Kitle
iletişim araçlarının hayatımızdaki yeri ve önemi her geçen gün daha da
artmaktadır. İletişimin toplumbilim çalışmalarında en önemli gördükleri
araştırma konusu tüketici davranışları üzerindeki etkisinin incelenmesidir.
Kitle iletişim araçlarındaki gelişmelerin en çok gençler üzerinde etkili olduğu
bilinmektedir. Sosyal davranışların ve rollerin kitle iletişim araçlarıyla
sağlanması olumsuz bazı tutumların da gelişmesine sebep olmaktadır. Sosyal
psikolojinin en önemli alanı olan toplumsal cinsiyet kalıp yargıları ve kitle
iletişim araçlarının bu kalıp yargıları ne ölçüde etkilediği gençler üzerinden
nitel araştırma/söylem analizi yöntemiyle müzik video/klipleri üzerinden
sorulan beş soruyla tespit edilmeye çalışılmıştır. Yöntem olarak, nitel araştırma
kapsamında katılımcılara “soruları cevaplandırırken aklınıza ilk gelenleri
lütfen sıralayınız” şeklinde bir yönlendirme sunulmuş ve katılımcılar da bu
yönlendirme doğrultusunda akıllarına ilk gelen sıfatları, kavramları ve
örnekleri hazırladığımız soru kağıtlarına yazarak sıralamışlardır. 46 kadın, 54
erkek tarafından sorular yazılı/sözlü cevaplandırılmıştır. Kız-erkek karışık olarak sorulan sorular ve
alınan cevaplar doğrultusunda kız-erkek cinsiyet kalıp yargıların izledikleri
müzik video/klipleri vasıtasıyla nasıl değiştiği anlaşılmaya ve çözümlenmeye
çalışılmıştır. Bu çalışmada gözlenemeyen, davranışa yol gösteren veya
davranışın arkasında yatan tutumun ne olduğu çok sık izledikleri müzik
video/kliplerde gençlere sorduğumuz sorular doğrultusunda yazılı/sözlü mülakat
yoluyla belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |