Hava Seyrüsefer (Navigasyon) karlılığı sivil havacılığın en önemli konularından biridir. Sivil havacılıkta bu alanda daha iyi kârlılık oranları sağlamak için ülkelerin hava sahalarının daha etkili ve etkin kullanılmasına odaklanması gerekmektedir. Avrupa kıtası, petrol kaynaklarının seyrekliliği ile bilinmektedir. Bu araştırmada Avrupa hava sahasında petrol ve petrole bağlı ürün ithali ile hava sahası kullanımı arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılmaktadır. Bunu yaparken, araştırma modeline GDP, işgücü, yolcu ve kargo sayıları, nüfus değişkenleri koyulmuştur. Araştırma, ülkeler dikkate alındığında, en karlı navigasyon hizmetlerinin özellikleri konusunda önemli bir bilimsel boşluğu kapatacaktır. MABAC skorlarına göre en hava trafik sahasının karlı kullanımı arttıkça, petrol ve petrol ithali artmaktadır. Bu durum Avrupa Havacılık Sisteminde ve hava coğrafyasında beklenen bir sonuç olmakla birlikte, 2017-2020 yılları arasında Gayri Safi Yurtiçi Hasıla, İşgücü, Hava yolcu sayıları gibi diğer değişkenler de dikkate alındığında oldukça önemli bir bulgudur. Türkiye, Gürcistan, Ermenistan, Estonia, Arnavutluk, Letonya ve İspanya gibi ülkeler, coğrafi ve hava trafiği yönetimi açısından olarak stratejik konumlarının yanı sıra, en yüksek seviyede petrol ve petrol türevi ithal eden ülkelerdir.
Air Navigation profitability is one of the key issues in civil aviation. To ensure good profitability ratios in civil aviation, the countries should focus on efficient and effective air space utilization. The European continent is known for the rareness of oil resources. This research investigates if there is a relationship between oil importing and air space utilization in European air space. While it realizes GSYIH, labour force, passenger and cargo numbers are utilized. It will close an important scientific gap regarding the features of the most profitable navigation services considering countries. According to MABAC scores, generally, as the profitability scores increase, the importing of oil and oil-related products increases. This situation is an expected result in the European Aviation System and air geography, but it is also so important finding as other variables are taken into account such as Gross Domestic Product, Labor force, and Air passenger numbers between the years 2017-2020. Countries such as Turkey, Georgia, Armenia, Estonia, Albania, Latvia and Spain are the most oil and oil-related importing countries, besides their strategic locations regarding geography and air traffic management.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Panel Veri Analizi , Sürdürülebilir Kalkınma |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.