BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri

Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 184 - 192, 07.01.2013

Öz

Amaç: Bu çalışma, entegre eğitim programından yeni mezun ve henüz çalışmaya başlamamış olan hemşirelerin aldıkları
okul eğitimine ilişkin düşünceleri ve profesyonel kimliklerinin gelişim düzeylerini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan çalışma, entegre eğitim programı uygulayan bir Hemşirelik Bölümü’nden yeni mezun
olan 82 hemşire ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada “Kişisel Bilgi Formu” ve “Hemşirelerde Profesyonel Benlik Kavramı
Ölçeği (HPBKÖ)” kullanılmıştır.
Bulgular: Yeni mezun hemşirelerin %61’i bu okulda eğitim görmekten memnun olduğunu, %84.1’i okul eğitiminin kendilerini
mesleğe hazırlamakta yeterli olduğunu belirtmiştir. Hemşirelerin hemen hepsi (%86.6) okul eğitiminin mesleğe bakış
açısını olumlu etkilediğini ve okuldaki derslerin mesleki bilinç kazandırmada etkili (%96.3) olduğunu düşünmektedirler.
Ayrıca hemşirelerin HPBKÖ genel puan ve alt boyut puan ortalamalarının, olumlu yönde ortalamanın üstünde olduğu belirlenmiştir.
Okul eğitiminden memnun olan, okul eğitimi mesleğe bakış açımızı olumlu etkiledi diyen hemşirelerin HPBKÖ
genel puan ortalamaları anlamlı derecede yüksek saptanmıştır (p < 0.01). Okul eğitiminin kendilerini mesleğe hazırladığını
belirtenlerin HPBKÖ puanları daha yüksek saptanmıştır.
Sonuç: Entegre eğitim uygulayan bir hemşirelik lisans programından yeni mezun olan hemşirelerin aldıkları okul eğitimine
ilişkin düşünceleri genel olarak olumludur. Yanı sıra entegre eğitim programından yeni mezun olan hemşirelerin
profesyonel kimliklerinin olumlu yönde ve ileri düzeyde geliştiği söylenebilir. Okul eğitimini olumlu olarak algılayan
hemşirelerin profesyonel kimlik gelişimleri de olumlu olmuştur

