BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci

Yıl 2007, Cilt: 15 Sayı: 59, 100 - 106, 18.09.2014

Öz

Sağlık bakım sisteminde yaşanan değişimler ve gelişmeler, hemşireleri yeni rollere yönelterek işlevlerinde çağdaş bilgi ve uygulamaları temel almalarını, yaşam boyu eğitimi benimsemelerini ve sağlığın geliştirilmesi, sürdürülmesi ve yeniden kazanılmasına yönelik etkinliklerinde sağlık/hasta bireyin eğitimi rolünün öne çıkmasını zorunlu hale getirmiştir. Bu makalede, profesyonel hemşirenin temel rolleri arasında yer alan hasta eğitimine yönelik etkinliklerinin mevcut durumu saptanarak, hasta eğitimi ve hasta eğitimi sürecinin aşamaları üzerinde durulacaktır.

Kaynakça

  • Akçin, E. (2000) Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hem- şirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baykul, Y. (1999) Ülkemizde eğitimde ölçme ve değerlendir- me uygulamaları hakkında bazı düşünceler. 21.Yüzyılın Eşi- ğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu Bildiri Kita- bı, Ankara, 336-358.
  • Birol, L. (1997) Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İz- mir.
  • Birol, L., Akdemir, N., Bedük, T., Fesci, H., Şen, S., Yurt- sever, S. (1997) Hemşirelerin hasta eğitiminde karşılaştıkları güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2):65-70.
  • Bruccoliere, T. (2000) How To Make Patient Teaching Stick. Rn: Mantuale, 63(2):34-83.
  • Brunner, L., Suddart, D. (1985) Medical Surgical Nursing. 4 th Edition, Lippincott Company, Philadelphia, 28-34.
  • Cahill, M. (1989) Patient Teaching. Springhouse Corpora- tion, Springhouse, 15-32.
  • Canobbio, M.M. (1999) Mosby's Handbook of Patient Te- aching. Domelly Jons Company, New York, 23-25.
  • Copel, L.C. (2000) Health Education and Promotion. Brun- ner & Suddart's Textbook of Medical-Sugical Nursing. Ed: Smeltzer S C, Bare B. 9 th. Edition. Lippincott Company, Philadelphia, 40-50.
  • Dinçer, Ü. (2003) Diyabetli Hastalara Bakım Veren Hemşi- relerin Diyabet Eğitimi Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Earnest, V.V. (1989) Clinical Skills And Assesment . Tec- niques İn Nursing Practive . Scott Foresman And Com- pany, İllinois, 63-69.
  • Esen, A., Akyol, A., Ergün. Ş.F. (1997) Klinik hemşirelerin rollerinin etkinliği. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyu- mu Bildiri Kitabı, Çevik Matbaacılık, İstanbul, 405-409.
  • Ertok, B. (1997) Anjioplasti Olacak Hastalarda Anksiyete Dü- zeyi Üzerine Hasta Eğitiminin Etkisi ve Hemşirenin Rolü. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağ- lık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Haytural, H., Atalay, M. (1990) Hemşirelerin bağımlı-bağım- sız işlevlerinden en çok hangilerini yerine getirdiklerinin sap- tanması. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Ege Üniversitesi Yayınevi, İzmir, 568-575.
  • Jones, D., Dunbar, C., Jirovec, M. (1998) A Conceptual Approach Medical Surgical Nursing Mc Graw Hill Com- pany , Philadelphia, 33-45.
  • Kayış, A. (2003) Hemşirelerin hasta eğitimine verdikleri önem ve eğitim verirken karşılaştıkları güçlüklerin saptanma- sı. I. Uluslar arası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongre- si Bildiri Kitabı, Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 245- 248.
  • Kent, E. (1999) Improving outcomes through preoperative te- aching. Nursing Times, 95(1):54-59.
  • Loring, K. (1992) Patient Education. A Practical Appro- ach Mosby Company, St. Louis, 11-42.
  • Oğuz, S., Olgun, N. (1997) Bası yaralarının önlenmesinde hasta/aile eğitimi. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Çevik Matbaacılık, İstanbul, 398-400.
  • Potter, A.P., Perry, A.G. (1997) Fundamentals Of Nursing. Mosby Company, St Louis Baltimore, 303-323.
  • Patyk, M., Gaynor, S., Verdin, J.A. (2000) Patient education resource assesment: project management. Journal of Nursing Care Quality, 4(2):14-20.
  • Phipps, W.J., Cassmeyer, V.L., Sands, J.K., Helman, N. (2000) Medical Surgical Nursing. Mosby Company, St. Louis, 115-121.
  • Rankin, S.H., Stallings, K.D. (2001) Patient Education: Issu- es, Principles, Practices. J.B Lippincoot Company, Phişladelp- hia, 5-24.
  • Smith, C.M., Maurer, F.A. (1995) Community Health Nur- sing - Theory And Practice. W.B. Saunders Company, Philadelphia, 451-456.
  • Taşocak, G. (2003) Hasta Eğitimi. İstanbul, İstanbul Üniver- sitesi Basım ve Yayınevi, 3-93.
  • Taşocak, G., Kaya, H. (1998) Aile eğitimi. I. Ulusal Evde Bakım Kongresi Bildiri Kitabı, Marmara Üniversitesi Tek- nik Eğitim Fakültesi Matbaası, İstanbul, 239-242.
  • Thoma, G.B. (1994) Evoluation of a patient education prog- ram in a rural hospital. Nursing Management, 25(1):46-52.
  • Tosun, F., Bayık, A. (1998) Hemşirelerin sağlık eğitimi et- kinliklerini etkileyen etmenlerin incelenmesi. VI. Ulusal Hem- şirelik Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Bildiri Kitabı, Dam- la Matbaacılık, Ankara, 340-345.
  • Tuna, H.Y. (1997) AİDS Riski Taşıyan Madde Bağımlısı Hastalarda Sağlık Eğitiminin Etkinliği. Yayınlanmamış Yük- sek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensti- tüsü, İstanbul.
  • Tuncel, N., Şanlı, T., Berk, M. (1992) Halk Sağlığı Hemşi- reliği. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 1992.
  • Uptan, S. (2003) Klimakterik dönemdeki kadınların özbakım gücünün arttırılmasında hemşirenin rolü. I. Uluslar arası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, Öz- lem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 335-336.
  • Uzun, Ö. (2000) Ameliyat öncesi hasta eğitimi. Atatürk Üni- versitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):36-45.
  • ---------- (1995) Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. DSÖ Avrupa Bölgesi Ofisi , Ed . Ülker S.,Aydoğdu Ofset , Ankara.
Yıl 2007, Cilt: 15 Sayı: 59, 100 - 106, 18.09.2014

