Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Improving the Step Value Comprehension of a Primary School Student with Mathematics Learning Difficulties with Creative Drama: Action Research

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 111 - 128, 04.06.2024

Öz

This study aimed to improve the learning of the concept of place value in natural numbers of a third-grade primary school student with learning difficulties in mathematics through an action plan prepared based on the creative drama method. Action research, one of the qualitative research designs, was used in the study. It was conducted in the fall semester of 2023-2024 in the 3rd grade of a public primary school and worked with a participant with learning difficulties in mathematics. During the action research process, a semi-structured interview form, observation form and achievement test were applied. The study results revealed that using creative drama techniques in mathematics lessons can support the learning of students with math learning difficulties by increasing their motivation and self-confidence. Based on the results of the research, it is recommended that studies to overcome learning difficulties in mathematics lessons should be carried out for more extended periods, the materials to be used in the process should be diversified, and teaching with games and technological devices should be used in addition to drama.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 4-5. https://doi.org/10.21612/yader.2018.019
  • Aktepe, V. (2014). Yaratıcı drama destekli matematik öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3). 1081- 1090.
  • Albayrak, M., İpek, A. S., & Işık, C. (2006). Onluk sayma sisteminin öğretimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13.199-206.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Andersen, C. (2004). Learning in" as-if" worlds: Cognition in drama in education. Theory into practice, 43(4), 281-286.
  • Astiandani, F. R., & Mustofa, A. (2021). Drama in Fostering Students’ Speaking Skills: A Systematic Review on Benefits and Problems. Vivid: Journal of Language and Literature, 10(1), 18-22.
  • Artut, P. D., & Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin basamak değer kavramını anlama düzeyleri. Eğitimde kuram ve uygulama, 2(1), 26-36.
  • Azlina, S., Ahmad, M. F., & Abdullah, Z. (2021). Creative drama as a teaching tool in the classroom. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(3), 1-6.
  • Bakkaloğlu, N. (2012). Drama Yönteminin İlköğretim 4.Sınıf Matematik Dersinde Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. http://www.researchgate.net/publication 222715790.
  • Baykul, Y. (2022). İlkokulda matematik öğretimi (17. baskı). Pegem Akademi.
  • Borlat, G., & Gencel, İ. E. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi. Birinci Uluslararası Sosyal Bilimlerde Kritik Tartışmalar Kongresi.
  • Bulut, A., & Aktepe, V. (2015). Yaratıcı drama destekli matematik öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1081-1090.
  • Çolak & İskenderoğlu. (2022). Reflections on the use of the creative drama method in the teaching of subtraction to the 1st grade students. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 2(9), 108-128.
  • Dietrich, J. F., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Fischer, U. (2016). Place-Value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology, 34(4), 502-517. https://doi.org/10.1111/bjdp.12146
  • Duatepe, A., & Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-98.
  • Duatepe, A. P., & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4), 193-206.
