Amaç: Bu çalışma Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin ve etkileyen
faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini Şubat- Mart 2009 tarihleri arasında Amasya Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik
bölümünde okuyan 158 öğrenci oluşturmuştur. Veriler kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimleri
Ölçeği kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalaması 247.81 ± 23.78 olarak bulunmuştur. Ölçek alt boyutları
arasında puan ortalaması en yüksek olan 48.77±5.08 ile analitik düşünme olmuştur.
Sonuç: Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyinin orta seviyede olduğu belirlenmiştir.
Adams, M. H., Stover, L. M., Whitlow, J. F. (1999 a). A longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students’ critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38(3): 139.
Adams, B. (1999 b). Nursing education for critical thinking: An integrative review. Journal of Nursing Education, 38(3): 111-119.
Bulut, S., Ertem, G., Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 27-38.
Çam, O., Nehir, S. (2009). Hemşirelik ve hemşirelik araştırmaları açısından eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 20- 24 Ekim, Sivas.
Çınar, N., Akduran, F., Aşkın, M., Altınkaynak, S. ( 2012). Nursing students’ level of critical thinking and factors influencing critical thinking. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(1): 8-14.
Demirel, Ö. (1999). Kurumdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Yayıncılık, Ankara, 226.
Dirimeşe, E. (2006). Hemşirelerin ve öğrenci hemşirelerin eleştirel dü- şünme eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 54-60.
Giancarlo, C. A., Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking disposition among undergraduate students. The Journal of General Education, 50(1): 29–55.
Güneş, N., Kocaman, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, 4-5 Haziran, İzmir.
Güven, M., Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
Ip, W. Y. ve ark. (2000). Dispositions toward critical thinking: A study of Chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 32(1): 84-90.
Karabacak, Ü., Şenturan, L., Fırat, H., Alpar, Ş. E. (2009). Lisansüstü eğitim alan hemşirelerde eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Alter Yayıncılık, Sivas, 122.
Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 48-97.
Kökdemir, D., (2003). Eleştirel düşünme. Eleştirel-yaratıcı düşünme laboratuarı, http://www.elyadal.org/ed/index.htm (24.02.2011) Martin, S. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5): 244-247.
Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3): 1-17.
Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1): 15-25.
Profetto- Mc Grath. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6): 566-577.
Sevil, U., Ertem, G., Buket, S. (2005). Ege Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. 3. Uluslararası 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, İzmir, 131.
Şenturan, L., Alpar, Ş. E. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 22-30.
Tiwari, A., Avery, A., Lai, P. (2003) Critical thinking disposition of Hong Kong Chinese and Australian nursing students. Journal of Advanced Nursing, 44(3): 298–307.
Tümkaya, S., Aybek, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2): 387-402.
Uçan, Ö.,Taşçı, S., Ovayolu, N. (2008). Eleştirel düşünme ve hem- şirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7): 17-27.
Wangensteen, S., Johansson, I. S., Bjorkstrom, M. E., Nordstrom, G. (2010). Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing, 66(10): 2170–2181.
Zaybak, A., Khorsid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2): 137-146.
Adams, M. H., Stover, L. M., Whitlow, J. F. (1999 a). A longitudinal evaluation of baccalaureate nursing students’ critical thinking abilities. Journal of Nursing Education, 38(3): 139.
Adams, B. (1999 b). Nursing education for critical thinking: An integrative review. Journal of Nursing Education, 38(3): 111-119.
Bulut, S., Ertem, G., Sevil, Ü. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2(2): 27-38.
Çam, O., Nehir, S. (2009). Hemşirelik ve hemşirelik araştırmaları açısından eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 20- 24 Ekim, Sivas.
Çınar, N., Akduran, F., Aşkın, M., Altınkaynak, S. ( 2012). Nursing students’ level of critical thinking and factors influencing critical thinking. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, 4(1): 8-14.
Demirel, Ö. (1999). Kurumdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Pegem Yayıncılık, Ankara, 226.
