Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opening a Window; Participation and Limitations of Women in Leisure Time Activities

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 16, 31.12.2021

Öz

The aim of this research is to examine the gains of women in their participation in leisure activities and the constraints of their participation in activities. The study group of the research consists of 24 volunteer female participants. Demographic information form and semi-structured interview form were used as data collection tools. Descriptive and content analysis techniques were used in the analysis of the obtained data. As a result of the analysis of the data, in the theme of physiological gains related to the reasons for women's participation in leisure activities; in the sub-theme of physical health, and in the theme of psycho-social gains; entertainment, enjoyment, psychological well-being, socialization, regeneration sub-themes were reached. In free time constraints; 7 themes were obtained: laziness, family belonging, time, lack of self-confidence, culture, business life, and financial opportunities. In the study, it was concluded that positive gains were achieved in terms of physiological and psycho-social aspects. From these results, it is concluded that women should allocate regular time to leisure activities and minimize participation restrictions in order to increase their quality of life.
Keywords: Leisure time, women, leisure time participation, leisure time constraints.

Kaynakça

  • Agergaard, S. (2016). Religious culture as a barrier? A counter-narrative of Danish Muslim girls’ participation in sports. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 8(2), 213–224.
  • Ağaoğlu, S. (2015). Kadın Sağlığı ve Egzersiz. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 67-72.
  • Ardahan, F. ve Yerlisu Lapa, T. (2011). Açık alan Rekreasyonu: Bisiklet Kullanıcıları ve Yürüyüşçülerin Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
  • Ceylan, M., Tekin, A., Özdağ, S. ve Ceylan, Ö. (2010). Uçurtma ve Rüzgâr Sörfü Yapan Bireylerin Bazı Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 52–66.
  • Chiang, C.Y. ve Jogaratnam, G. (2006). Why do women travel solo for purposes of leisure?. Journal of Vacation Marketing, 12(1), 59-70.
  • Dagkas, S. ve Benn, T. (2006). Young Muslim women’s experiences of Islam and physical education in Greece and Britain: A comparative study. Sport, Education and Society, 11(1), 21–38.
  • Esentaş, M., Güven, R.G. ve Güzel, P. (2020). Kadın mülteciler sosyal uyumu rekreasyonla aşıyor. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 35-43.
  • Farzaneh, S., Ezabadi, R., Rad, S., Marandi, P. ve Ranawat, V. (2021). Identifying Barriers to Women's Participation in Sports Activities in both Urban and Rural Communities. International Journal Of Human Movement And Sports Sciences, 9(3), 536-542.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2012). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gökçe, H., Uygurtaş, M. ve Morca, Ş. (2020). Düzenli Fiziksel Etkinliklere Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyumu Serbest Zamanlarda Algılanan Özgürlük ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (26), 4408-4420.
  • Gürbüz B. (2012). Exercise Participation Motives: A Case of Turkish Participants, Energy Education Science and Technology. Social and Educational Studies, 4(3), 1197-1208.
  • Gürsel, N., Güzel, P. ve Yıldız, K. (2019). Kadınların Rekreasyonel Faaliyetlere Katılımında Motivasyon ve Engelleri ile İlgili Durum Tespiti; Manisa İli Örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 164-174.
  • Guzel, P. (2015). Perspectives of Women Decision-Makers Over the Participation and Recreational Events in Sports: A Turkish Perspective. Educational Research and Reviews, 10(20), 2768-2776.
  • Hurly, J. (2019). ‘I feel something is still missing’: Leisure meanings of African refugee women in Canada. Leisure Studies, 38(1), 1–14.
  • Karabıyık, İ. (2012). Türkiye’de Çalışma Hayatında Kadın İstihdamı. İ.İ.B.F. Dergisi. 32(1), S. 231-260.
  • Kılbaş, Ş. (2010). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme (Geliştirilmiş 4. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Lapa, T. Y. ve Ardahan, F. (2009). Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri. Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 132-144.
  • Leedy, P. D. ve Ormrod, J. E. (2015). Practical research. Planning and design (11th ed.). Harlow, Essex: Pearson.
  • Mansuroğlu, S. (2002). Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Özellikleri ve Dış Mekân Rekreasyon Eğilimlerinin Belirlenmesi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15(2), 53-62.
  • Mengütay, S., Zorba, E., Ağılönü, A., Cerit, E. ve Ağılönü, Ö. (2006). Yerel yönetimlerde çalışanların katıldıkları rekreatif aktivitelere yönelten nedenler ve kazanımları (Muğla belediyesi örneği). 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2nd Edition. California: Sage Publications Ltd.
  • Özbey, S. ve Güzel, P. (2011). Olimpik hareket ve kadın. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 1-18.
  • Özbey, S., Işıkgöz, E., Esentaş, M. ve Güzel, P. (2018). Investigation of self-awareness levels of female students participating in international youth camp by different variables. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-10.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite Öğrencileri ve Çalışanların Boş Zaman Etkinlikleri: Adıyaman Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, (4): 10-23.
  • Torkildsen, G. (2005). Leisure and Recreation Management. (5. Baskı) Routledge, Taylor and Francis Group.
  • Türker, N., Ölçer, H. ve Aydın, A. (2016). Yerel Halkın Serbest Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları: Safranbolu Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1), 49-62.
  • Wagner, L. ve Peters, K. (2014). Feeling at home in public: Diasporic Moroccan women negotiating leisure in Morocco and the Netherlands. Gender, Place and Culture, 21(4), 415–430.
  • Yeşilyurt, A. G. C., Bayar, A. G. D. Y. ve Dündar, A. (2018). Serbest Zaman Fiziksel Aktivite Kısıtlayıcılarının Bireylerin Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,18 (Özel sayısı), 111-130.
  • Yılmaz, A. ve Ulaş, M. (2016). Kadınların rekreatif alanlarda fiziksel aktivite yapma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 101-117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.

