İletişim teknolojilerindeki gelişmelerle birlikte yeni medya araçlarının sağladığı imkanlar ekonomik, sosyal ve kültürel değişimi beraberinde getirmiş ve böylece dijitalleşmeyi merkeze alan yeni mecralar belirmiştir. Son zamanlarda sözü edilen ortamların başında metaverse gelmektedir. Fiziksel gerçekliğin sanal dünyada üç boyutlu tasvirine dayanan metaverse ile yapılabileceklerin çok ötesinde bir evren kurgulanmaktadır. Pazarlama ve kurumsal kimlik sürecinde şirketler, geleneksel yolla yürüttükleri reklam faaliyetlerini çeşitli avantajları içermesi noktasında metaverse aleminde sergilemişlerdir. Bu anlamda çalışmada tüketim eğilimleri içerisinde yer alan hedonik tüketim ile metaverse ilişkisi etrafında Magnum’un 7 Nisan 2023 yılında “Not Available in The Metaverse” (Bazı hazlar metaversete bulunmaz) temalı reklam filmi, dilbilimci Ferdinand de Saussure’ün gösterge, gösteren ve gösterilen modeli ile yazın bilimci Roland Barthes’ın düzanlam ve yananlam ögeleri temel alınarak göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle analiz edilmiştir. Film hem metaverse hem de gerçek dünyada çekilmiş ve 42 görüntü kesiti planlanarak hazırlanmıştır. Çalışmanın amacı markanın metaverse dünyasına mesafeli durması nedeniyle haz hissinin ısırarak sadece gerçek dünyada tecrübe edilmesine yönelik algının gün yüzüne çıkarılmasıdır. Çalışmanın önemi ise metaverse aleminin yeni bir mecra olarak yerini alması ve tüketim tercihleri kapsamında metaverse, fiziksel ortam ve gerçek haz ilişkisine eleştirel açılardan yaklaşılması anlamında literatüre katkı sağlamaktır. Ayrıca şu iki araştırma sorusu çalışmanın başlangıç noktasını oluşturmuştur: Haz duyusu çerçevesinde metaversete bulunmayan tat alma özelliği gerçek dünyaya atıfta bulunularak hangi unsurlarla temsil edilmiştir? Marka açısından haz, tüketim alışkanlıkları bağlamında nasıl sunulmuştur? Araştırma sonucunda metaverse platformunun bir çok hazzı barındırdığı fakat tat alma hissine ısırarak yalnızca gerçek dünyada varılacağının ve bilinenin aksine kadın avatarın sanal gerçeklik gözlüğü takarak fiziksel dünyaya geçmesinin altı çizilmiştir. Aynı zamanda dondurmanın verdiği mutluluk temel alınarak haz hissinin yüceltilmesi ve metaverse aleminin sorunlu taraflarına dikkat çekilmesi genel gösteren/gösterilen ve yananlam bileşenleri olarak ortaya çıkmıştır.
Metaverse Dijitalleşme Yeni İletişim Teknolojileri Hedonist Tüketim Alışkanlıkları Göstergebilimsel Analiz.
Bu çalışmanın etik kurul izni gerektirmeyen araştırmalardan olduğunu beyan ederim.
Along with advances in communication technologies, the opportunities provided by new media have brought about economic, social, and cultural change, resulting in the emergence of new media centered on digitalization. The metaverse is one of the most frequently mentioned environments recently. A universe far beyond what can be achieved with the metaverse, based on the three-dimensional depiction of physical reality in the virtual world, is being constructed. In the marketing and corporate identity process, companies have showcased their traditional advertising activities in the metaverse, offering various advantages. In this context, this study analyzes Magnum's April 7, 2023, commercial, themed "Not Available in the Metaverse," focusing on the relationship between hedonic consumption and the metaverse, a trend within consumption trends. The commercial is based on linguist Ferdinand de Saussure's model of sign, signifier, and signified, and literary scholar Roland Barthes's denotation and connotation elements using semiotic analysis. The film was shot in both the metaverse and the real world, and 42 image sequences were planned and prepared. The aim of the study is to uncover the perception that pleasure is experienced only in the real world by biting, due to the brand's distance from the metaverse. The significance of the study is to contribute to the literature by establishing the metaverse as a new medium and critically approaching the relationship between the metaverse, the physical environment, and real pleasure within the context of consumption preferences. Furthermore, the following two research questions formed the starting point of the study: Within the context of pleasure, what elements are used to represent the sense of taste, which is absent in the metaverse, with reference to the real world? How is pleasure presented within the context of consumption habits from the brand's perspective? The research highlights that the metaverse platform offers a variety of pleasures, but that the sense of taste can only be experienced in the real world by biting. Contrary to popular belief, the female avatar wears virtual reality glasses to enter the physical world. At the same time, the exaltation of pleasure based on the joy of ice cream and the attention to the problematic aspects of the metaverse emerged as general signifier/signified and connotative components.
Metaverse Digitalization Hedonic Consumption Habits New Communication Technologies Semiotic Analysis.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ekran ve Medya Kültürü |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 15 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |