Bu çalışma, İranlı yazar Zoya Pirzad’ın Se Ketâb (2018 [2001]), Işıkları Ben Söndürürüm (Çerağhâ Râ Men Hâmûş Mî Konem, 2008 [2002]) ve Buna Alışacağız (Âdet Mî Konîm, 2018 [2004]) adlı eserlerinde toplumsal cinsiyet temsillerini incelemektedir. Metinler, İran kadın hareketi bağlamında değerlendirilerek, kadın karakterlerin gündelik yaşam pratikleri aracılığıyla patriyarkal normlara nasıl sessizce direndikleri analiz edilmektedir. Tematik analiz yöntemiyle yürütülen araştırma, ev içi mekânların (mutfak, salon, çocuk odası gibi) yalnızca baskının değil, aynı zamanda sessiz direnişin de alanları olarak nasıl işlediğini ortaya koymaktadır. Joan Acker’ın cinsiyetlendirilmiş kurumlar, Raewyn Connell’in toplumsal cinsiyet düzeni ve Stuart Hall’un temsiliyet kavramları, bu çözümlemede kuramsal zemin olarak kullanılmıştır. Pirzad’ın anlatıları, gündelik olanın politik potansiyelini görünür kılmakta; kadın karakterlerin küçük ama süreklilik arz eden eylemleriyle şekillenen yerel ve kültürel olarak köklenmiş bir feminizmi yansıtmaktadır. Bu kadınlar, sessizlik ve duygusal emek aracılığıyla “sessiz devrimler” gerçekleştirmektedir.
Zoya Pirzad Cinsiyetlendirilmiş Öyküler İran Kadın Hareketi Cinsiyet Temsili
This study examines gender representations in the works of Iranian author Zoya Pirzad, focusing on Se Ketâb (2018 [2001]), Çerağhâ Râ Men Hâmûş Mî Konem (Işıkları Ben Söndürürüm, 2008 [2002]), and We’ll Get Used to It (Âdet Mî Konîm, 2018 [2004]). Situating these texts within the broader context of the Iranian women’s movement, the study explores how Pirzad’s female characters navigate and subtly resist patriarchal norms through everyday practices. Using thematic analysis, the research identifies how domestic spaces, such as kitchens and living rooms, operate not only as sites of constraint but also as arenas of quiet resistance. Drawing on Joan Acker’s theory of gendered institutions, Raewyn Connell’s concept of gender order, and Stuart Hall’s theory of representation, the study shows that silence, repetition, and emotional labour serve as tools of agency for women within these narratives. Pirzad’s fiction reveals the complex dynamics of gender in contemporary Iran, highlighting the political potential of the mundane. Her female characters engage in “quiet revolutions” that reflect a localised, culturally embedded form of feminism shaped by subtle acts and persistent endurance.
Zoya Pirzad Cinsiyetlendirilmiş Öyküler İran Kadın Hareketi Cinsiyet Temsili
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Cinsiyet, Politika ve Yönetim, Cinsiyet Sosyolojisi, Kadın Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: Toplumsal Cinsiyet Özel Sayısı |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.