Misconceptions in accounting education affect the quality of education. An existing misconception may cause a negative attitude towards accounting and decrease success in accounting courses. For this reason, this subject, which affects the success levels of students, was investigated in order to compare the misconception levels of undergraduate students taking accounting courses in accounting education. The research was carried out on students of Hitit University, Faculty of Health Sciences, Department of Health Management and students of Ufuk University, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Department of Business Administration. The misconceptions of accounting education between students studying at a state university and a private university were compared. The survey application in the research was carried out between 10-30 January 2023. 119 students participated in the research, 9 questionnaires were deemed invalid and analyses were carried out on 110 questionnaires. The validity and reliability of the questionnaire were analyzed with the Cronbach Alpha, Barlett and Kaiser Meyer Olkin tests. After applying the factor analysis to the obtained data, the error levels were determined by taking the average scores. In the last stage, whether there is a significant relationship between demographic variables and expressions was investigated by the Independent Samples T-Test and the ANOVA analysis. As a result of the analysis, it was determined that there was no difference in the misconceptions of accounting education of both university students and there was no significant relationship between demographic characteristics and misconception. As a result of the analysis, it was determined that the accounting education misconception levels of Hitit University and Ufuk University students were generally the same and there was no significant difference between demographic characteristics and accounting education misconception.
Accounting Education Accounting Misconception Educational Misconception of Accounting
Muhasebe eğitimindeki yanılgılar eğitim kalitesini etkilemektedir. Var olan bir yanılgı muhasebeye olan tutumun negatif olmasına ve muhasebe derslerindeki başarının düşmesine neden olabilir. Bu nedenle öğrencilerin başarı düzeylerini etkileyen bu konu, muhasebe dersleri alan lisans öğrencilerinin muhasebe eğitimindeki yanılgı düzeylerini karşılaştırmak amacıyla araştırılmıştır. Araştırma Hitit Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Sağlık Yönetimi Bölümü öğrencileri ile Ufuk Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İşletme Bölümü öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Devlet üniversitesi ile özel üniversitede öğrenim gören öğrenciler arasındaki muhasebe eğitimi yanılgıları karşılaştırılmıştır. Araştırmada anket uygulaması 10-30 Ocak 2023 tarihleri aralığında gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 119 öğrenci katılmış 9 anket geçersiz sayılmış ve 110 anket üzerinden analizler gerçekleştirilmiştir. Anketin geçerliliği ve güvenilirliği Cronbach Alpha, Barlett ve Kaiser Meyer Olkin testleri ile analiz edilmiştir. Elde edilen verilere faktör analizi uygulandıktan sonra yanılgı seviyeleri ortalama puanlar alınarak tespit edilmiştir. Son aşamada ise demografik değişkenler ile ifadeler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı Independent Samples T-Testi ve ANOVA analizleri ile araştırılmıştır. Analiz sonucunda her iki üniversite öğrencilerinin muhasebe eğitimi yanılgılarında bir fark olmadığı ve demografik özellikler ile yanılgı arasında da anlamlı bir ilişki bulunmadığı tespit edilmiştir. Analiz sonucunda Hitit Üniversitesi ile Ufuk Üniversitesi öğrencilerinin muhasebe eğitim yanılgı seviyelerinin genel olarak aynı olduğu ve demografik özellikler ile muhasebe eğitim yanılgısı arasında anlamlı bir farklılık bulunmadığı tespit edilmiştir.
Muhasebe Eğitimi Muhasebe Yanılgısı Muhasebe Eğitim Yanılgısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.