Amaç: Hemşirelik öğrencilerinin, öncelikle kendi sağlıklarını geliştirmeleri kapsamında, konstipasyon sorunlarının farkına
varmaları ve çözüm bulmaları gerekmektedir. Bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin konstipasyon sorunlarını ve bu
sorunları etkileyen etmenleri incelemek amacı ile yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel türde planlanan araştırmanın evrenini, bir hemşirelik yüksekokulunun toplam 525 öğrencisi oluşturdu. Bu evren arasından 315 öğrenci, rastgele örnekleme yöntemi ile örnekleme alındı. Araştırmaya başlamadan
önce kurumdan yazılı, öğrencilerden sözlü bilgilendirilmiş onam alındı. Veri toplama aracı olarak Öğrenci Tanıtım
Formu, Konstipasyon Ciddiyet Ölçeği ve Konstipasyon Yaşam Kalitesi Ölçeği kullanıldı. Verilerin analizinde, sayı ve yüzdelik
hesapları, aritmetik ortalama, Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis, Spearman’s rho Korelasyon testleri kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin %78.4’ünün kız, yaş ortalamasının 21.10 (SS=1.98), Konstipasyon Ciddiyet Ölçeği toplam puan
ortalamasının 26.01 (SS=13.74), alt boyutları puan ortalamalarının ise Dışkı Tıkanıklığında 13.70 (SS=6.45), Kalın Bağırsak Tembelliğinde 10.07 (SS=6.60), Ağrıda 2.23 (SS=3.05); Konstipasyon Yaşam Kalitesi Ölçeği toplam puan ortalamasının
61.70 (SS=20.82), alt boyutları puan ortalamalarının ise Endişe/Kaygıda 22.79 (SS=10.37), Fiziksel Rahatsızlıkta
8.10 (SS=3.71), Psikososyal Rahatsızlıkta 16.03 (SS=6.87), Memnuniyette 14.78 (SS=4.57) olduğu görüldü. Öğrencilerin
cinsiyeti, medeni durumu, sınıfı, yaşamının önemli bir bölümünü geçirdiği Türkiye Bölgesi, posalı/lifli gıdaları tüketme
durumu, günlük aldığı sıvı miktarı ve yaşam tarzı değişkenlerine göre Konstipasyon Ciddiyet Ölçeği veya Konstipasyon
Yaşam Kalitesi Ölçeği puanları arasında istatistiksel anlamlılık taşıyan farkların olduğu belirlendi.
Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinde konstipasyon ve bu sorunu etkileyen etmenler söz konusudur. Hemşire adaylarında
konstipasyona yönelik farkındalık oluşturulmalı ve bu sorun ile baş etmeye yönelik sağlık davranışları kazandırılmalıdır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | ARAŞTIRMA YAZILARI |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2011 Cilt: 19 Sayı: 3 |