Kaynakça

  • Arthur, D., Thorne, S. (1998). Professional self-concept of nurses:
  • A comparative study of four strata of nursing students in a Canadi- an University. Nurse Education Today,18: 380-388. Atalay, M. (1997). Hemşirelik eğitiminin hizmetlerinin niteliğine olan etkisi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu. Kıbrıs, 9-10.
  • Branch, S. (2007). Who will I be when I leave university- the de- velopment of professional identity, http://www.tedi.uq.edu.au (02.08.2007)
  • Buldukoğlu, K., Kantek, F., Öncel, S. (2004). Eğitimi değerlen- dirme ve iyileştirme çalışmaları: Antalya Sağlık Yüksekokulu ilk üç dönem mezunlarının görüşleri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2: 16.
  • Carperter, J. (1995). Doctors and nurses: Stereotypes and stereoty- pe change in interprofessional education. Journal of Interprofessi- onal Care, 9: 151-161.
  • Cook, T. H., Gilmer, M. J., Bess, C. J. (2003). Beginning students’ definitions of nursing: An inductive frame work of professional idenity. Journal of Nursing Education, 42(7): 311-317.
  • Costello, C. Y. (2004). Changing clothes: Gender inequality and professional socialization. National Women’s Studies Association Journal, 16(2): 138-155.
  • Deppoliti, D. (2008). Exploration how new registered nurses cons- truct professional identity in hospital settings. The Journal of Con- tinuing Education in Nursing, 39(6): 255-262.
  • Domino, E. (2005). Nurses are what nurses do-are you where you want to be? Association of Operating Room Nurses. AORN Jour- nal, 81(1): 187-198.
  • Erkal, S., Yalçın, S. (2003). Öğrenciler neden hemşireliği seçer?
  • II. Uluslararası- IX. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, 637-640. Fagermoen, S. (1997). Professional İdentity: Values embedded in me- aningful nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 25: 434-441.
  • Fletcher, K. (2007). Image: Changing how women nurses think about themselves. Literature review. JAN, 207-215.
  • Gray, M., Smith, L. N. (1999). The Professional socialization of diploma of higher education in nursing students (Project 2000): A longitudinal qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 29(3): 647.
  • Gregg, M. F., Magilvy, J. K. (2001). Professional identity of Japanese nurses: Bonding into nursing. Nursing&Health Sciences, 3(1): 47-55.
  • Heung, Y. Y. J., Frances Wonng, K. Y., Enid Kwong, W. Y., Tany To, S. S., Daniel Wong, H. C. (2005). Severe acute respiratory syndrome outbreak promotes a strong sense of professional iden- tity among nursing students. Nurse Education Today, 25: 112-118.
  • Kanongkid, S. (1999). Professional nurse image as perceived by nursing students, http://www.nursinglibrary.org/Portal/main. aspx?pageid=4024&sid=20423. (04.11.2010).
  • Karadakovan, A. (1996). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu öğrencilerinin eğitimin başlangıcında ve mezuniyetten önce meslek seçimi beklentileri ve çalışmak istedikleri alanla ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Türk Hemşireliğinde Yüksek Öğrenimin
  • Yılı Sempozyumu Bildiri Kitabı, İzmir, 301-308. Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: Hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2): 10-20.
  • Lightstone, E. (1996). Professional self- concept of medical- surgical hospital nurses: A conceptual analysis. Master of Thesis,
  • Graduate Department of Nursing Science University of Toronto. Norman, L., Buerhaus, P. I., Donelan, K., McCloskey, B., Dittus, R. (2005). Nursing students assess nursing education. Journal of
  • Professional Nursing, 21(3): 150-158. Özsoy, S. A., Uysal, A., Bayık, A., Erefe, İ. (1999). Hemşire öğ- rencilerin mesleğe ilişkin görüşlerinin ileriye dönük incelenmesi.
  • VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Erzurum, 345-350. Park, J. R., Chapple, M., Wharrad, H., Bradley, S. (2007). Early nur- sing career experience for 1994-2000 graduates from the University of Nottingham. Journal of Nursing Management, 15(4): 414-23.
  • Sarman, L., Freitas, L., Rapps, J., Riegel, B. (1992). The relations- hip of education to critical thinking ability and values among nur- ses: Socialization into professional nursing. Journal of Professional Nursing, 8(1): 26-32.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Bircan, H. (2011). Klinik hemşire- leri için profesyonel benlik kavramı ölçeği (HPBKÖ): Geliştiril- mesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 3:1, 16-28.
  • Sharbaugh, S. M. (2009). Relationships among nurses’ professio- nal identity, career satisfaction, occupational commitment, and in- tent to stay. Widener University School of Nursing, 166, http://pro- quest.umi.com/pqdlink?Ver=1&Exp=09-28 2016&FMT=7&DID=
  • &RQT=309&attempt=1&cfc=1 (30.09.2011).
  • Shinyashiki, G. T., Mendes, I. A. C., Trevizan, M. A., Day, R. A. (2006). Professional socialization: Students becoming nurses. Rev
  • Latino-am Enfermagem, 14(4): 601-607. Siebens, K. ve ark. (2006). The Professional self-image of nurses in
  • Belgian hospitals: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 43: 71-82. Spouse, J. (2000). An impossible dream? Images of nursing held by pre-registration students and their effect on sustaining motivation to become nurses. Journal of Advanced Nursing, 32(3): 730-739.
  • Strasen, L. (1992). The Image of Professional Nursing: Strategies for Action. J.B. Lippincott Company, London, 61-63.
  • Tüfekci, F. G., Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Atatürk Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,12 (1): 31-37.
  • Ülker, S., Kocaman, G., Özkan, Ö. (2006). 12 Mayıs 2006 Dünya
  • Hemşireler Günü \”Özel Baskı\”: Hemşirelik ve Türk Hemşireliği Birliği kanun tasarısı; Türkiye de hemşirelik eğitim sorunları; 1980 sonrası Türkiye’de sağlık politikaları, Ankara.
  • Ünlü, H. S., Özgür, G., Gümüş, A. B. (2008).Hemşirelik yükse- kokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1): 43-56.
  • Vliegher, K. ve ark. (2011). The professional self-image of registe- red home nurses in Flanders (Belgium): A cross-sectional question- naire survey. Applied Nursing Research, 24: 29–36.
  • Yanıkkerem, E., Altıparmak, S., Karadeniz, G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları: Manisa
  • Sağlık Yüksekokulu örneği. Hemşirelik Forumu Dergisi, 7(2): 60-67. Yiğit, R., Esenay, F. I., Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşire- lik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi,11(3): 1-12.
Yıl 2012, Cilt: 20 Sayı: 3, 184 - 192, 07.01.2013

