DOI: 10.26650/FNJN404701
Amaç: Bu araştırma, hemşirelik
öğrencilerinin empati ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek
amacı ile planlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türde
gerçekleştirilen araştırmanın evrenini bir Hemşirelik Fakültesi’nde 2016-2017
eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 1294 öğrenci; örneklemini ise; tabakalı
rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen 290 hemşirelik öğrencisi oluşturdu.
Veriler, “Yapılandırılmış Soru Formu”, “Empatik Beceri Ölçeği B-Formu” ve
“Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu” kullanılarak toplandı.
Araştırmanın yürütüleceği fakülteden yazılı izin ve Etik Kurul’dan etik onay
sağlandı. Veri analizi, SPSS 21.00 programında, tanımlayıcı ve önemlilik
analizi kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %84.1’i kız, yaş
ortalaması 20.28±1.47 yıldır. Empatik Beceri Ölçeği B-Formu puan ortalaması
143.86±23.93; Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu alt boyutları puan
ortalamaları ise tükenmede 15.11±4,69, duyarsızlaşmada 9.34±3.62, yetkinlikte
ise 12.78±2.67 olduğu saptandı. Öğrencilerin Empatik Beceri Ölçeği puanı ile
Maslach Tükenmişlik Envanteri Duyarsızlaşma alt boyutu puanları arasında istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde negatif bir ilişki bulunmaktadır (p<0.05).
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin
tükenmişlik ve empati becerilerinin orta düzeyde olduğu ve bazı
sosyo-demografik özelliklerin empati ve tükenmişlik düzeylerini etkilediği
belirlendi.
Cite this article as: Turan, N., Kaya, H.,
Özsaban, A., Özdemir-Aydın, G., Özçelik, K. ve Güneş, E. (2019). Investigation
of the relationship between empathy and burnout levels of nursing students. FNJN
Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(2), 119-132.
Empati tükenmişlik hemşirelik eğitimi hemşirelik öğrencileri
DOI: 10.26650/FNJN404701
Aim: This research was designed to
determine the relationship between empathy and burnout levels of nursing
students.
Method: The population of this descriptive and
cross-sectional research consisted of 1294 students studying at a Nursing
Faculty in the 2016-2017 academic year and the sampling consisted of 290
nursing students who were selected by the stratified random sampling method.
Data were collected using the “Structured Question Form”, the “Empathic Skill
Scale B-Form” and the “Maslach Burnout Inventory-Student Form”. Written
permission and ethical approval were obtained from the faculty where the
research would be conducted. Data analysis was performed using the descriptive
and significance analysis in the SPSS 21.00 program.
Results: 84.1% of the students were female,
and the average age was 20.28±1.47. It was determined that the mean score of
the Empathic Skill Scale B-Form was 143.86±23.93, and that the mean scores of
the sub-dimensions of the Maslach Burnout Inventory-Student Form were
15.11±4,69 in burnout, 9.34±3.62 in depersonalization, and 12.78±2.67 in
competency. There is a statistically significant relationship between the
Empathic Skill Scale score of nursing students and the Depersonalization
sub-dimension score of the Maslach Burnout Inventory (p<0.05).
Conclusion: It was determined that the
burnout and empathy skills of nursing students were at a moderate level and
that some socio-demographic characteristics affected their empathy and burnout
levels.
Cite this article as: Turan, N., Kaya, H.,
Özsaban, A., Özdemir-Aydın, G., Özçelik, K. ve Güneş, E. (2019). Investigation
of the relationship between empathy and burnout levels of nursing students. FNJN
Florence Nightingale Journal of Nursing, 27(2), 119-132.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 27 Sayı: 2 |