Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Enerji Üretim İşletmelerinin Dijital Hizmet Sektörüne Entegrasyonu: SWOT Matrisi Çerçevesinde Senkron Enerji Vaka Analizi

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 749 - 765, 25.02.2025
https://doi.org/10.25295/fsecon.1566368

Öz

Araştırmanın amacı, enerji üretim işletmelerinin dijital hizmet sektörüne entegrasyon sürecini ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda, enerji üretim hizmeti sunan bir şirketten, dijital hizmetlere yönelmiş yeni bir şirketin kuruluşu ele alınarak süreçte izlediği yol haritası belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada, teorik çerçeve ışığında Senkron Enerji işletmesine yönelik keşifsel bir vaka analizi gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla üst düzey bir yöneticiyle derinlemesine mülakat yapılarak veriler elde edilmiştir. Elde edilen verilen teorik çerçeve temelinde sınıflandırılarak yorumlanmış ve genellenebilir bulgulara ulaşılmıştır. Dijital hizmetlere adaptasyon sürecinde özellikle kültürel uyumun sağlanmasının kritik unsur olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte dijital hizmetleri gerçekleştirilmesi için ana iş kolu ile ilgili bütün alanlarda performansın üst seviyeye çıkarılmasının, finansal ve altyapı konularında tüm koşulların sağlanmasının ve buna göre stratejilerin oluşturulmasının temel unsurlar olduğu tespit edilmiştir. Aynı zamanda Senkron Enerji SWOT matrisi ortaya çıkarılmıştır. Dijital olgunluk seviyesine ulaşma, iş birliği, yeni oluşum, güçlü liderlik, yeni pazar gibi konular Senkron Enerji’nin güçlü yönleri ve fırsatları olarak belirlenmiştir. Bu açıdan keşifsel nitelikteki araştırmanın yeni oluşumlara yön vermesi bakımından dijitalleşme sürecindeki işletmelere ve literatüre katkı sağlaması beklenmektedir.