Bir Pencere Aralamak; Kadınların Serbest Zaman Etkinliklerine Katılımları ve Kısıtlayıcıları

Yıl 2021, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 16, 31.12.2021

Öz

Bu araştırmanın amacı kadınların serbest zaman etkinliklerine katılımında elde ettikleri kazanımı ve etkinliklere katılımındaki kısıtlayıcılarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu 24 gönüllü kadın katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgi formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda kadınların serbest zaman etkinliklerine katılım nedenlerine ilişkin fizyolojik kazanımlar temasında; fiziksel sağlık alt temasına, psiko-sosyal kazanımlar temasında ise; eğlence, keyif, psikolojik iyi oluş, sosyalleşme, yenilenme alt temalarına ulaşılmıştır. Serbest zaman kısıtlayıcılarında ise; tembellik, aile aidiyeti, zaman, özgüven eksikliği, kültür, iş hayatı, maddi imkânlar olmak üzere 7 tema elde edilmiştir. Araştırmada fizyolojik ve psiko-sosyal açıdan olumlu yönde kazanımlar elde edildiği sonucuna varılırken, serbest zaman kısıtlayıcılarına bakıldığında ise kadınların engel teşkil edebilecek kısıtlayıcılar ile karşı karşıya kaldığı görülmektedir. Bu sonuçlardan kadınların yaşam kalitelerini arttırabilmesi açısından serbest zaman etkinliklerine düzenli zaman ayırması, katılım kısıtlayıcılarını en az seviyelere getirmesi gerekliliğine ulaşılmaktadır.
Anahtar kelimeler: Serbest zaman, kadın, serbest zaman katılımı, serbest zaman kısıtlayıcıları

