Amaç: Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği’nin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin değerlendirilmesidir.
Yöntem: Metodolojik çalışma, Aralık 2014-Ocak 2015 tarihlerinde bir üniversite hastanesinde kurum etik izni alınarak yürü- tüldü. Yatarak tedavi gören gönüllü 18 yaş üstü 250 hasta seçildi. Ölçeğin çeviri-geri çevirisi yapılarak dil geçerliği için uzman görüşleri ile kapsam geçerliği sağlandı. Ölçeğin güvenirliği Cronbach Alpha değeri, test-retest güvenirliği, madde toplam korelasyonu ile geçerliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri ile değerlendirildi.
Bulgular: Ölçeğin zamana göre değişmezliği için korelasyon değeri, r= .74, p≤ .05 bulundu. Madde toplam puan korelasyon değerleri .20 ile .72 arasında (p = .01), Cronbach Alfa değeri .92, alt boyutların Alfa değerleri de .62 ile .79 arasında saptandı. Alt boyutların puanları ile toplam ölçek puanları arasında güvenirlik katsayıları .74 ile .91 arasında ve tüm maddeler için anlamlı (p<.01) bulundu. Toplam ölçek puanı ortalaması 90.30 ±12.35 ve alt ölçeklerin puan ortalamaları 18.64 ± 3.17 ile 30.08 ± 4.65 saptandı. Açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonuçlarına göre ölçek özgün forma benzer 25 madde içeren dört faktör altında değerlendirildi.
Sonuç: Sağlık Okuryazarlığı Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir bir araç olduğu saptandı.
Anahtar Kelimeler: Sağlık okuryazarlığı, güvenirlik, geçerlik.
Aim: The aim of this research is to investigate the reliability and the validity of the Turkish form of Health Literacy Scale.
Method: Research was carried out between December 2014 and January 2015 in a University Medical Faculty Hospital. Written permission from the hospital ethics commitee and from the patients were obtained . Study consisted of 250 voluntary patients over 18 years old. Content validity index, Cronbach alpha, test-retest reliability, item total item correlation, confirmatory and principal factor analysis were used to evaluate the reliability and the validity.
Results: Test-retest reliability coefficient was r= .74, p≤ .05. Alpha coefficients for the scale was 0.92 and 0.62 - 0.79 for the subscales. Item-total correlations were between .20 and .72 (p = .05). Correlations between the scale and the subscales were 0.74 - 0.91(p<0.01). Test-retest reliability coefficient was found r= .74. Mean score of the scale was 90.30±12.35 and for the subscales were between18.64 ± 3.17 and 30.08 ± 4.65. Factor analysis yielded a scale with four subscales covering 25 items.
Conclusion: Turkish version of Health Literacy Scale was found a reliable and valid tool to measure health literacy among the Turkish population.
Keywords: Health literacy, reliabilit, validity.
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 25 Sayı: 2 |