Öz

Kaynakça

  • Akçin, E. (2000) Yataklı Tedavi Kurumlarında Çalışan Hem- şirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Baykul, Y. (1999) Ülkemizde eğitimde ölçme ve değerlendir- me uygulamaları hakkında bazı düşünceler. 21.Yüzyılın Eşi- ğinde Türk Eğitim Sistemi Ulusal Sempozyumu Bildiri Kita- bı, Ankara, 336-358.
  • Birol, L. (1997) Hemşirelik Süreci. Etki Matbaacılık, İz- mir.
  • Birol, L., Akdemir, N., Bedük, T., Fesci, H., Şen, S., Yurt- sever, S. (1997) Hemşirelerin hasta eğitiminde karşılaştıkları güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(2):65-70.
  • Bruccoliere, T. (2000) How To Make Patient Teaching Stick. Rn: Mantuale, 63(2):34-83.
  • Brunner, L., Suddart, D. (1985) Medical Surgical Nursing. 4 th Edition, Lippincott Company, Philadelphia, 28-34.
  • Cahill, M. (1989) Patient Teaching. Springhouse Corpora- tion, Springhouse, 15-32.
  • Canobbio, M.M. (1999) Mosby's Handbook of Patient Te- aching. Domelly Jons Company, New York, 23-25.
  • Copel, L.C. (2000) Health Education and Promotion. Brun- ner & Suddart's Textbook of Medical-Sugical Nursing. Ed: Smeltzer S C, Bare B. 9 th. Edition. Lippincott Company, Philadelphia, 40-50.
  • Dinçer, Ü. (2003) Diyabetli Hastalara Bakım Veren Hemşi- relerin Diyabet Eğitimi Etkinlikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Earnest, V.V. (1989) Clinical Skills And Assesment . Tec- niques İn Nursing Practive . Scott Foresman And Com- pany, İllinois, 63-69.
  • Esen, A., Akyol, A., Ergün. Ş.F. (1997) Klinik hemşirelerin rollerinin etkinliği. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyu- mu Bildiri Kitabı, Çevik Matbaacılık, İstanbul, 405-409.
  • Ertok, B. (1997) Anjioplasti Olacak Hastalarda Anksiyete Dü- zeyi Üzerine Hasta Eğitiminin Etkisi ve Hemşirenin Rolü. Yayınlanmamış Yükseklisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağ- lık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Haytural, H., Atalay, M. (1990) Hemşirelerin bağımlı-bağım- sız işlevlerinden en çok hangilerini yerine getirdiklerinin sap- tanması. II. Ulusal Hemşirelik Kongresi Bildiri Kitabı, Ege Üniversitesi Yayınevi, İzmir, 568-575.
  • Jones, D., Dunbar, C., Jirovec, M. (1998) A Conceptual Approach Medical Surgical Nursing Mc Graw Hill Com- pany , Philadelphia, 33-45.
  • Kayış, A. (2003) Hemşirelerin hasta eğitimine verdikleri önem ve eğitim verirken karşılaştıkları güçlüklerin saptanma- sı. I. Uluslar arası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongre- si Bildiri Kitabı, Özlem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 245- 248.
  • Kent, E. (1999) Improving outcomes through preoperative te- aching. Nursing Times, 95(1):54-59.
  • Loring, K. (1992) Patient Education. A Practical Appro- ach Mosby Company, St. Louis, 11-42.
  • Oğuz, S., Olgun, N. (1997) Bası yaralarının önlenmesinde hasta/aile eğitimi. IV.Ulusal Hemşirelik Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Çevik Matbaacılık, İstanbul, 398-400.
  • Potter, A.P., Perry, A.G. (1997) Fundamentals Of Nursing. Mosby Company, St Louis Baltimore, 303-323.
  • Patyk, M., Gaynor, S., Verdin, J.A. (2000) Patient education resource assesment: project management. Journal of Nursing Care Quality, 4(2):14-20.
  • Phipps, W.J., Cassmeyer, V.L., Sands, J.K., Helman, N. (2000) Medical Surgical Nursing. Mosby Company, St. Louis, 115-121.
  • Rankin, S.H., Stallings, K.D. (2001) Patient Education: Issu- es, Principles, Practices. J.B Lippincoot Company, Phişladelp- hia, 5-24.
