Amaç: Çalışma, lise öğrencilerinin Hepatit B hastalığı ve hastalıktan korunmaya yönelik farkındalık durumunu belirlemek
amacı ile tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi.
Yöntem: Araştırma verileri, İstanbul’daki liselerden rastgele yöntemle belirlenen yedi lisenin son sınıfında öğrenim gören
1726 öğrenciden soru formu ile elde edildi. Soru formu; demografik özelliklere ilişkin sorular dışında, hastalığın bulaşma
yolları, korunma – tedavi ve risk altındaki grupların belirlenmesine ilişkin toplam 40 sorudan oluşmakta idi. 40 soru 100
puan üzerinden değerlendirildi. Soru formunun doldurulmasından sonra öğrencilere konu ile ilgili broşür dağıtıldı. İstatistiksel
değerlendirmede yüzdelik, ki-kare, student t-testi ve One-way ANOVA testi kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 17.2 ± 0.7 yıl olup, %53.9’u kız, %46.1’i erkek idi. Öğrencilerin %33.9’unun daha
önceden hepatit B hakkında bilgi aldığı, %18.6’sının hastalığı doğru tanımladığı saptandı. Öğrencilerin çoğunluğu hastalığın;
kan nakli, enjektörlerin tekrar kullanımı ve cinsel ilişki ile bulaştığını, hastalıktan korunmada; aşının, prezervatif
kullanımının ve tek eşliliğinin önemli olduğunu, hastalığa yakalanma açısından; sık kan alanların, damar içi uyuşturucu
kullananların ve sık eş değiştirenlerin risk altında olduklarını belirttikleri saptandı. Öğrencilerin hastalık hakkındaki bilgi
puan ortalaması 100 üzerinden 38.44 ± 20.65 puan idi.
Sonuç: Öğrencilerin Hepatit B hastalığı ve hastalıktan korunmaya ilişkin farkındalık düzeylerinin yeterli olmadığı saptandı.
Bilgi eksikliğinin giderilmesi için okul sağlığı programı kapsamında konuya ilişkin planlı eğitimler yapılması önerilebilir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Nisan 2011 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 1 |