Dirimeşe, E. (2006). Hemşirelerin ve öğrenci hemşirelerin eleştirel dü- şünme eğilimlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İzmir, 54-60.
Giancarlo, C. A., Facione, P. A. (2001). A look across four years at the disposition toward critical thinking disposition among undergraduate students. The Journal of General Education, 50(1): 29–55.
Güneş, N., Kocaman, G. (2005). Hemşirelik öğrencilerinde kontrol odağı ve eleştirel düşünme becerisinin akademik başarıya olan etkisinin incelenmesi. II. Aktif Eğitim Kurultayı, 4-5 Haziran, İzmir.
Güven, M., Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9 Temmuz 2004, Malatya.
Ip, W. Y. ve ark. (2000). Dispositions toward critical thinking: A study of Chinese undergraduate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 32(1): 84-90.
Karabacak, Ü., Şenturan, L., Fırat, H., Alpar, Ş. E. (2009). Lisansüstü eğitim alan hemşirelerde eleştirel düşünme. 12. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, Alter Yayıncılık, Sivas, 122.
Kaya, H. (1997). Üniversite öğrencilerinde eleştirel akıl yürütme gücü. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, 48-97.
Kökdemir, D., (2003). Eleştirel düşünme. Eleştirel-yaratıcı düşünme laboratuarı, http://www.elyadal.org/ed/index.htm (24.02.2011) Martin, S. (2002). The theory of critical thinking of nursing. Nursing Education Perspectives, 23(5): 244-247.
Özdemir, S. M. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3): 1-17.
Öztürk, N., Ulusoy, H. (2008). Lisans ve yüksek lisans hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeyleri ve eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 1(1): 15-25.
Profetto- Mc Grath. (2003). The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. Journal of Advanced Nursing, 43(6): 566-577.
Sevil, U., Ertem, G., Buket, S. (2005). Ege Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. 3. Uluslararası 10. Ulusal Hemşirelik Kongresi Kitabı, İzmir, 131.
Şenturan, L., Alpar, Ş. E. (2008). Hemşirelik öğrencilerinde eleştirel düşünme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(1): 22-30.
Tiwari, A., Avery, A., Lai, P. (2003) Critical thinking disposition of Hong Kong Chinese and Australian nursing students. Journal of Advanced Nursing, 44(3): 298–307.
Tümkaya, S., Aybek, B. (2008). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2): 387-402.
Uçan, Ö.,Taşçı, S., Ovayolu, N. (2008). Eleştirel düşünme ve hem- şirelik. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 3(7): 17-27.
Wangensteen, S., Johansson, I. S., Bjorkstrom, M. E., Nordstrom, G. (2010). Critical thinking dispositions among newly graduated nurses. Journal of Advanced Nursing, 66(10): 2170–2181.
Zaybak, A., Khorsid, L. (2006). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerinin incelenmesi. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 22(2): 137-146.
Bingöl, G., Görgen, Ö., & Özdelikara, A. (2013). Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(3), 219-226.
AMA
Bingöl G, Görgen Ö, Özdelikara A. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing. Ocak 2013;20(3):219-226.
Chicago
Bingöl, Gülay, Öznur Görgen, ve Afitap Özdelikara. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20, sy. 3 (Ocak 2013): 219-26.
EndNote
Bingöl G, Görgen Ö, Özdelikara A (01 Ocak 2013) Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing 20 3 219–226.
IEEE
G. Bingöl, Ö. Görgen, ve A. Özdelikara, “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 3, ss. 219–226, 2013.
ISNAD
Bingöl, Gülay vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20/3 (Ocak 2013), 219-226.
JAMA
Bingöl G, Görgen Ö, Özdelikara A. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013;20:219–226.
MLA
Bingöl, Gülay vd. “Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 3, 2013, ss. 219-26.
Vancouver
Bingöl G, Görgen Ö, Özdelikara A. Hemşirelik Öğrencilerinin Eleştirel Düşünme Eğilimleri ve Bunu Etkileyen Faktörler. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013;20(3):219-26.