  • Duran, S. (2022). Matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive, neuropsychological, and genetic components. Psychological Bulletin, 114(2), 345-362. https://doi.org/10.1037/0033-2909.114.2.345
  • Geary, D. C. (2005). Role of Cognitive Theory in the Study of Learning Disability in Mathematics. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 305-307. https://doi.org/10.1177/00222194050380040401
  • Gedik, Ö., & Aykaç, N. (2017). Matematik derslerinde kullanılan yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz-yeterlik algılarına etkisinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 152-165.
  • Işık Tertemi̇z, N., & Paydar, S. (2021). Dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini kavrama düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe University Journal of Education, 1-20. https://doi.org/10.16986/HUJE.2021067073
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (Çev. Ed. Y. Uzuner ve M. Özten-Anay). Anı Yayıncılık.
  • Keser, H., & Sarı, M. H. (2023). İlkokul matematik ders kitaplarında yer alan doğal sayılarda basamak değeri kavramının farklı boyutlarda incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 665-686. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098
  • Küçükahmet, L. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri (9. Baskı). İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Lee, B. K., Patall, E. A., Cawthon, S. W., & Steingut, R. R. (2015). The effect of drama-based pedagogy on preK–16 outcomes: A meta-analysis of research from 1985 to 2012. Review of educational research, 85(1), 3-49.
  • Johnson, C. (2012). Creative drama: thinking from within. In Unlocking Creativity (pp. 55-67). Routledge.
  • Makas, F. S. (2017). Yaratıcı drama yönteminin dördüncü sınıf matematik dersinde başarı, tutum ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey)).
  • MEB. (2023). 3. sınıf çalışma fasikülleri. https://odsgm.meb.gov.tr/www/3-sinif-calisma-fasikulleri/icerik/756
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Özsoy, N. (2010). Matematik öğretiminde alternatif etkinlikler ''Yaratıcı drama uygulamaları''. Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları.
  • Özsoy, N., Özyer, S., Akdeniz, N., & Ayşenur Alkoç. (2017). An Example of prepared-planned creative drama ın second grade mathematics. Education. 3(8), 516-529. https://doi.org/10.5281/zenodo.841806
  • San, İ. (2021). Yaratıcı drama ve müze. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Savelsbergh, E. R., Prins, G. T., Rietbergen, C., Fechner, S., Vaessen, B. E., Draijer, J. M., & Bakker, A. (2016). Effects of innovative science and mathematics teaching on student attitudes and achievement: A meta-analytic study. Educational Research Review, 19, 158-172.
  • Sternberg, R. J., & Ben-Zeev, T. (Eds.). (1996). The nature of mathematical thinking. Routledge.
  • Tall, D., & Razali, M. R. (1993). Diagnosing students’ difficulties ın learning mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 24(2), 209-222. https://doi.org/10.1080/0020739930240206
  • Tatar, E., & Dikici, R. (2008). Matematik eğitiminde öğrenme Güçlükleri/Learning difficulties in mathematics education. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 183-193.
  • Thompson, I. (2000). Teaching place value in the uk: Time for a reappraisal? Educational Review, 52(3), 291-298. https://doi.org/10.1080/713664046
  • Yetkin, E. (2003). Student difficulties in learning elementary mathematics. ERIC Digest.
  • Yılmaz, E., Yeşilyurt, M., & Şanlı, C. (2018). “Belirli bir kurala göre artan veya azalan sayı örüntüleri oluşturur ve kuralını açıklar.” Matematik kazanımı ve “başkalarının haklarına saygı gösterme” değerini yaratıcı drama ile öğrenen öğrencilerin görüşleri. 5.Yıldız Sosyal Bilimler Kongresi.