Teşekkür

Senkron Enerji Şirketine ve Senkron Enerji Şirketi CEO' su Sayın Ali İNAL Beye değerli katkılarından dolayı teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Aden Enerji (2024). Adenenerji.com. https://adenenerji.com/dijital-donusum-ve-enerji-sektoru/.
  • Akberdina, V. & Osmonova, A. (2021). Digital transformation of energy sector companies. E3S Web of Conferences (Vol. 250, p. 06001). EDP Sciences.
  • Asiltürk, A. (2021). İşletmelerde dijital dönüşüm yönetiminde nihai hedef: Dijital olgunluk. Alanya Akademik Bakış, 5(2), 647-669. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.859300
  • AWS (2024). Amazon web servises: Dijital dönüşüm nedir?. https://aws.amazon.com/tr/what-is/digital-transformation/.
  • Becker, H. S. (1970). Sociological work: Method and substance. Chicago, IL: Aldine.
  • Bhatnagar, H. (2017). Demonetization to digitalization: A step toward progress. Management and Economics Research Journal, (3), 11-15.
  • Chwiłkowska-Kubala, A., Cyfert, S., Malewska, K., Mierzejewska, K. & Szumowski, W. (2023). The impact of resources on digital transformation in energy sector companies: The role of readiness for digital transformation. Technology in Society, 74, 102315. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102315
  • Demirel, E. & Yaralı, C. (2023). İmalat işletmelerinin dijitalleşme süreçleri üzerine nitel bir çalışma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 30(100. Yıl özel sayısı), 21-41. https://doi.org/10.18657/yonveek.1379397
  • Dinçer, Ö. (1994). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dooley, L. M. (2002). Case study research and theory building. Advances in Developing Human Resources, 4(3), 335-354.
  • Durmuş, R. & Kasımoğlu, M. (2022). İşletmelerde dijitalleşmeye yönelik olarak kurumsal yönetim çerçevesinin oluşturulması: Küçük ve orta ölçekli işletmeler üzerine bir araştırma. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(2), 16-36.
  • Enerjisa (2024). Enerjisa’da dijitalleşme. https://www.enerjisauretim.com.tr/dijitallesme/.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, (27), 47-50.
  • Giraldo, S., la Rotta, D., Nieto-Londoño, C., Vásquez, R. E. & Escudero-Atehortúa, A. (2021). Digital transformation of energy companies: A Colombian case study. Energies, 14(9), 2523. https://doi.org/10.3390/en14092523
  • Hazarhun, E. & Yılmaz, Ö.D. (2020). Restoranlarda dijital dönüşüm: Touch restoran örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 384-399. https://doi.org/10.32958/gastoria.803143
  • Hitpass, B. & Astudillo, H. (2019). Editorial: Industry 4.0 challenges for business process management and electronic-commerce. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 14(1), 1-3. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-18762019000100101
  • İncitaş (2024). www.incitas.com.tr. https://www.incitas.com.tr/bilgi-merkezi/blog/enerjide-dijital-donusum-nedir.
  • Kalemci, R. A. (2013). İşlem maliyeti kuramının davranışsal varsayımlarında güvenin yeri tartışması. İş Ahlakı Dergisi, 6(2), 55- 83. http://dx.doi.org/10.12711/tjbe.2013.6.2.0122
  • Karaçuha, E. & Pado, G. (2018). Dijital inovasyon stratejisi yönetimi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 118-130. http://dx.doi.org/10.21733/ibad.370586
  • Kasapoğlu, E. & Turhan, G. (2022). Türkiye’de hazır giyim sektöründe dijital dönüşüm süreci uygulamaları ve vaka analizi çalışması. Ş. Karabulut (Ed.), Yönetim ve strateji alanında yaşanan gelişmelere akademik yorumlar (s. 237-248). Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Klein, M. (2020). İşletmelerin dijital dönüşüm senaryoları-kavramsal bir model önerisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 997-1019. https://doi.org/10.17755/esosder.676984
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği (13. Baskı). Beta Basım, İstanbul.
  • Kürüm, R. (2021). Uluslararası ilişkilerde nitel yöntemlerle makale yazımı: Vaka analizi ve incelikleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 149-168. https://doi.org/10.30794/pausbed.801518
  • Logo (2024). İş süreçleri başarısı. https://www.logo.com.tr
  • Merriam, S. (2009). Qualitative research. Jossey-Bass.
  • Oğan, E. & Çetiner, N. (2024). Yönetici asistanının dijital yetenekleri ve kariyer sürdürülebilirliğine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (64), 117-139. https://doi.org/10.30794/pausbed.1478206
  • Özdemir, S., Arslan, S. & Özdemir, F. (2024). Türkiye’de startup girişimlerine bakış: Çanakkale ilinde bir vaka analizi. Alanya Akademik Bakış, 8(2), 533-550. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1388324
  • Redington (2024). https://www.redington.com.tr
  • Ren, Y., Li, B. & Liang, D. (2023). Impact of digital transformation on renewable energy companies’ performance: Evidence from China. Frontiers in Environmental Science, 10,1-13. https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.1105686.
  • Sambamurthy, V., Bharadwaj, A. & Grover, V. (2003). Shaping agility through digital potions: Reconceptualizing the role of information technology in contemporary firms. Management Information Systems Research Center. University of Minnesota, 27(2), 237-263. https://doi.org/10.2307/30036530
  • Sargut, A. S. & Özen, Ş. (2007). Örgüt kuramları. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Senkronenergy (2024). Senkron energy digital services. https://senkron.energy/
  • Soto Setzke, D., Riasanow, T., Böhm, M. & Krcmar, H. (2023). Pathways to digital service innovation: The role of digital transformation strategies in established organizations. Information Systems Frontiers, 25(3), 1017-1037. https://doi.org/10.1007/s10796-021-10112-0
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Taşkın, T. & Dönmez, N. (2022). İş dünyasına dijital ekosisteme uyumlu, dijital iletişimde yetkin insan kaynağının kazandırılması: Kiğılı Vaka Analizi. Topkapı Journal of Social Science, 1(2), 79-104.
  • TESAB (2024). Enerjinin geleceğinde dijital dönüşüm. https://tesab.org.tr
  • Ülgen, H. & Kadri, M. S. (2020). İşletmelerde stratejik yönetim. Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. E. & Çetinel, E. (2015). Örgütsel ölüm: Adaptasyon teorileri bağlamında bir değerlendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 211-230.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yüksel, F. Ş., Kalan, O. & Işık, M., (2022). Havaalanlarında dijital dönüşüm risklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 37(3), 781-791. https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1190433
  • Zaharia, S. E. & Pietreanu, C. V. (2018). Challenges in airport digital transformation. Transportation Research Procedia, 35, 90-99. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.12.016

Integration of Energy Production Enterprises into Digital Service Sector: Senkron Energy Case Study within the Framework of SWOT Matrix

