This study employed an exploratory research method using a systematic review accessed from the WoS database articles without restrictions using the keyword staycation. Accordingly, staycation refers to people spending time in local destinations around their homes, usually within 50 miles, instead of traveling for a vacation. Staycations first became popular as an affordable alternative during the 2008 financial crisis and have become even more widespread with the impact of the pandemic. During the pandemic, travel restrictions, health concerns, and safety concerns have encouraged individuals to plan vacations at home or surroundings. Additionally, staycations are shaped by psychological factors such as spending quality time with family, escaping from daily routine, and loyalty to local communities. This study makes policy recommendations such as encouraging local tourism, increasing health and safety standards, and offering family-oriented holiday options. It emphasizes that staycation can constitute a substantial alternative for future tourism policies.
Jel Codes: Z30, Z38, Z39
The authors declare that ethical rules are followed in all preparation processes of this study. In the case of a contrary situation, Fiscaoeconomia has no responsibility, and all responsibility belongs to the study's authors.
Bu çalışmada, sistematik tarama yöntemi kullanılarak ‘staycation’ kelimesiyle WoS veri tabanında herhangi bir kısıt konulmadan ulaşılan makaleler üzerinden keşfedici bir araştırma gerçekleştirilmiştir. Buna göre staycation, kişilerin tatil yapmak için seyahat etmek yerine evlerinin çevresinde, genellikle 50 mil uzaklıkta, yerel destinasyonlarda vakit geçirmelerini ifade etmektedir. Staycation 2008 finansal krizinde ekonomik bir alternatif olarak ilk kez popülerleşmiş ve pandeminin etkisiyle daha da yaygınlaşmıştır. Pandemi sırasında seyahat kısıtlamaları, sağlık endişeleri ve güvenlik kaygıları, bireylerin tatil planlarını evde veya yakın çevrelerinde yapmalarını teşvik etmiştir. Ayrıca, staycation, ailelerle kaliteli zaman geçirme, günlük rutinden kaçma ve yerel topluluklara olan bağlılık gibi psikolojik faktörlerle de şekillenmiştir. Bu çalışma yerel turizmin teşvik edilmesi, sağlık ve güvenlik standartlarının artırılması, aile odaklı tatil seçeneklerinin sunulması gibi politika önerilerinde bulunmakta ve staycation'ın gelecekteki turizm politikaları için önemli bir alternatif oluşturabileceğini vurgulamaktadır.
Jel Kodları: Z30, Z38, Z39
Bu çalışmanın tüm hazırlanma süreçlerinde etik kurallara uyulduğunu yazarlar beyan eder. Aksi bir durumun tespiti halinde Fiscaoeconomia Dergisinin hiçbir sorumluluğu olmayıp, tüm sorumluluk çalışmanın yazarlarına aittir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.