Öz

Kaynakça

  • Arthur, D., Thorne, S. (1998). Professional self-concept of nurses:
  • A comparative study of four strata of nursing students in a Canadi- an University. Nurse Education Today,18: 380-388. Atalay, M. (1997). Hemşirelik eğitiminin hizmetlerinin niteliğine olan etkisi. IV. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu. Kıbrıs, 9-10.
  • Branch, S. (2007). Who will I be when I leave university- the de- velopment of professional identity, http://www.tedi.uq.edu.au (02.08.2007)
  • Buldukoğlu, K., Kantek, F., Öncel, S. (2004). Eğitimi değerlen- dirme ve iyileştirme çalışmaları: Antalya Sağlık Yüksekokulu ilk üç dönem mezunlarının görüşleri. Hemşirelik Forumu Dergisi, 2: 16.
  • Carperter, J. (1995). Doctors and nurses: Stereotypes and stereoty- pe change in interprofessional education. Journal of Interprofessi- onal Care, 9: 151-161.
  • Cook, T. H., Gilmer, M. J., Bess, C. J. (2003). Beginning students’ definitions of nursing: An inductive frame work of professional idenity. Journal of Nursing Education, 42(7): 311-317.
  • Costello, C. Y. (2004). Changing clothes: Gender inequality and professional socialization. National Women’s Studies Association Journal, 16(2): 138-155.
  • Deppoliti, D. (2008). Exploration how new registered nurses cons- truct professional identity in hospital settings. The Journal of Con- tinuing Education in Nursing, 39(6): 255-262.
  • Domino, E. (2005). Nurses are what nurses do-are you where you want to be? Association of Operating Room Nurses. AORN Jour- nal, 81(1): 187-198.
  • Erkal, S., Yalçın, S. (2003). Öğrenciler neden hemşireliği seçer?
  • II. Uluslararası- IX. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Antalya, 637-640. Fagermoen, S. (1997). Professional İdentity: Values embedded in me- aningful nursing practice. Journal of Advanced Nursing, 25: 434-441.
  • Fletcher, K. (2007). Image: Changing how women nurses think about themselves. Literature review. JAN, 207-215.
  • Gray, M., Smith, L. N. (1999). The Professional socialization of diploma of higher education in nursing students (Project 2000): A longitudinal qualitative study. Journal of Advanced Nursing, 29(3): 647.
  • Gregg, M. F., Magilvy, J. K. (2001). Professional identity of Japanese nurses: Bonding into nursing. Nursing&Health Sciences, 3(1): 47-55.
  • Heung, Y. Y. J., Frances Wonng, K. Y., Enid Kwong, W. Y., Tany To, S. S., Daniel Wong, H. C. (2005). Severe acute respiratory syndrome outbreak promotes a strong sense of professional iden- tity among nursing students. Nurse Education Today, 25: 112-118.
  • Kanongkid, S. (1999). Professional nurse image as perceived by nursing students, http://www.nursinglibrary.org/Portal/main. aspx?pageid=4024&sid=20423. (04.11.2010).
  • Karadakovan, A. (1996). Ege Üniversitesi Hemşirelik Yükseko- kulu öğrencilerinin eğitimin başlangıcında ve mezuniyetten önce meslek seçimi beklentileri ve çalışmak istedikleri alanla ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Türk Hemşireliğinde Yüksek Öğrenimin
  • Yılı Sempozyumu Bildiri Kitabı, İzmir, 301-308. Karaöz, S. (2002). Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sırasında mesleğe ilişkin algılarındaki değişimin incelenmesi: Hemşireliğe giriş dersinin bu değişimdeki rolü. C. Ü. Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 6(2): 10-20.
  • Lightstone, E. (1996). Professional self- concept of medical- surgical hospital nurses: A conceptual analysis. Master of Thesis,
  • Graduate Department of Nursing Science University of Toronto. Norman, L., Buerhaus, P. I., Donelan, K., McCloskey, B., Dittus, R. (2005). Nursing students assess nursing education. Journal of
  • Professional Nursing, 21(3): 150-158. Özsoy, S. A., Uysal, A., Bayık, A., Erefe, İ. (1999). Hemşire öğ- rencilerin mesleğe ilişkin görüşlerinin ileriye dönük incelenmesi.
  • VII. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Erzurum, 345-350. Park, J. R., Chapple, M., Wharrad, H., Bradley, S. (2007). Early nur- sing career experience for 1994-2000 graduates from the University of Nottingham. Journal of Nursing Management, 15(4): 414-23.