Matematik Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bir İlkokul Öğrencisinin Basamak Değeri Kavrayışının Yaratıcı Drama ile Geliştirilmesi: Eylem Araştırması

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 2, 111 - 128, 04.06.2024

Öz

Bu çalışmada, yaratıcı drama yöntemi esas alınarak hazırlanan eylem planı aracılığıyla matematikte öğrenme güçlüğü yaşayan ilkokul üçüncü sınıf öğrencisinin doğal sayılarda basamak değeri kavramı öğreniminin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden eylem araştırmasının kullanılmıştır. 2023-2024 güz döneminde bir devlet ilkokulunun 3. sınıfında yürütülmüş ve matematik öğrenme güçlüğü yaşayan bir katılımcı ile çalışılmıştır. Eylem araştırması sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu, gözlem formu ve kazanım testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçları yaratıcı drama tekniklerinin matematik derslerinde kullanılmasının, özellikle matematik öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin motivasyonunu ve özgüvenini artırarak öğrenmelerini destekleyebileceğini ortaya koymaktadır. Araştırma sonuçlarına dayanarak matematik dersindeki öğrenme güçlüklerinin giderilmesine yönelik çalışmaların daha uzun sürelerle yapılması, süreçte kullanılacak materyallerin çeşitlendirilmesi, dramanın yanında oyunla öğretim ve teknolojik cihazlardan yararlanılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 4-5. https://doi.org/10.21612/yader.2018.019
  • Aktepe, V. (2014). Yaratıcı drama destekli matematik öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3). 1081- 1090.
  • Albayrak, M., İpek, A. S., & Işık, C. (2006). Onluk sayma sisteminin öğretimi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13.199-206.
  • Altındal, G. (2019). İlkokul 3. sınıf matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi (Yüksek Lisans Tezi, Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Andersen, C. (2004). Learning in" as-if" worlds: Cognition in drama in education. Theory into practice, 43(4), 281-286.
  • Astiandani, F. R., & Mustofa, A. (2021). Drama in Fostering Students’ Speaking Skills: A Systematic Review on Benefits and Problems. Vivid: Journal of Language and Literature, 10(1), 18-22.
  • Artut, P. D., & Tarım, K. (2006). İlköğretim öğrencilerinin basamak değer kavramını anlama düzeyleri. Eğitimde kuram ve uygulama, 2(1), 26-36.
  • Azlina, S., Ahmad, M. F., & Abdullah, Z. (2021). Creative drama as a teaching tool in the classroom. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(3), 1-6.
  • Bakkaloğlu, N. (2012). Drama Yönteminin İlköğretim 4.Sınıf Matematik Dersinde Öğrenmenin Kalıcılığına Etkisi. http://www.researchgate.net/publication 222715790.
  • Baykul, Y. (2022). İlkokulda matematik öğretimi (17. baskı). Pegem Akademi.
  • Borlat, G., & Gencel, İ. E. (2018). Yaratıcı drama yönteminin matematik kaygısı ve matematik motivasyonuna etkisi. Birinci Uluslararası Sosyal Bilimlerde Kritik Tartışmalar Kongresi.
  • Bulut, A., & Aktepe, V. (2015). Yaratıcı drama destekli matematik öğretimin öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 1081-1090.
  • Çolak & İskenderoğlu. (2022). Reflections on the use of the creative drama method in the teaching of subtraction to the 1st grade students. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 2(9), 108-128.
  • Dietrich, J. F., Huber, S., Dackermann, T., Moeller, K., & Fischer, U. (2016). Place-Value understanding in number line estimation predicts future arithmetic performance. British Journal of Developmental Psychology, 34(4), 502-517. https://doi.org/10.1111/bjdp.12146
  • Duatepe, A., & Akkuş, O. (2006). Yaratıcı dramanın matematik eğitiminde kullanılması: Kümeler alt öğrenme alanında bir uygulama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 89-98.
  • Duatepe, A. P., & Ubuz, B. (2007). Yaratıcı drama temelli matematik dersleri hakkında öğretmen görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(3/4), 193-206.
  • Duran, S. (2022). Matematik dersinde yaratıcı drama yönteminin ilkokul 3.sınıf öğrencilerinin akademik başarı ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Geary, D. C. (1993). Mathematical disabilities: Cognitive, neuropsychological, and genetic components. Psychological Bulletin, 114(2), 345-362. https://doi.org/10.1037/0033-2909.114.2.345