Kaynakça

  • Agergaard, S. (2016). Religious culture as a barrier? A counter-narrative of Danish Muslim girls’ participation in sports. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 8(2), 213–224.
  • Ağaoğlu, S. (2015). Kadın Sağlığı ve Egzersiz. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 6(2), 67-72.
  • Ardahan, F. ve Yerlisu Lapa, T. (2011). Açık alan Rekreasyonu: Bisiklet Kullanıcıları ve Yürüyüşçülerin Doğa Sporu Yapma Nedenleri ve Elde Ettikleri Faydalar. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1327-1341.
  • Ceylan, M., Tekin, A., Özdağ, S. ve Ceylan, Ö. (2010). Uçurtma ve Rüzgâr Sörfü Yapan Bireylerin Bazı Kişilik Özelliklerinin Karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 52–66.
  • Chiang, C.Y. ve Jogaratnam, G. (2006). Why do women travel solo for purposes of leisure?. Journal of Vacation Marketing, 12(1), 59-70.
  • Dagkas, S. ve Benn, T. (2006). Young Muslim women’s experiences of Islam and physical education in Greece and Britain: A comparative study. Sport, Education and Society, 11(1), 21–38.
  • Esentaş, M., Güven, R.G. ve Güzel, P. (2020). Kadın mülteciler sosyal uyumu rekreasyonla aşıyor. Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 5(1), 35-43.
  • Farzaneh, S., Ezabadi, R., Rad, S., Marandi, P. ve Ranawat, V. (2021). Identifying Barriers to Women's Participation in Sports Activities in both Urban and Rural Communities. International Journal Of Human Movement And Sports Sciences, 9(3), 536-542.
  • Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (2012). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gökçe, H., Uygurtaş, M. ve Morca, Ş. (2020). Düzenli Fiziksel Etkinliklere Katılan Bireylerin Serbest Zaman Doyumu Serbest Zamanlarda Algılanan Özgürlük ve Sosyal Görünüş Kaygı Düzeyleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15 (26), 4408-4420.
  • Gürbüz B. (2012). Exercise Participation Motives: A Case of Turkish Participants, Energy Education Science and Technology. Social and Educational Studies, 4(3), 1197-1208.
  • Gürsel, N., Güzel, P. ve Yıldız, K. (2019). Kadınların Rekreasyonel Faaliyetlere Katılımında Motivasyon ve Engelleri ile İlgili Durum Tespiti; Manisa İli Örneği. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(2), 164-174.
  • Guzel, P. (2015). Perspectives of Women Decision-Makers Over the Participation and Recreational Events in Sports: A Turkish Perspective. Educational Research and Reviews, 10(20), 2768-2776.
  • Hurly, J. (2019). ‘I feel something is still missing’: Leisure meanings of African refugee women in Canada. Leisure Studies, 38(1), 1–14.
  • Karabıyık, İ. (2012). Türkiye’de Çalışma Hayatında Kadın İstihdamı. İ.İ.B.F. Dergisi. 32(1), S. 231-260.
  • Kılbaş, Ş. (2010). Rekreasyon Boş Zamanı Değerlendirme (Geliştirilmiş 4. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Lapa, T. Y. ve Ardahan, F. (2009). Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Etkinliklerine Katılım Nedenleri ve Değerlendirme Biçimleri. Spor Bilimleri Dergisi, 20(4), 132-144.
  • Leedy, P. D. ve Ormrod, J. E. (2015). Practical research. Planning and design (11th ed.). Harlow, Essex: Pearson.
  • Mansuroğlu, S. (2002). Akdeniz Üniversitesi Öğrencilerinin Serbest Zaman Özellikleri ve Dış Mekân Rekreasyon Eğilimlerinin Belirlenmesi. Akdeniz Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 15(2), 53-62.
  • Mengütay, S., Zorba, E., Ağılönü, A., Cerit, E. ve Ağılönü, Ö. (2006). Yerel yönetimlerde çalışanların katıldıkları rekreatif aktivitelere yönelten nedenler ve kazanımları (Muğla belediyesi örneği). 9. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 3-5 Kasım, Muğla.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. 2nd Edition. California: Sage Publications Ltd.
  • Özbey, S. ve Güzel, P. (2011). Olimpik hareket ve kadın. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(25), 1-18.
  • Özbey, S., Işıkgöz, E., Esentaş, M. ve Güzel, P. (2018). Investigation of self-awareness levels of female students participating in international youth camp by different variables. Pamukkale Spor Bilimleri Dergisi, 9(3), 1-10.
  • Sabbağ, Ç. ve Aksoy, E. (2011). Üniversite Öğrencileri ve Çalışanların Boş Zaman Etkinlikleri: Adıyaman Örneği, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3, (4): 10-23.
  • Torkildsen, G. (2005). Leisure and Recreation Management. (5. Baskı) Routledge, Taylor and Francis Group.
  • Türker, N., Ölçer, H. ve Aydın, A. (2016). Yerel Halkın Serbest Zaman Değerlendirme Alışkanlıkları: Safranbolu Örneği. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6 (1), 49-62.
  • Wagner, L. ve Peters, K. (2014). Feeling at home in public: Diasporic Moroccan women negotiating leisure in Morocco and the Netherlands. Gender, Place and Culture, 21(4), 415–430.
  • Yeşilyurt, A. G. C., Bayar, A. G. D. Y. ve Dündar, A. (2018). Serbest Zaman Fiziksel Aktivite Kısıtlayıcılarının Bireylerin Kişilik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,18 (Özel sayısı), 111-130.
  • Yılmaz, A. ve Ulaş, M. (2016). Kadınların rekreatif alanlarda fiziksel aktivite yapma amaçları ve karşılaştıkları sorunlar. Spor Bilimleri Dergisi, 27(3), 101-117.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ezgi Abay 0000-0003-3230-3578

Melike Esentaş Deveci 0000-0001-8980-5662

Pınar Güzel Gürbüz 0000-0001-5982-2816

Erken Görünüm Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 3 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Abay, E., Esentaş Deveci, M., & Güzel Gürbüz, P. (2021). Bir Pencere Aralamak; Kadınların Serbest Zaman Etkinliklerine Katılımları ve Kısıtlayıcıları. FOCUSS Spor Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 2(1), 1-16.