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 749 - 765, 25.02.2025
https://doi.org/10.25295/fsecon.1566368

Öz

The aim of the research is to reveal the integration process of energy production companies into the digital service sector. For this purpose, the establishment of a new company focused on digital services from a company providing energy production services was examined and the roadmap followed in the process was determined. In the research, an exploratory case analysis was conducted for Senkron Energy Company in light of the theoretical framework. Data were obtained by conducting an in-depth interview with a senior manager through a semi-structured interview form. The obtained data was classified and interpreted based on the theoretical framework and generalizable findings were reached. It was determined that especially ensuring cultural harmony was a critical element in the adaptation process to digital services. In addition, it was determined that in order to realize digital services, increasing performance to the highest level in all areas related to the main business line, providing all conditions in financial and infrastructure issues and creating strategies accordingly were the basic elements. Senkron Energy SWOT matrix was revealed. Issues such as reaching the digital maturity level, cooperation, new formation, strong leadership, and new markets were determined as Senkron Energy's strengths and opportunities. In this respect, it is expected that this exploratory research will contribute to the literature and businesses in the digitalization process by guiding startups.

Teşekkür

I would like to thank Senkron Energy Company and Senkron Energy Company CEO Mr. Ali İNAL for their valuable contributions.

Kaynakça

  • Aden Enerji (2024). Adenenerji.com. https://adenenerji.com/dijital-donusum-ve-enerji-sektoru/.
  • Akberdina, V. & Osmonova, A. (2021). Digital transformation of energy sector companies. E3S Web of Conferences (Vol. 250, p. 06001). EDP Sciences.
  • Asiltürk, A. (2021). İşletmelerde dijital dönüşüm yönetiminde nihai hedef: Dijital olgunluk. Alanya Akademik Bakış, 5(2), 647-669. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.859300
  • AWS (2024). Amazon web servises: Dijital dönüşüm nedir?. https://aws.amazon.com/tr/what-is/digital-transformation/.
  • Becker, H. S. (1970). Sociological work: Method and substance. Chicago, IL: Aldine.
  • Bhatnagar, H. (2017). Demonetization to digitalization: A step toward progress. Management and Economics Research Journal, (3), 11-15.
  • Chwiłkowska-Kubala, A., Cyfert, S., Malewska, K., Mierzejewska, K. & Szumowski, W. (2023). The impact of resources on digital transformation in energy sector companies: The role of readiness for digital transformation. Technology in Society, 74, 102315. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2023.102315
  • Demirel, E. & Yaralı, C. (2023). İmalat işletmelerinin dijitalleşme süreçleri üzerine nitel bir çalışma. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, 30(100. Yıl özel sayısı), 21-41. https://doi.org/10.18657/yonveek.1379397
  • Dinçer, Ö. (1994). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Dooley, L. M. (2002). Case study research and theory building. Advances in Developing Human Resources, 4(3), 335-354.
  • Durmuş, R. & Kasımoğlu, M. (2022). İşletmelerde dijitalleşmeye yönelik olarak kurumsal yönetim çerçevesinin oluşturulması: Küçük ve orta ölçekli işletmeler üzerine bir araştırma. İstanbul Kent Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 3(2), 16-36.
  • Enerjisa (2024). Enerjisa’da dijitalleşme. https://www.enerjisauretim.com.tr/dijitallesme/.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, (27), 47-50.
  • Giraldo, S., la Rotta, D., Nieto-Londoño, C., Vásquez, R. E. & Escudero-Atehortúa, A. (2021). Digital transformation of energy companies: A Colombian case study. Energies, 14(9), 2523. https://doi.org/10.3390/en14092523
  • Hazarhun, E. & Yılmaz, Ö.D. (2020). Restoranlarda dijital dönüşüm: Touch restoran örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy and Travel Research, 4(3), 384-399. https://doi.org/10.32958/gastoria.803143
  • Hitpass, B. & Astudillo, H. (2019). Editorial: Industry 4.0 challenges for business process management and electronic-commerce. Journal of Theoretical and Applied Electronic Commerce Research, 14(1), 1-3. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-18762019000100101