  • Geary, D. C. (2005). Role of Cognitive Theory in the Study of Learning Disability in Mathematics. Journal of Learning Disabilities, 38(4), 305-307. https://doi.org/10.1177/00222194050380040401
  • Gedik, Ö., & Aykaç, N. (2017). Matematik derslerinde kullanılan yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin farklı öğrenme düzeylerine ve öz-yeterlik algılarına etkisinin belirlenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 152-165.
  • Işık Tertemi̇z, N., & Paydar, S. (2021). Dördüncü sınıf öğrencilerinin doğal sayılarda basamak değerini kavrama düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe University Journal of Education, 1-20. https://doi.org/10.16986/HUJE.2021067073
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı. (Çev. Ed. Y. Uzuner ve M. Özten-Anay). Anı Yayıncılık.
  • Keser, H., & Sarı, M. H. (2023). İlkokul matematik ders kitaplarında yer alan doğal sayılarda basamak değeri kavramının farklı boyutlarda incelenmesi. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 13(1), 665-686. https://doi.org/10.30783/nevsosbilen.1242098
  • Küçükahmet, L. (1998). Öğretim ilke ve yöntemleri (9. Baskı). İstanbul: Alkım Yayınları.
  • Lee, B. K., Patall, E. A., Cawthon, S. W., & Steingut, R. R. (2015). The effect of drama-based pedagogy on preK–16 outcomes: A meta-analysis of research from 1985 to 2012. Review of educational research, 85(1), 3-49.
  • Johnson, C. (2012). Creative drama: thinking from within. In Unlocking Creativity (pp. 55-67). Routledge.
  • Makas, F. S. (2017). Yaratıcı drama yönteminin dördüncü sınıf matematik dersinde başarı, tutum ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi (Doctoral dissertation, Bursa Uludag University (Turkey)).
  • MEB. (2023). 3. sınıf çalışma fasikülleri. https://odsgm.meb.gov.tr/www/3-sinif-calisma-fasikulleri/icerik/756
  • Özsoy, N. (2003). İlköğretim matematik derslerinde yaratıcı drama yönteminin kullanılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(2), 112-119.
  • Özsoy, N. (2010). Matematik öğretiminde alternatif etkinlikler ''Yaratıcı drama uygulamaları''. Adnan Menderes Üniversitesi Yayınları.
  • Özsoy, N., Özyer, S., Akdeniz, N., & Ayşenur Alkoç. (2017). An Example of prepared-planned creative drama ın second grade mathematics. Education. 3(8), 516-529. https://doi.org/10.5281/zenodo.841806
  • San, İ. (2021). Yaratıcı drama ve müze. Yeni İnsan Yayınevi.
  • Savelsbergh, E. R., Prins, G. T., Rietbergen, C., Fechner, S., Vaessen, B. E., Draijer, J. M., & Bakker, A. (2016). Effects of innovative science and mathematics teaching on student attitudes and achievement: A meta-analytic study. Educational Research Review, 19, 158-172.
  • Sternberg, R. J., & Ben-Zeev, T. (Eds.). (1996). The nature of mathematical thinking. Routledge.
  • Tall, D., & Razali, M. R. (1993). Diagnosing students’ difficulties ın learning mathematics. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 24(2), 209-222. https://doi.org/10.1080/0020739930240206
  • Tatar, E., & Dikici, R. (2008). Matematik eğitiminde öğrenme Güçlükleri/Learning difficulties in mathematics education. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 183-193.
  • Thompson, I. (2000). Teaching place value in the uk: Time for a reappraisal? Educational Review, 52(3), 291-298. https://doi.org/10.1080/713664046
  • Yetkin, E. (2003). Student difficulties in learning elementary mathematics. ERIC Digest.
  • Yılmaz, E., Yeşilyurt, M., & Şanlı, C. (2018). “Belirli bir kurala göre artan veya azalan sayı örüntüleri oluşturur ve kuralını açıklar.” Matematik kazanımı ve “başkalarının haklarına saygı gösterme” değerini yaratıcı drama ile öğrenen öğrencilerin görüşleri. 5.Yıldız Sosyal Bilimler Kongresi.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Matematik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hakan Ulum 0000-0002-1398-6935

Ömer Sağlam

Aleyna Koç

Yayımlanma Tarihi 4 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 7 Şubat 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ulum, H., Sağlam, Ö., & Koç, A. (2024). Matematik Öğrenme Güçlüğü Yaşayan Bir İlkokul Öğrencisinin Basamak Değeri Kavrayışının Yaratıcı Drama ile Geliştirilmesi: Eylem Araştırması. Fen Matematik Girişimcilik Ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 7(2), 111-128.