Ekonomi okuryazarlığı, sınırsız ihtiyaçları sınırlı kaynaklarla karşılama uğraşında olan bireyin karar verme sürecinde muhakeme yapabilme ve etkili kararlar alabilme becerisidir. Ekonomi okuryazarı olan birey alacağı doğru ve etkili kararlar sayesinde hem kendisinin hem de toplumun refahını artırabilecektir. Küreselleşme sürecinde hızla gelişen ve değişen ekonomik-finansal işlemler, tüketicilerin en azından temel düzeyde ekonomi okuryazarı olmasını gerekli kılmaktadır. Bu bağlamda çalışmada, Amasya Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin ekonomik okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi ve ekonomi okuryazarlık düzeyinin bir takım sosyo-demografik özelliklere göre farklılaşıp farklılaşmadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Çalışma verilerinin toplanması amacıyla okuldaki tüm bölümlerde, birinci ve ikinci sınıf öğrencilerine yüz yüze anket tekniği kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, faktör analizi, korelasyon analizi, bağımsız iki örneklem t-testi ve tekyönlü varyans analizinden faydalanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, genel ekonomi okuryazarlığı “orta” seviyededir. Ekonomi okuryazarlığı alt boyutlarında en yüksek puan bireysel bütçe planlama, en düşük puan ise ekonomi bilgisine aittir. Ekonomi bilgisi alt boyutunda ekonomi okuryazarlık düzeylerinin erkek öğrencilerde kız öğrencilere, çalışma deneyimi olanlarda olmayanlara ve dış ticaret bölümünün diğer bölümlere nazaran daha yüksek ekonomi okuryazarlığına sahip olduğu belirlenmiştir
Economic literacy can be defined as the ability of making judgment and taking effective decision by individuals, who strive to satisfy the infinite needs with limited sources. Economic literate individuals can enhance the welfare of the society and themselves thanks to their accurate and effective decisions. Economic-financial transactions, which develop and change rapidly during the globalization process, require the consumers to become economic literate at least at basic level. Within this context, we aim at determining the economic literacy levels of students studying at Amasya University Vocational School of Social Sciences. We would also like to find whether the economic literacy levels of these students differed significantly in terms of a variety of socio-demographic variables. The data is obtained from first-year and second-year students in all of the departments through questionnaires. Descriptive statistics, factor analysis, correlation analysis, independent two-sample t-test and one-way variance analysis were conducted during the analysis of the data. The general economic literacy level is “medium”. According to the findings, among the sub-dimensions of economic literacy, the highest and lowest scores were obtained from individual budget planning and economic knowledge, respectively. In the sub-dimension of economic knowledge, the economic literacy levels were higher in male students, students with working experience and students studying at department of foreign trade.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Sayı: 624 |