BibTex RIS Kaynak Göster

Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri

Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 2, 56 - 62, 11.10.2010

Öz

Amaç: Bu çalışma, ergenlerin aile işlevi algılarına göre uyum düzeylerini belirlemek amacıyla tanımlayıcı ve karşılaştırmalı olarak
yapıldı.
Yöntem: Çalışmanın evreni 385 öğrenciden, örneklemi ise, çalışmaya katılmayı kabul eden 275 lise öğrencisinden oluştu. Veriler,
Demografik Bilgi Formu, Hacettepe Kişilik Envanteri ve Aile Değerlendirme Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Veriler, ortalama, Standart
sapma, Pearson korelasyon testi, Student t-testi kullanılarak %95’lik güven aralığında, anlamlılık p < 0.05 düzeyinde değerlendirildi.
Bulgular: Öğrencilerin Genel Uyum puanı 100.29 ± 18.67 olup %16’sının uyum düzeyi düşük, %84’ünün ise düşük değildir. Öğrencilerin
Hacettepe Kişilik Envanteri ve Aile Değerlendirme Ölçeği alt grup puanları arasında negatif yönde bir ilişki vardır. Hacettepe Kişilik
Envanteri puanı azaldıkça (uyum düştükçe), Aile Değerlendirme Ölçeği puanları artmakta ve öğrenciler aile işlevlerini “sağlıksızlık”
yönünde algılamaktadırlar.
Sonuç: Çalışmada, ailenin ergenler tarafından sağlıksız olarak algılanmasının uyum düzeyini azalttığı bulundu. Sosyal uyum
üzerindeki çalışmalar, ailenin çocuk üzerindeki etkilerinin son derece önemli olduğunu kanıtlamıştır. Bu nedenle koruyucu ruh sağlığı
çalışmalarında ergen ele alınmalı ve sağlık bakım çalışanları özellikle de hemşireler, aile ile ergen arasındaki iletişime yönelik yakla-
şımlarda bulunmalıdır.

Kaynakça

  • Balcı, T. (1999). Yetiştirme yurdu ile ailesi yanında kalan öğrenci- lerin kişisel ve sosyal uyum düzeylerinin okul başarısına etkisi. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 3-9, 29-30.
  • Balcıoğlu, İ. (2001). Stres, gençlik, kentleşme, şiddet. Yeni Sympo- sium, 39(1): 49-56.
  • Bostan, S. (1993). 14-16 yaş ergenlerin uyum düzeylerinin ve ana- baba tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 9-14.
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği El Kitabı. Öz Güzeliş Matbaası, Ankara, 1-22.
  • Drotar, D. (1997). Relating parent and family functioning to the psychological adjustment of children with chronic health conditions: What have we learned? What do we need to know. Journal of Pediatric Psycology, 22(2): 149-165.
  • Gündüz, U. H. (2006). Uyum sorunları olan öğrencilerin anne-baba, öğretmen ve kendileri tarafından bu sorunun ele alınış biçiminin de- ğerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, İzmir, 63, 156-170.
  • Kılıç, G. B., Şener Ş. (2005). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozuk- luğu olan çocuklarda karşıt olma-karşıt gelme bozukluğu/ davranış bozukluğu eş hastalanımında aile işlevleri ve psikososyal değişkenlerin karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi, 16(1): 1-28.
  • Kulaksızoğlu, A. (2004). Ergenlik dönemi: Ailede çocuk eğitimi. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını. Ankara, 103-133.
  • Kumbasar, H., Bulut, I. (1997). Uyum bozukluğu tanısı konan üni- versite öğrencilerinin aile işlevlerini değerlendirme biçimleri. Yeni Symposium, 35(4): 126-131.
  • Özgüven İ. E. (1992). Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. İkinci Revizyon. Ankara, 1-62.
  • Palabıyıkoğlu, R., Azizoğlu, S., Özayar, H., Ercan, A. (1993). İntihar girişiminde bulunanların Aile İşlevlerinin Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 1(2): 62-67.
  • Stanley, J. C. (1991). Critique of socioemotional adjustment of adolescent girls enrolled in a residential acceleration program. Gifted-Child-Quarterly, 35 (2): 53-66.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş A., Bıyık N., Yemenici B. (2005). Üniversite öğrencilerinin aile işlevlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1): 229-262.
  • Yavuzer, H. (1998). Anne Baba ve Çocuk. 2. Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Yıl 2010, Cilt: 18 Sayı: 2, 56 - 62, 11.10.2010

Öz

Kaynakça

  • Balcı, T. (1999). Yetiştirme yurdu ile ailesi yanında kalan öğrenci- lerin kişisel ve sosyal uyum düzeylerinin okul başarısına etkisi. Ya- yınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun, 3-9, 29-30.
  • Balcıoğlu, İ. (2001). Stres, gençlik, kentleşme, şiddet. Yeni Sympo- sium, 39(1): 49-56.
  • Bostan, S. (1993). 14-16 yaş ergenlerin uyum düzeylerinin ve ana- baba tutumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 9-14.
  • Bulut, I. (1990). Aile Değerlendirme Ölçeği El Kitabı. Öz Güzeliş Matbaası, Ankara, 1-22.
  • Drotar, D. (1997). Relating parent and family functioning to the psychological adjustment of children with chronic health conditions: What have we learned? What do we need to know. Journal of Pediatric Psycology, 22(2): 149-165.
  • Gündüz, U. H. (2006). Uyum sorunları olan öğrencilerin anne-baba, öğretmen ve kendileri tarafından bu sorunun ele alınış biçiminin de- ğerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, İzmir, 63, 156-170.
  • Kılıç, G. B., Şener Ş. (2005). Dikkat eksikliği hiperaktivite bozuk- luğu olan çocuklarda karşıt olma-karşıt gelme bozukluğu/ davranış bozukluğu eş hastalanımında aile işlevleri ve psikososyal değişkenlerin karşılaştırılması. Türk Psikiyatri Dergisi, 16(1): 1-28.
  • Kulaksızoğlu, A. (2004). Ergenlik dönemi: Ailede çocuk eğitimi. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını. Ankara, 103-133.
  • Kumbasar, H., Bulut, I. (1997). Uyum bozukluğu tanısı konan üni- versite öğrencilerinin aile işlevlerini değerlendirme biçimleri. Yeni Symposium, 35(4): 126-131.
  • Özgüven İ. E. (1992). Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. İkinci Revizyon. Ankara, 1-62.
  • Palabıyıkoğlu, R., Azizoğlu, S., Özayar, H., Ercan, A. (1993). İntihar girişiminde bulunanların Aile İşlevlerinin Değerlendirilmesi. Kriz Dergisi, 1(2): 62-67.
  • Stanley, J. C. (1991). Critique of socioemotional adjustment of adolescent girls enrolled in a residential acceleration program. Gifted-Child-Quarterly, 35 (2): 53-66.
  • Türküm, A. S., Kızıltaş A., Bıyık N., Yemenici B. (2005). Üniversite öğrencilerinin aile işlevlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1): 229-262.
  • Yavuzer, H. (1998). Anne Baba ve Çocuk. 2. Basım. Remzi Kitabevi, İstanbul.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Derya Kalyencioğlu Bu kişi benim

Yasemin Kutlu

Yayımlanma Tarihi 11 Ekim 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kalyencioğlu, D., & Kutlu, Y. (2010). Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 18(2), 56-62.
AMA Kalyencioğlu D, Kutlu Y. Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. Ekim 2010;18(2):56-62.
Chicago Kalyencioğlu, Derya, ve Yasemin Kutlu. “Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 18, sy. 2 (Ekim 2010): 56-62.
EndNote Kalyencioğlu D, Kutlu Y (01 Ekim 2010) Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing 18 2 56–62.
IEEE D. Kalyencioğlu ve Y. Kutlu, “Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 18, sy. 2, ss. 56–62, 2010.
ISNAD Kalyencioğlu, Derya - Kutlu, Yasemin. “Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 18/2 (Ekim 2010), 56-62.
JAMA Kalyencioğlu D, Kutlu Y. Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18:56–62.
MLA Kalyencioğlu, Derya ve Yasemin Kutlu. “Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 18, sy. 2, 2010, ss. 56-62.
Vancouver Kalyencioğlu D, Kutlu Y. Ergenlerin Aile İşlevi Algılarına Göre Uyum Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18(2):56-62.