretme kategorisi (f=11, %16,9), Tasarım & Sanat kategorisi (f=5, %7,7), Gerçek hayata yansıtma kategorisi (f=3, %4,6), Geliştirme & İyileştirme kategorisi (f=4, %6,1) olmak üzere toplam 7 kategori oluşturulmuştur. Gelecek çalışmalar için ise öneriler sunulmuştur.
In order to adapt to the 21st century world, it is necessary to adapt to the skills that come with this century. It is important that teachers who are in the role of implementing this program also familiarize themselves with the achievements that include engineering skills in the Science Curriculum updated in 2018. The aim of this research is to reveal the cognitive perceptions of science teacher candidates about the "engineering design-based teaching" approach through metaphors. The phenomenology pattern was used in the study, and the study group of the research consists of 65 Science Teaching 2nd year undergraduate students studying at a state university in the 2020-2021 academic year. "Engineering design-based teaching approach is like ........................, because...........” They were asked to complete this sentence by applying the form to teacher canditates. Teacher candidates produced 52 different metaphors. The data were analyzed under the headings of coding and extraction, category development, validity and reliability, and data interpretation, taking into account the content analysis stages. Analyzed metaphors; A total of 7 categories were created: Interdisciplinary category (f=14, 21.5%), Production category (f=14, 21.5%), Discovery category (f=14, 21.5%), Solution generation category (f=11, 16%), Design & Art category (f = 5, 7.7%), Real life reflection category (f = 3, 4.6%), Development & Improvement category (f = 4, 6.1%). Suggestions are presented for future studies.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 3 |