  • Sarman, L., Freitas, L., Rapps, J., Riegel, B. (1992). The relations- hip of education to critical thinking ability and values among nur- ses: Socialization into professional nursing. Journal of Professional Nursing, 8(1): 26-32.
  • Sabancıoğulları, S., Doğan, S., Bircan, H. (2011). Klinik hemşire- leri için profesyonel benlik kavramı ölçeği (HPBKÖ): Geliştiril- mesi, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci, 3:1, 16-28.
  • Sharbaugh, S. M. (2009). Relationships among nurses’ professio- nal identity, career satisfaction, occupational commitment, and in- tent to stay. Widener University School of Nursing, 166, http://pro- quest.umi.com/pqdlink?Ver=1&Exp=09-28 2016&FMT=7&DID=
  • &RQT=309&attempt=1&cfc=1 (30.09.2011).
  • Shinyashiki, G. T., Mendes, I. A. C., Trevizan, M. A., Day, R. A. (2006). Professional socialization: Students becoming nurses. Rev
  • Latino-am Enfermagem, 14(4): 601-607. Siebens, K. ve ark. (2006). The Professional self-image of nurses in
  • Belgian hospitals: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 43: 71-82. Spouse, J. (2000). An impossible dream? Images of nursing held by pre-registration students and their effect on sustaining motivation to become nurses. Journal of Advanced Nursing, 32(3): 730-739.
  • Strasen, L. (1992). The Image of Professional Nursing: Strategies for Action. J.B. Lippincott Company, London, 61-63.
  • Tüfekci, F. G., Yıldız, A. (2009). Öğrencilerin hemşireliği tercih etme gerekçeleri ve gelecekleri ile ilgili görüşleri. Atatürk Üniver- sitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,12 (1): 31-37.
  • Ülker, S., Kocaman, G., Özkan, Ö. (2006). 12 Mayıs 2006 Dünya
  • Hemşireler Günü \”Özel Baskı\”: Hemşirelik ve Türk Hemşireliği Birliği kanun tasarısı; Türkiye de hemşirelik eğitim sorunları; 1980 sonrası Türkiye’de sağlık politikaları, Ankara.
  • Ünlü, H. S., Özgür, G., Gümüş, A. B. (2008).Hemşirelik yükse- kokulundaki öğrencilerin hemşirelik mesleği ve eğitimi ile ilgili görüş ve beklentileri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksek Okulu Dergisi, 24(1): 43-56.
  • Vliegher, K. ve ark. (2011). The professional self-image of registe- red home nurses in Flanders (Belgium): A cross-sectional question- naire survey. Applied Nursing Research, 24: 29–36.
  • Yanıkkerem, E., Altıparmak, S., Karadeniz, G. (2004). Gençlerin meslek seçimini etkileyen faktörler ve benlik saygıları: Manisa
  • Sağlık Yüksekokulu örneği. Hemşirelik Forumu Dergisi, 7(2): 60-67. Yiğit, R., Esenay, F. I., Derebent, E. (2007). Türkiye’de hemşire- lik son sınıf öğrencilerinin profili. Cumhuriyet Üniversitesi HYO Dergisi,11(3): 1-12.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA YAZILARI
Yazarlar

Selma Sabancıoğulları

Selma Doğan

Yayımlanma Tarihi 7 Ocak 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sabancıoğulları, S., & Doğan, S. (2013). Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(3), 184-192.
AMA Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. Ocak 2013;20(3):184-192.
Chicago Sabancıoğulları, Selma, ve Selma Doğan. “Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek Ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri Ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20, sy. 3 (Ocak 2013): 184-92.
EndNote Sabancıoğulları S, Doğan S (01 Ocak 2013) Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing 20 3 184–192.
IEEE S. Sabancıoğulları ve S. Doğan, “Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 3, ss. 184–192, 2013.
ISNAD Sabancıoğulları, Selma - Doğan, Selma. “Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek Ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri Ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing 20/3 (Ocak 2013), 184-192.
JAMA Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013;20:184–192.
MLA Sabancıoğulları, Selma ve Selma Doğan. “Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek Ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri Ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 20, sy. 3, 2013, ss. 184-92.
Vancouver Sabancıoğulları S, Doğan S. Bir Entegre Eğitim Programından Yeni Mezun Olan Hemşirelerin Meslek ve Okul Eğitimine İlişkin Düşünceleri ve Profesyonel Kimlik Düzeyleri. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2013;20(3):184-92.