  • Smith, C.M., Maurer, F.A. (1995) Community Health Nur- sing - Theory And Practice. W.B. Saunders Company, Philadelphia, 451-456.
  • Taşocak, G. (2003) Hasta Eğitimi. İstanbul, İstanbul Üniver- sitesi Basım ve Yayınevi, 3-93.
  • Taşocak, G., Kaya, H. (1998) Aile eğitimi. I. Ulusal Evde Bakım Kongresi Bildiri Kitabı, Marmara Üniversitesi Tek- nik Eğitim Fakültesi Matbaası, İstanbul, 239-242.
  • Thoma, G.B. (1994) Evoluation of a patient education prog- ram in a rural hospital. Nursing Management, 25(1):46-52.
  • Tosun, F., Bayık, A. (1998) Hemşirelerin sağlık eğitimi et- kinliklerini etkileyen etmenlerin incelenmesi. VI. Ulusal Hem- şirelik Kongresi (Uluslararası Katılımlı) Bildiri Kitabı, Dam- la Matbaacılık, Ankara, 340-345.
  • Tuna, H.Y. (1997) AİDS Riski Taşıyan Madde Bağımlısı Hastalarda Sağlık Eğitiminin Etkinliği. Yayınlanmamış Yük- sek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ensti- tüsü, İstanbul.
  • Tuncel, N., Şanlı, T., Berk, M. (1992) Halk Sağlığı Hemşi- reliği. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Eskişehir, 1992.
  • Uptan, S. (2003) Klimakterik dönemdeki kadınların özbakım gücünün arttırılmasında hemşirenin rolü. I. Uluslar arası & V. Ulusal Hemşirelik Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı, Öz- lem Grafik Matbaacılık, İstanbul, 335-336.
  • Uzun, Ö. (2000) Ameliyat öncesi hasta eğitimi. Atatürk Üni- versitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 3(2):36-45.
  • ---------- (1995) Hemşirelikte Etkinliğe Doğru Eylem. DSÖ Avrupa Bölgesi Ofisi , Ed . Ülker S.,Aydoğdu Ofset , Ankara.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm DERLEME YAZILARI
Yazarlar

Emine Şenyuva Bu kişi benim

Emine Şenyuva Bu kişi benim

Gülsün Taşocak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 18 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 15 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Şenyuva, E., Şenyuva, E., & Taşocak, G. (2014). Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. Florence Nightingale Journal of Nursing, 15(59), 100-106.
AMA Şenyuva E, Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. Florence Nightingale Journal of Nursing. Eylül 2014;15(59):100-106.
Chicago Şenyuva, Emine, Emine Şenyuva, ve Gülsün Taşocak. “Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri Ve Hasta Eğitim Süreci”. Florence Nightingale Journal of Nursing 15, sy. 59 (Eylül 2014): 100-106.
EndNote Şenyuva E, Şenyuva E, Taşocak G (01 Eylül 2014) Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. Florence Nightingale Journal of Nursing 15 59 100–106.
IEEE E. Şenyuva, E. Şenyuva, ve G. Taşocak, “Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci”, Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 15, sy. 59, ss. 100–106, 2014.
ISNAD Şenyuva, Emine vd. “Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri Ve Hasta Eğitim Süreci”. Florence Nightingale Journal of Nursing 15/59 (Eylül 2014), 100-106.
JAMA Şenyuva E, Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;15:100–106.
MLA Şenyuva, Emine vd. “Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri Ve Hasta Eğitim Süreci”. Florence Nightingale Journal of Nursing, c. 15, sy. 59, 2014, ss. 100-6.
Vancouver Şenyuva E, Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin Hasta Eğitimi Etkinlikleri ve Hasta Eğitim Süreci. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2014;15(59):100-6.