The aim of this study is to evaluate the effectiveness of financial literacy education provided to vocational high school students. The limited number of applied studies on financial literacy at the high school level in the existing literature highlights the originality of this research. In this applied study conducted with 120 students enrolled in the Information Technologies department of a vocational high school in Ankara, a two-week training program (five days a week, 40 minutes per day) covering topics such as consumption, saving, investment, and personal budgeting was implemented. Financial literacy knowledge levels were measured before the training and two months after the training using the “Financial Literacy Attitude and Behavior Scale.” The mean score increased from 31.68 before the training to 41.11 after the training, and this difference was found to be statistically significant. The findings indicate that short-term financial literacy training significantly improves high school students’ knowledge levels.
Bu araştırmanın amacı, meslek lisesi öğrencilerine verilen finansal okuryazarlık eğitiminin etkinliğini değerlendirmektir. Mevcut literatürde lise düzeyinde finansal okuryazarlık konusunda uygulamalı araştırmaların sınırlı olması, bu araştırmayı özgün kılmaktadır. Ankara’da bir meslek lisesinin Bilişim Teknolojileri alanında öğrenim gören 120 öğrenciyle yürütülen bu uygulamalı araştırmada tüketim, tasarruf, yatırım, bireysel bütçeleme gibi konuları içeren iki haftalık (haftada beş gün, günde 40 dakika) bir eğitim programı uygulanmıştır. Finansal okuryazarlık bilgi düzeyleri, eğitim öncesi ve eğitimden iki ay sonra “Finansal Okuryazarlık Tutum ve Davranış Ölçeği” ile ölçülmüştür. Eğitim öncesi puan ortalaması 31,68 iken, eğitim sonrası ortalama 41,11’e yükselmiş ve bu fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bulgular, kısa süreli finansal okuryazarlık eğitiminin lise öğrencilerinin bilgi düzeylerini anlamlı biçimde artırdığını göstermektedir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Finans |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 28 Temmuz 2024 |
| Kabul Tarihi | 10 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 4 |
Fiscaoeconomia is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.