  • İncitaş (2024). www.incitas.com.tr. https://www.incitas.com.tr/bilgi-merkezi/blog/enerjide-dijital-donusum-nedir.
  • Kalemci, R. A. (2013). İşlem maliyeti kuramının davranışsal varsayımlarında güvenin yeri tartışması. İş Ahlakı Dergisi, 6(2), 55- 83. http://dx.doi.org/10.12711/tjbe.2013.6.2.0122
  • Karaçuha, E. & Pado, G. (2018). Dijital inovasyon stratejisi yönetimi. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(1), 118-130. http://dx.doi.org/10.21733/ibad.370586
  • Kasapoğlu, E. & Turhan, G. (2022). Türkiye’de hazır giyim sektöründe dijital dönüşüm süreci uygulamaları ve vaka analizi çalışması. Ş. Karabulut (Ed.), Yönetim ve strateji alanında yaşanan gelişmelere akademik yorumlar (s. 237-248). Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Klein, M. (2020). İşletmelerin dijital dönüşüm senaryoları-kavramsal bir model önerisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 997-1019. https://doi.org/10.17755/esosder.676984
  • Koçel, T. (2011). İşletme yöneticiliği (13. Baskı). Beta Basım, İstanbul.
  • Kürüm, R. (2021). Uluslararası ilişkilerde nitel yöntemlerle makale yazımı: Vaka analizi ve incelikleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42(1), 149-168. https://doi.org/10.30794/pausbed.801518
  • Logo (2024). İş süreçleri başarısı. https://www.logo.com.tr
  • Merriam, S. (2009). Qualitative research. Jossey-Bass.
  • Oğan, E. & Çetiner, N. (2024). Yönetici asistanının dijital yetenekleri ve kariyer sürdürülebilirliğine etkisi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (64), 117-139. https://doi.org/10.30794/pausbed.1478206
  • Özdemir, S., Arslan, S. & Özdemir, F. (2024). Türkiye’de startup girişimlerine bakış: Çanakkale ilinde bir vaka analizi. Alanya Akademik Bakış, 8(2), 533-550. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1388324
  • Redington (2024). https://www.redington.com.tr
  • Ren, Y., Li, B. & Liang, D. (2023). Impact of digital transformation on renewable energy companies’ performance: Evidence from China. Frontiers in Environmental Science, 10,1-13. https://doi.org/10.3389/fenvs.2022.1105686.
  • Sambamurthy, V., Bharadwaj, A. & Grover, V. (2003). Shaping agility through digital potions: Reconceptualizing the role of information technology in contemporary firms. Management Information Systems Research Center. University of Minnesota, 27(2), 237-263. https://doi.org/10.2307/30036530
  • Sargut, A. S. & Özen, Ş. (2007). Örgüt kuramları. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Senkronenergy (2024). Senkron energy digital services. https://senkron.energy/
  • Soto Setzke, D., Riasanow, T., Böhm, M. & Krcmar, H. (2023). Pathways to digital service innovation: The role of digital transformation strategies in established organizations. Information Systems Frontiers, 25(3), 1017-1037. https://doi.org/10.1007/s10796-021-10112-0
  • Subaşı, M. & Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
  • Taşkın, T. & Dönmez, N. (2022). İş dünyasına dijital ekosisteme uyumlu, dijital iletişimde yetkin insan kaynağının kazandırılması: Kiğılı Vaka Analizi. Topkapı Journal of Social Science, 1(2), 79-104.
  • TESAB (2024). Enerjinin geleceğinde dijital dönüşüm. https://tesab.org.tr
  • Ülgen, H. & Kadri, M. S. (2020). İşletmelerde stratejik yönetim. Beta Yayınları, İstanbul.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, S. E. & Çetinel, E. (2015). Örgütsel ölüm: Adaptasyon teorileri bağlamında bir değerlendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 211-230.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Yüksel, F. Ş., Kalan, O. & Işık, M., (2022). Havaalanlarında dijital dönüşüm risklerinin değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Dergisi, 37(3), 781-791. https://doi.org/10.21605/cukurovaumfd.1190433
  • Zaharia, S. E. & Pietreanu, C. V. (2018). Challenges in airport digital transformation. Transportation Research Procedia, 35, 90-99. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2018.12.016
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ela Oğan 0000-0001-5491-771X

Yayımlanma Tarihi 25 Şubat 2025
Gönderilme Tarihi 13 Ekim 2024
Kabul Tarihi 11 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Oğan, E. (2025). Enerji Üretim İşletmelerinin Dijital Hizmet Sektörüne Entegrasyonu: SWOT Matrisi Çerçevesinde Senkron Enerji Vaka Analizi. Fiscaoeconomia, 9(1), 749-765. https://doi.org/10.25295/fsecon.1566368

 Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.